Gå til innhold

Kan jeg få et ærlig svar fra noen som er hjemme med små barn her?

Anbefalte innlegg

Jeg er hjemme med min 1 åring.

Lurer på om dere har 100% oppmerksomhet på barnet hele tiden, eller kan dere gjøre andre ting også?

Idag feks så har jeg lest 5 bøker, sunget mange sanger, lekt med ball, puslespill og andre "babyleker". Vi har også vært ute en tur med hunden.

Men jeg har også sett på TV og sittet litt på dataen. Da har jeg lekt med duplo på gulvet foran TVen så han har jo ikke vært alene, men han har ikke fått min fulle oppmerksomhet. Lurer på om dette er normalt eller om det er veldig dårlig?

Helt ærlig? Jeg lurer fordi han ikke har så godt utviklet språk (han kan bare noen enkeltord) og jeg lurer på om han får for lite oppmerksomhet. Bør jeg har full oppmerksomhet på barnet hele tiden?

Hilsen veldig uerfaren mamma

Fortsetter under...

Det høres helt normalt ut. Det er sunt for barn å lære å leke alene også. Så lenge barnet ikke forlates alene e.l. tenker jeg det er helt fint. Det er maange som har dårlig utviklet språk når de er ett år! Gutten min sa ikke et eneste ord før han var nesten to år... Og, han var en type unge som KREVDE 100 % oppmerksomhet. Jeg kunne bare prøve å sitte ved pcen når han var i samme rom.. Da var han all over pcen, trykket, dro, halte, dæljet og ordnet en hel masse. Jeg fant ut at det enkleste for meg selv var å gi han 100 % oppmerksomhet, men jeg angrer på en måte på at jeg ikke jobbet hardere med å lære han å leke alene, for han er fremdeles veldig avhengig av selskap, at noen leker med han, underholder han osv.

Nei herregud, om jeg skulle gitt min sønn( da jeg gikk hjemme) 100% oppmerksomhet hele tiden, hadde jeg blitt gal! Her var det mye vasking, rydding, pleie meg selv, tv titting og data. Men selvfølgelig også en del oppmerksomhet til minsten!

Man må jo finne en balanse på det. Unger har gått av å lære å leke hele tiden, og om de er vant til å ha all oppmerksomhet hele tiden, tror jeg de vil syns det er veldig tøft å begynne barnehage altså! =)

Det høres helt normalt ut :-) Jeg tror også det er veldig viktig at de venner seg til å måtte finne på ting alene, ikke konstant bli fulgt opp og underholdt. Språket kommer igang til så ulike tider at det vill ejg ved 1 års alder overhodet ikke stresse med :-)

Hehe, min datter leker best alene, har jeg oppfattet nå! Hun kan leke alene i en 2-timers tid uten at hun vil ha innblanding fra meg. Og slik har hun vært fra dag 1^^

Så jeg har masse fritid til å gjøre mine ting.

Hun er nå 11 mnd.

du er HELT normal!

barn skal leke alene,det er sunt det!slik blir de trygge på seg selv.om vi voksne skulle vært sammen med de hele tiden hadde de blitt avhengige av oss og ikke selvstendig i det hele tatt,ikke funnet ut selv hva de liker/ikke liker etc.

om barnet har det fint på gulvet med leker og du er i nærheten så har det ingenting å si om du leser/ser på TV/er på pc, så lenge han vet at du er der og at du kommer om han vil deg noe.

har også en på 1 år og han kan ikke et ord enda.nei vent,ett ord kan han.NEEI!:)

Annonse

Syns det høres ut som barnet får masse oppmerksomhet jeg. Jeg var hjemme med min gutt til han var 10 mnd. Jeg så også litt på tv og var litt på dataen mens han lekte alene. Satt jo rett ved siden av ham, og han ga tydelig beskjed hvis han ville ha oppmerksomhet. Prøvde noen ganger å bare gi søk oppmerksomhet til ham hele tiden, men da trakk han seg unna i perioder. Krøp bort og ville liksom være alene. Har snakket med helsesøster om det og hun sa det var helt normalt, og at det bare er et pluss at barnet kan leke litt for seg selv i perioder. Jeg har også vært litt bekymret for språk. Det går mest på at jeg følte jeg var så dårlig til å snakke ordentlig til ham når jeg var alene med ham. Gikk mest i synging, litt lesing av bok og ellers mye tulle prating, ikke ordentlige ord og setninger liksom. Det hadde heller ikke så mye å si mente helsesøster. Nå er han 10,5 mnd og han har ikke sagt så veldig mange ordentlige ord enda, men han snakker i vei på beibespråk og er ikke noe dårligere enn de andre barna i barsel gruppa vi går i. Høres ut som du gjør en veldig god jobb med barnet ditt, og språk utviklingen er jo veldig individuell.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...