Gå til innhold

Hvor sikker er en størrelsesestimering?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Obs, Langt innlegg!

Dro på kontroll på sykehuset i dag fordi ungen ikke ville røre på seg på tross av søt iskald saft, inntak av rosiner, div dytting osv.... Han tok heldigvis helt av da de koblet på han dopplertingen som han ikke er spesielt glad i. De tok også en ultralyd for å kikke på han og samtidig da beregnet de størrelsen på ungen. Jeg bare lurer på hvor sikker str-estimering er fordi ungen min har være estimert til 5% over gjennomsnittet, og var det for 1 mnd siden ved ul da, men nå var han plutselig 11% over snittet. Hvordan kan det skje på 1 mnd? Jeg er bekymra for dette fordi jeg er godt under gjennomsnittet i høyde selv og vil så absolutt ikke ha noe keisersnitt hverken av planlagt eller hasteart...

Har levd lavkarbo etter at jeg fikk vite at blodsukkeret mitt var på grensen til for høyt for halvannen mnd siden og fikk bekreftet god effekt av dette ved kontrollprøver, og jeg vet ikke hva mer enn det jeg kan gjøre. Han er m.a.o ingen "sukkerbaby", så jeg aner ikke hva som gjør at han vokser så sinnsykt. Selv om jeg forstår at han kanskje bare er sånn så føler jeg meg skyldig på ett eller annet vis?! Høres helt skrullete ut sikkert...

De snakket om igangsetting før termin på sykehuset i dag pga en rekke ting, men jeg syns det hørtes noe jævlig brutalt ut da jeg spurte hvordan det foregår. På det aktuelle sykehuset ligger man med en dings som skal utvide mormunnen i 1 døgn FØR de gir 2 piller med prostaglandin, og så om det ikke funker tar de vannet, om det ikke funker setter de drypp. Høres ikke spesielt bra ut spør du meg... På tross av dett vil ikke samboeren min ha sex med meg. Han har ikke lyst, har ikke ork, makter ikke o.s.v, o.s.v... samme storyen som de siste TO ÅRA igrunn...

Er en smule oppgitt akkurat nå...

Noen som har noen tips eller vet noe om noe av dette?

Det beste hadde vært om jeg på mystisk vis klarte å bli moden selv så jeg slapp hele den brutale sykehusmetoden som umulig kan være bra for babyen. Syns det er tidlig at de snakker om det nå når jeg er 4 uker unna termindato, men de vil vel være forberedt eller noe da...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på. Jeg var på ul i uke 24 og der ble babyen estimert til 8% + og lurer på hvor mye det ligger på nå. Skal på ny ul i morra og er da 30+1. Jeg har hørt masse skrekk historier om det å settets i gang hvis man er helt umoden, at man ligger i flere dager med smerter osv men for andre har det visst gått fort og greit. Så det er nok ikke noe fasit svar, folk er forskjellige. Hva menes egentlig med "sukker baby"? En som spiser mye sukker i svangerskapet? Uff, jeg spiser mye sjokolade denne gangen og håper ikke det har noe innvirkning på vekta til babyen :-/

Skrevet

En "sukkerbaby" er en unge som har økt fødselsvekt pga at mor har hatt høyt blodsukker undersvangerskapet slik jeg har forstått det. Noen gravide har nedsatt toleranse for matvarer med mye karbohydrater i og får forhøyet blodsukker selv om de spiser det samme som før de ble gravide. Det kan resultere i svangerskapsdiabetes og kan gi endel komplikasjoner. Tror det er vanlig at blodsukkeret blir testet og du ville nok ha fått beskjed om det var noen fare, men du kan jo be om å få resultatet om du ønsker det. Jeg lå på 8.5 eller 8.9 på langtidsblodsukker... ved 9 er det visst bikka over til ikke bra i det hele tatt. Fikk det ned til 4.5 ved å kutte karber og da var legen fornøyd, men jeg må si at etter i dag er jeg bekymra alikevel. Han er 11% større enn snittet og jeg er 10 % mindre enn snittet... jeg er bekymra... veldig veldig...

Skrevet

Etter min erfaring er ikke str-estimering så veldig sikkert. Jenta vår ble estimert til å bli i overkant av 4 kg 2 ganger i løpet av den siste måneden av svangerskapet (vår første gutt var 4100 gr 2 dager før termin!), men ble født uten dramatikk tre dager før termin og var 3510 gr.

Venninna mi fikk imidlertid samme beskjed...jenta henens ble estimert like før fødsel til over 4 kg (men det var 2 uker på overtid), og ut kom ei stor jente på 4200 gr.

Så at du skal stole helt blindt på estimeringa, det syns jeg ikke...men det er jo alltid litt vasnkelig å si. Husk på at babyen kommer ut den på ett eller anna vis. Å at du er lita av vekst selv, behøver ikke være negativt. Har selv ei venninne som er syltynn og lita både i beinbygning og vekt som fødte sin første baby til termin i seteleie, heeelt uten problemer. Det er bekkenet det kommer an på, ikke mors str ellers. Syns ikek du skal bekymre deg unødig...dette kommer til å gå veldig fint, tror jeg :)

Bare vær glad for at de diskuterer ulike løsninger allerede nå...da blir du godt ivaretatt, og de vil gjøre det mest mulig rikitg og skånsomt både for deg og babyen. Når du er ved termin og er lei, så ønsker du nok å få babyen ut av magen - enten det blir den "normale" veien eller med litt hjelp :) Masse lykke til, i alle fall :)

Skrevet

Hei, hei. Begge mine jenter ble estimert flere ganger, og de var 10-12% over gjennomsnittet,men begge var rett over 3800 gr altså helt ok størrelse. Litt kraftige i baken, men normal hodetomkrets, 35cm. Når hode er kommet ut kommer kroppen lett som regel med eller uten marskipanrumpe:-))Hvilken fødestilling er best med tanke på å få minst mulig ruptur/ rift? Vil ikke i tradisjonell stilling på rygg denne gang da jeg har født slik 2

Så vil jeg si da de estimerte svigerinnen min, bommet de på hele 1050 gr og det er MYE.....

Skrevet

Jeg stoler ikke helt på det.

Her ble jenta i magen estimert til å først være 15 % under snittet i uke 28 også kun 4% under i uke 30.

Storesøster ble estimert til å være normalvektig i uke 37+1 (altså da ca 3 kg), fødte DAGEN ETTER estimeringa en bittelita jente på 2485 gr

I uke 28 var hun estimertil å være rundt 3500 gr ved termin, noe som ikke hadde skjedd

Skrevet

PS: 11% over snittet er ikke mye, er en grunn til at det kalles snitt:)

Er bare snakk om 3500+1,11= 3800-3900 gr ved fødsel til termin:)

De brr seg ikke så mye om aviket før det nærmer seg 20% og går dettil 30% er det alvorlige og man blir nok satt igang ganske raskt(spørs om det er negativt eler pos avvik da)

Hadde blitt superglad om babyen i magen var 11% over snitet jeg, vil ha en STOR og frisk unge. Desverre virker det som jeg føder små unger:(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...