Gå til innhold

Mister man tilleggene om man er sykemeldt?

Anbefalte innlegg

Hei.

Ny jobb og nå forsøker vi å få barn nr 3. Jeg jobber turnus nå, og har tjent greit de sist par årene. Dersom jeg blir sykemeldt i graviditeten, "mister" jeg da tilleggene mine for å jobbe natt og helger, og hvordan blir permisjonspengene regnet ut egentlig?? Jeg har mistet oversikten jeg. 4 år siden forrige ble født :P

• 1 måned senere...

Fortsetter under...

Du får med tilleggene på sykpenger. Men overtid får du ikke med.

Jmf § 8-29 første ledd:

"Lønnsinntekt og andre godtgjørelser som er resultat av arbeidstakerens egen arbeidsinnsats tas med når den aktuelle ukeinntekten skal beregnes. Tillegg for ubekvem arbeidstid og ulempetillegg for spesielle arbeidsforhold regnes med. "

Nav-dama

Joda! Hvis du er organisert så har du krav på de faste tilleggene dine (helger, natt, og hvis den faste turnusen faller på helligdager mens du er sykemeldt). Jeg jobber turnus selv og ringte nemlig NSF (spl.forbundet) i går for å få dette på det rene. Jeg fikk beskjed om at dette hadde jeg krav på, og at jeg skulle føre opp tilleggene mine på timelister og sende arb.giver hver mnd.Hun jeg snakket med sa regelen var at "det skulle være SOM OM at du hadde jobbet". Man skal ikke tape lønn på å være sykemeldt, sa hun. Har kollegaer som har fått det samme når de har vært gravide.

Permisjonspengene regnes ut fra den lønna du har når du GÅR UT i permisjon. (fikk svar på dette også). Før regnet de den ut av de siste 6 mnd, men dette er blitt endret.

Til det siste: hvis man begynte jobbe på et slikt tidspunkt på mdn at første lønn blir "deretter" (9 dager av 20 dager) og også tidlig sykemeldt i svsk, vil det beregnes ut ifra DEN summen etter 9 dager, eller hva du faktisk hadde tjent i løpet av en hel måned???? Takk for svar!:)

Enten så har du misforstått litt, eller så har du snakket med en på NSF som ikke helt kan sakene sine.

Når man blir sykemeldt skal arbeidsgiver sende inn et inntekts-og skatteopplysningsskjema. Her oppgis bla. a inntekt, og dette er inntekten man har inkludert tillegg. Det er denne inntekten nav legger til grunn når sykepengene utbetales, og man skal ikke føre tilleggene på timelister i tillegg til dette. Da vil man få dobbel utbetaling, og dette blir helt feil.

Og dersom man går rett fra sykepenger til foreldrepenger får man samme grunnlag på foreldrepenger som man har hatt på sykepenger. Det er ikke slik at det er den inntekten man har når man går ut i permisjon som er gjeldende. Grunnlaget endres ikke da hele perioden anses som en sammenhengende periode.

Dersom man ikke er sammenhengende sykemeldt, men er i jobb før permisjon er det etter hovedregelen inntekten man har når man går ut i permisjon som legger grunnlaget. Men dette er ikke gjeldende hver gang. Har man en variabel inntekt perioden 3/6 mnd før legges til grunn.

At de før har regnet etter siste 6 mnd er ikke meg bekjent, og jeg har jobbet med sykepenger og foreldrepenger i 10 år.

Nav-dama

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...