Gå til innhold

Oppskrifter til barselbesøk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Er hjemme og venter og venter på at baby skal komme... tenker at jeg kunne bakt litt for å ha i frysen, tilfelle jeg får litt besøk etter den lille er kommet.. Så slipper jeg å stresse med å diske opp noe!

Noen forslag til gode oppskrifter?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lager du en stor hvetedeig så kan du jo lage både vaniljekremboller, kanlesnurrer og hvetestang med fyll som du har i frysen :) Legger du vaniljekrembollene og kanelsnurrene i muffinsformer så er de kjempefine å singelfryse ustekte, og da er det bare å ta opp fra frysen en liten time før serviering for da hever de seg mens de tiner og du kan være vidundermamma og servere rykende fersk hvetebakst ;) Finnes knapt noe bedre :)

Skrevet

Jeg bruker mye denne oppskriften til boller (bruker den til alle typer boller, vaniljeboller, kanel i svingene osv.)

1,5 kg. hvetemel

175 gr. smeltet margarin

5 dl. melk

5 dl. vann

200 gr. sukker

2 pk. gjær

1 ts. hornsalt eller natron

1 ts bakepulver

Stekes på 225 grader i ca. 15 min.

Så syns jeg det er veldig greit med skuffekaker som kan fryses ,så har ofte denne i fryseren (veldig enkel og fort gjort å lage):

Sjokoladekake

4 egg

6 dl. sukker

8 dl. hvetemel

5 ts. bakepulver

5 dl. melk

300 gr. smeltet margarin

4 ts. vaniljesukker

2 ss. kakao

Stekes på 150-180 grader i 45 min.

Glasur

400 gr. melis

4 ts. vaniljesukker

8 ss. kaffi

8 ss. margarin

2 ss. kakao

Kan velge om man vil smelte margarin til glasuren eller ikke. Jeg bruker ikke å gjøre det...:)

Skrevet

takk for gode tips!

tenker at det blir så mye søtt om jeg skal servere kaker og søte boller hver dag.. noen sunnere og mer "lunsjete" forslag??

Skrevet

Kanskje ikke så fryktelig sundt dette heller, men fylte horn er knallgodt. Har ingen fast oppskrift, men vanlig gjærdeig er vel det jeg bruker. Også fyller med f.eks ost og skinke, pølsebiter etc, det du vil ha egentlig :)

Skrevet

da mener du f.eks pizzahorn av ulike varianter??

Skrevet

Jeg har grove rundstykker på min liste over ting jeg skal bake og ha i fryseren! Kan da opp noen, skjære i to og smøre med pålegg (ost, skinke, salami ol.) og grønt! Skal også ha noen småkaker, muffins og boller/skillingsboller til å ta opp også! Kan også anbefale kjeks - ofte fort gjort å blande ingredienser og skal bare legges i topper på en bakeplate og rett i ovnen - raskt, enkelt og imponerende! :) Lager ofte muslikjeks ol. Mega poppis!!!

Skrevet

Kan en gjøre dette på grovbakst også ?

Skrevet

man kan fryse all gjærbakst ustekt :) helt supert både til lunch-horn og liknende også :)

Skrevet

Har du kun kald veske i deigen da? Eller lager du den som normalt med lunket veske og den eneste forskjellen er at du ikke hever deigen i det hele tatt før frysing?

Skrevet

Jeg lager deigen på lunken væske, så lar jeg deigen heve før jeg baker den ut... Men lar den ikke etterheve! Så legger jeg bakverket i muffinsformer på stekebrett før jeg fryser bakverket på brettet. Grunnen til at jeg bruker muffinsformer er at da er lettere at bakverket ikke fester seg til hverandre. Når bakverket er frosset inn så pakker jeg de ned i fryseposer og tar opp etter behov. La dem da tine i god varme i ca 45 min-1 time. da vil de heve og bli kjempe fine :) Baker du feks. horn e.l som du skal ha ost oppå får steking så ha dette på etter tining!!

Masse lykke til :)

Skrevet

Skal se om jeg kan finne de til deg! Er favoritt hos sønnen og mannen min! :)

Skrevet

Mueslikjeks!

Bland følgende i en bolle:

- 200ml mel

- 1/4 ts bakepulver

- 1/4 ts natron

- 1 ts vaniljesukker

- 1/2 ts kanel

Bland følgende i ny bolle til jevn og myk krem:

- 100-120g smør (romtemperert)

- 120ml brunsukker

- 60ml farin

Tilsett 1 egg til sukker/smør kremen. Bland godt.

Tilsett det tørre fra den andre bollen. Bland godt.

Tilsett ca. 240ml havregryn (ikke lettkokt), 180ml rosiner og 120ml grovt hakkede valnøtter. Bland godt.

Kan enten legges på bakeplate og flates ut til en stor kjeks (Ca. 25cm diameter) - stekes på 180 grader i 15-20 min til gylden - skal ese utover og blir Ca. 30cm diameter, myk i midten og sprø på kanten når kald. Kuttes lik pizza slice (v-formet) rundt 16 stk.

Kan også legges i topper (Ca. 16 stk) på bakeplate (trykk de litt ut men de flater seg litt ut selv også). Stekes på 180 grader i 10-15 min til de er gylden. Skal lik den store varianten også være myk i midten og sprø på kanten.

Tar rundt 10 min å lage kjeksdeigen og 10-20 å steke. Kan lagres i boks i 2-3 dager eller fryses ned!

Og de er supergode!!! :)

Skrevet

Et tips er muslirundstykker. Sunne, mettende og kjempegode. Oppskrift på disse på tv2 sine god morgen sider: tv2.no/gmn .

Skrevet

Jeg testet ut Muslirundstykker i dag og de ble utrolig gode. Kjempe sunne i tillegg. Gode med bare smør, fantastiske med brunost eller hvitost! Lette å lage også. Her er oppskriften:

1 pakke tørrgjær

1 til 2 ts salt

1 kg grovbakst mel

3 dl hvetekli

2 dl havrekli

1 dl linfrø

200 g hasselnøtter

10 tørkede aprikoser (klippet) i biter

150 g rosiner (Jeg erstattet aprikoser og rosiner med papaya og ananas miks som jeg kuttet opp)

12 dl vann

2 ss rapsolje

Framgangsmåte:

Bland alt det tørre, mel (spar ca 2 dl til senere), kli, frø, nøtter, rosiner, tørkede aprikos og tørrgjær. Tilsett lunkent vann 37 til 40 grader og rapsolje og bland alt godt. Deigen skal være så fuktig at den nesten kan røres i med en tresleiv.

Bland/elt alt sammen godt for hånd ca 5 minutter og tilsett siste rest av melet helt til slutt. Når man sparer en del av melet til slutt blir det mye lettere å elte deigen og blande inn nøtter, frø og tørket frukt.

Del deigen i 15 til 20 like store emner ved å legge en stor sleiv med deig direkte på et bakepapir på platen, med så mye digg i blir ikke rundstykkene helt som vanlige rullede rundstykker, men mer som en ”vakker, liten knudrete haug”.

La rundstykkene heve et lunt sted i ca. 1 time, gjerne på toppen av komfyren mens den varmes opp. Stek rundstykkene midt i ovnen ved ca 225°C i 20 min til de er gylne.

Kommer garantert til å bake disse igjen!

Skrevet

Hei! Hvor mange kjeks får man på disse muslikjeksene??? tenkte jeg skulle prøve de i dag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...