Gå til innhold

Flasker, smokker, hygiene når småen er 6 måneder

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da småen var rundt 4-5 måneder sa helsesøster at det ikke var nødvendig å koke flaskene lengre. Noe som høres meget fornuftig ut da de små begynner å smake på alt mulig for egen maskin i denne alderen. De blir mer motstandsdyktige mot bakterier, og trenger litt bakterier for å utvikle immunforsvaret sitt.

Det er greit, men er likevel litt nyskjerrig på hvordan dere rengjør flasker, tutekopper, smokk og liknende nå når deres små begynner å bli større. Her kjører vi alle hardplastdeler i oppvaskmaskinen, men jeg vasker gummidelene (flaskesmokkene, gummideler på pumpen) for hånd med oppvaskmiddel. Dette fordi det kan føles som om de får et slags "belegg" i oppvaskmaskinen. Skyller alt i kaldt vann før vask for å løse opp melken. Så håndvasker jeg tutekoppen mellom hver måltid. Med fare for å virke som en hygienefreak så lurer jeg på om dette virker greit? Bør man fremdeles koke flaskene av og til? (min samboer gjør nemmelig det, han stoler ikke helt på håndvasken)

Litt småredd disse skumle "melkebakteriene" som visstnok kun spirer og gror i MM/MME-rester. Hadde ikke vært noe ok om småen fikk vondt i magen om man kan unngå det.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå er min bare 5 mnd enda, men jeg tenker å fortsette å sterilisere flaskene en stund. Ikke fordi jeg absolutt må, men siden vi har mikrosterilisator så er det så enkelt :)

Det er jo vaskinga som er kjedelig og tar tid, siden vi ikke har oppvaskmaskin, og vaske må jeg jo gjøre uansett. Jeg skyller også alt i kaldt vann først.

Vi har også putta smokker og biteringer og sånn i sterilisatoren hver kveld, på grunn av at mini har hatt trøske. Men det ser ut til å være borte, så nå slutter vi med det.

Tilbake til flaskene, så synes jeg også at de melkebakteriene er litt skumle, men hadde vi ikke hatt mikrosterilisator, og hadde vi hatt oppvaskmaskin, så hadde vi nok ikke kokt dem :)

Skrevet

Jeg har bare vasket de tuttene på flaska for hånd med veldig varmt vann og zalo. Flaskene har jeg kjørt i oppvaskmaskin hver kveld. Her vi er nå fins det ikke oppvaskmaskin, så jeg vasker de for hånd og koker de av og til (kanskje en gang i uka). Det har jeg gjort siden jenta mi var omtrent 5-6 mnd.

Skrevet

Takk for svar :D Alltid godt å finne ut at flere hoder tenker likt ;)

Skrevet

Oi da er nok jeg en hygienefreak:) gutten vår er snart 9 mnd og vi har så og si akkurat begynt å vaske de hardplastdelene i oppvaskmaskinen.. Men siden den er litt gammel har vi kjørt det i mikrosterilisatoren i tillegg.. Vasker smokker og flaskesmokker for hånd og kjører disse i sterilisatoren etter det. Jobber med bakterier og sånn så er vel litt miljøskadet :P men så lenge man føler seg komfortabel med det man gjør er jo det det viktigste.

Men vi er sååå glad for å slippe all den vaskingen nå.. Er plutselig så mye tid til overs:) herlig!!

Skrevet

Sluttet å koke vann og flasker da han var ca 6 mnd. og vi begynte med fast føde. Slenger alt i oppvaskmaskinen, men skyller gjennom flaskene før vi bruker dem.

Har ikke vært dårlig pga bakterier. Ganske deilig å slippe all kokingen :))

Skrevet

Jeg vasker alt for hånd med godt varmt vann og flaskebørste, så vasker jeg de i oppvaskmaskinen når jeg setter den på (det er ca hver 3.dag) Det har jeg gjort siden hun var mnd. Jeg koker tutene når jeg koker smokkene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...