Gå til innhold

Trenger ny bil, men synes 250.000-350.000 er altfor mye penger:((


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Mannen vil kjøpe ny bil som har nybilgaranti slik at man slipper dyre verkstedregninger. Den vi har nå har vi tross alt brukt 55000 kroner på i verkstedregninger på de siste årene og det orker vi ikke mer.

 

Men når jeg ser hva man skal betale i billån i måneden så er jeg veldig usikker på om vi vil klare dette, eller man må begynne og ta seg ekstrajobber for og klare utgiften. Regner også med at bilforsikringen øker med en ny bil.

 

Hvor mye betaler dere i billån og hvilken bil har dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nye biler stuper i verdi de første 3 årene så jeg ser det som bortkastede penger.

 

Dere burde heller kjøpe en bil som ikke blir så fort feil med. Det er mange biler som ikke gjør det.

 

Blant annet BMW.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte ny bil for noen mnd. siden... VW Touran til 380 000...

Jeg syns det var vanvittig å bruke så mye penger på en bil, men min kjære mann mente att det ville være fornuftig å kjøpe helt nytt istedenfor å kjøpe en bil til 250 000 ,som var noen år gamlere (var det vi gjorde forrige gang og fikk jammen angre da vi hadde hatt bilen i 1 år og tiptronic gearkassen røk- måtte kjøpe ny til 80 000 kr. Bilen var "bare" 6 år gammel, så hadde ikke forventet det).

Vi har lite lån på huset , så vi hadde dermed muligheten til å ta bilen inn i huslånet ,også byttet vi inn gamlebilen og fikk 160 000 for den, så da ble jo ikke mellomlegget så ille. Vi betaler 7000 på lånet, men det er da som sagt hus- og bil i ett....

Har en venninne som nettopp kjøpte en Touran til ca. 300 000. Hun betaler 6000 i mnd. bare på bilen...:-o Så billån er dyrt...

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi skal kjøpe en Hyundai i10.

140,0000,- ny. Har en bil til, som vi har hatt fra ny, den er nå snart 10 år. Eneste reparasjon vi har hatt på den er bremseskift. Den har automatgir og har ikke registerreim. Så ellers andre nødvendige reparasjoner har vi sluppet unna. 2 bremseskift på snart 10 år er ikke store kostnader. Vi tar servicen selv. Har skiftet eksosanlegg også, men det er jo ingenting. Det får man på alle biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi er også på biljakt, De bilene vi har sett og prøvd ligger fra 350.000 og oppover. Jeg syns det er galskap, men min sambo er av annen oppfatning. Han argumenterer med at det er sikre biler, med lang garanti osv osv. Dessuten har han så mange krav til utstyr på bilen han skal ha, så bilen blir dyr uansett hvilken bil vi velger....

Jeg tenker at jeg bestemmer så og si alt ellers.. så han skal få bestemme bil selv :) Eneste jeg forlanger er at det er automatgir :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere trenger ikke en ny bil. Mye smartere å kjøpe en som er bare noen få år gammel. Naf tester ofte bruktbiler, de fleste japanske går knirkefritt i 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en ny bil høsten 2011, kostet 286 000. Betaler i underkant av 3000 kroner i måneden på lånet. 5 års nedbetalingstid. Hadde selvfølgelig en egenkapital med i bildet da vi kjøpte bil, noe som påvirker de mnd kostnadene. Klart bilen i seg selv koster mer når jeg legger på forsikring, veiavgift, bompenger og diesel, men forsikringen er billigere på denne bilen enn den var på den forrige. Også sparer vi penger i forhold til småreparasjoner som kommer med eldre biler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg og min mann har sett på ny bil,.

 

jeg pratet med en bil forhandler og han sa at det lønte seg å kjøpe en brukt bil. eller en bil som bil forhandleren har hatt i butikken. utstillingsmodell,. de kan man få billigere.

 

vi så på en bil helt ny pris er 350 000 kr,.. bare ved kjøp av en bil som er et år gammelt så kostet den 240.000.

 

da har man enda 4 års garanti igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sjekker dere heller ikke markedet litt bedre? Jeg blir litt overrasket over de som tror man må opp i 250 -350 000 for å få en bra bil. Det er jo helt galt!

Dere må sjekke hvilke biler som har god driftsikkerhet og hvilke biler som er billige i drift og som er billige å reparere på.

 

Se også på kilometerstanden på bilen. Sjekk alle slags tester. Vi ville i utgangspunktet ha en WW passat stasjonsvogn - de vi kjenner er fornøyde, men etter å ha lest at de kommer langt ned på driftsikkerhet og at ganske mange per 100 biler har feil la vi det fra oss.

Vi endte opp med Opel Vectra stasjonsvogn 05 mod, gått 65 000 km og kostet oss 125 000kr. Det er så ny bil som vi ville ha og de forrige eierne har fulgt servicen på den. Noe de fleste har hvis man kjøper bil som har gått så kort. I tillegg så var den en av de beste bruktbilkjøpene i 2010.

Man kan også kjøpe biler som har gått som taxier - de har ofte gått laaaaangt på kort tid, men er nok de bilene som har blitt passet best på.

 

Jeg anbefaler dere å sjekke litt mer før dere kjøper bil på "måfå". Har ikke peiling på hvor mange timer samboeren min har sitti på finn.no og ringt og ringt og sjekket tester og lest anmeldelser og tips på forskjellige forumer. Nå har vi endelig fått oss en bil vi kan stole på! Og på de 11 000km vi har kjørt siden juli har vi bare skiftet dekk og fylt på frostveske. Det er mer enn man kunne si om Thaoen og Bmwen (525 std) vi hadde før denne ;)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ps. Vi har ikke billån - mannen har vært så lur at han har, helt siden han fikk lappen, kjøpt bil kontant og bygget seg oppover i kvalitet på bilen :)

Men det lureste er jo, hvis dere har huslån å spørre om dere kan få det under det. Vi ble tilbudt det da vi kjøpte hus - ha litt høyere tak på lånet i tilfelle vi ville ha ny bil etc.

11:55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan lese seg grønn på tester av diverse bilmerker. Man kan også høre hvilke erfaringer venner og bekjente har, men som oftest sier de positive ting om sitt valg. Met sanynlig for å prøve å overbevise seg selv om det. Får de i tillegg andre til å velge det samme som dem selv føles valget enda tryggere.

 

Det er mange fordeler med å velge helt ny bil, den største er at man vet hva man har å forholde seg til noen år fram i tid. Er den tryggheten viktigst for dere? Eller vil dere heller "gamble" og bruke penger på vedliehold?

 

Når jeg velger bil så velger jeg ikke ut fra best i test, billig i drift, verditapt o.l. Men jeg velger en bil jeg jeg får gode følelser av, og det må være en sprek og tøff bil med mange hestekrefter. Jeg syns det er verdt hver krone, og kunne ikke tenkt meg en Ford s-max, Volvo v-70 eller Volkswagen touran selv om de muligens er mer fornuftige økonomisk.

 

 

Om du syns 250000 er mange penger for en bil foreslår jeg at dere kjøper dere en billigere bil, men såpass ny at dere kan ha motorhavariforsikring på den. Da er det kun egenandelen om girkassen skulle ryke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...