Gå til innhold

Blir like imponert hver gang jeg ser programmer om organdonasjon..

Anbefalte innlegg

Det er jo bare helt vanvittig imponerende at det i det hele tatt går an, og så utrolig fantastiske resultater... Jeg vil gjerne donere bort rubb og stubb når jeg dør, men hvordan er det man går fram egentlig, for å melde seg som donor, noen som vet?

Fortsetter under...

Snakk med dine pårørende, og gi uttrykk for din holdning.

Det er uansett de som får spørsmålet, og må ta stilling til det hvis situasjonen skulle oppstå. Såkalte donorkort er ikke bindende utover at de signaliserer til familien din hva du har tenkt om saken.

Hvis du ønsker å hjelpe noen allerede nå, så anbefaler jeg deg å melde deg som blodgiver, og å melde deg inn i Benmargsgiverregisteret.

Det er helt fantastisk :D

Vi har ei datter som er levertransplantert, og jeg vet at legene akkurat så dyktige og flinke som de blir fremstilt på tv ;)

Ang. donorspørsmålet, så har ketchupmamman sagt det som er å sies, og jeg støtter oppfordringen hennes om å melde seg som blod- og benmargsgiver om man kan :)

Gjest Sekretøsa

Det er ganske utrolig, ja! :) Jeg har lyst til å donere bort "noe", altså ikke alt. Jeg vil ikke donere alt til forskning, f.eks. Men gjerne hjerte, lever, nyrer osv...

Skulle gjerne vært blodgiver også, men det får jeg ikke :(

Føyer meg inn og sier også at det er helt fantastisk! Er så utrolig fint at kroppen er laget slik og ikke minst fasinerende!

Når det gjelder donor spørsmålet ditt så ville jeg gjort som de nevner over. Ellers så finnes det slike donorkort som regel på apotekene rundt om kring. Er ett skjemA som du fyller ut. Sjekk opp det:)

Annonse

Jeg synes faktisk at det er ganske rart at ikke Norge har et register på hvem som ønsker å donere organer. Jeg har informert hele familien min om mine holdninger, men jeg har ingen garanti for at mannen min samtykker når det kommer til stykket. Og hva skjer egentlig hvis ikke de får tak i mine pårørende "i tide"?

Nei, dette burde vært fullt og helt opp til oss selv, og ikke våre pårørende!!

=)

Det er med god grunn at man ikke har register her i Norge.

Spania, som er best i verden på antall donasjoner har samme system som her i Norge, og mange land som har hatt eller har register går nå over til samme system som vi har her.

Grunnen er at det er vanskelig å få folk til å melde seg inn, noe både Sverige og Danmark har erfart.

Det er få pårørende som sier nei dersom de i forkant vet hva avdøde ville ha ønsket, det er derfor det er så viktig å informere :)

Annonse

Det jeg mener er at et slikt register burde kunne overstyre pårørendes avgjørelse. Ikke at man MÅ stå der for at man skal kunne donere bort. men jeg skjønner poenget da:)

Pårørende kan jo tenke/tro at avdøde ikke ønsker å donere bort noe dersom han/hun ikke har meldt seg inn i registeret. Uff.. Det skal visst ikke være enkelt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...