Gå til innhold

Ang utdanning, likestilling og husarbeid...

Anbefalte innlegg

Ble litt inspirert av den andre tråden her.

Jeg er høyt utdannet, det er ikke min mann.

Jeg har stort sett venner med høyere utdanning.

Og jeg lurer på hva dere mener er likestilling, for det er det tydeligvis delte meninger om - sånn som HI i den andte tråden blir 'hetset'.

Hun gjør husarbeid og tar seg av barna.

Vet dere, det gjør også 90% av mine høyt utdannede venner!

Ingen 'klager' de over å ha en bortskjemt mann. Men han gjør andre ting. Måker snø, klipper plen, ordner ting som har med bilen å gjøre og ikke minst, han jobber stort sett mer enn hun.

Selv om man lever i et tradisjonelt rollemønster, så kan man ha likestilling i hjemmet.

Fortsetter under...

Ja, vi har det slik som du sier her. Men det er det de kaller kjønnsfordeling, og ikke likestilling. Oppgavene blir fordelt slik det er mest naturlig for kjønnene, eller tradisjonelt rollemønster som du sier. Dersom en har likestilling skal f.eks. mannen vaske like mye klær som kona og kona skuffe like mye snø som mannen.

Er veldig glad jeg slipper å skuffe snø eller skifte dekk på bilen - selv om jeg kan dersom jeg må...

Og tror mannen min er glad han slipper skuttentøykurven;)

Andre ting deler vi på, oppvask og barnepass... Selv om jeg nok tar en større del enn han.

HI

For meg er likestilling like rettigheter og muligheter. At ingen skal ha begrensninger eller fordommer mot seg kun på grunnlag av kjønn.

I et samliv, så betyr likestilling for meg at det ikke skal forventes noe mer av den ene kun på grunnlag av kjønn. Det betyr at hvis jeg syns det er dritkjedelig å vaske hus, men trives med å skifte dekk på bilen og måke snø, så skal det ikke gå automatikk i at det er jeg som gjør husarbeidet "fordi jeg er kvinne". Da får man evt bytte på.

Utover dette syns jeg ikke hvem som gjør hva er så viktig, så lenge begge er fornøyde og den totale arbeidsmengden er noen lunde jenvt fordelt (gitt at begge er i full jobb).

Ingen av oss har høyere utdanning om det er av betydning. Men gode, godt betalte jobber:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...