MissTaurus Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei Dere som har lykkes etter mange negative IVF forsøk; gjorde dere noe annerledes enn tidligere? Er ute etter nøkkelen til suksess!
Gjest Pippi9 Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Henger meg på den - det lurer også jeg på! :-)
BeBe_83 - nr 2 i oktober Skrevet 18. februar 2011 #3 Skrevet 18. februar 2011 Vi hadde tre negative innsett før jeg ble gravid nå med fryseegg. Jeg fikk endelig mast meg til å få prednisolon denne gang, Pga mye endometriose og inflammasjon i bekkenet. Har stor tro på at det var det som gjorde susen, selv om det ikke er veldokumentert at det hjelper.
kosejent1 Skrevet 18. februar 2011 #4 Skrevet 18. februar 2011 Etter 5 innsettinger (3 IVF/ICSI og 2 FER) med negativt resultat byttet vi klinikk fra Porsgrunn til Hausken. Da fikk jeg menopur som jeg ikke hadde prøvd før samt prednisolon og klexane (blodfortynnende). Byttet også til cyclogest istedenfor crinone/progestan. De to også ut eggene et par dager senere enn det de hadde gjort i Porsgrunn, for å simulere mest mulig min naturlige syklus. Resultatet var ihvertfall positivt og vi fikk en sønn i august 2009. Nå er vi i gang med søskenforsøk og 1. forsøk med de samme medisinene ble også positivt, men endte i MA i uke 8. Lykke til jenter, jeg tror veldig på å prøve nye medisiner dersom man har hatt mange innsettinger uten resultat.
Tia79 - ♥prinsesse♥ 23.07.11 Skrevet 18. februar 2011 #5 Skrevet 18. februar 2011 Nå har ikke jeg hatt så veldig mange forsøk, men etter to negative forsøk med langt regime, fikk jeg kort regime på siste forsøket. Fikk satt inn to egg, og et av disse klamret seg fast og blir forhåpentligvis værende til juli ) Om det var at jeg skiftet til kort regime som gjorde susen vet jeg ikke, men tror nok at små variasjoner i medisinene/prosessen + en porsjon flaks kan være det som gjør at en til slutt lykkes.
MK73 Skrevet 18. februar 2011 #6 Skrevet 18. februar 2011 Mange ganger handler det rett og slett om å prøve mange nok ganger, dessverre... Noen trenger mange forsøk. Samtidig er det lurt å prøve forskjellige stimuleringsmedisiner, i mitt tilfelle ble jeg gravid da jeg første gang brukte Menopur, som har LH i tillegg til FSH (som Puregon og Gonal F har). Jeg reduserte også koffeinforbruket mitt. Jeg lå ikke høyt på skalaen fra før, men gikk ned til nesten ingenting. Jeg er også opptatt av å sikre at man er skikkelig utredet - noen ganger stanses utredningen for tidlig, f.eks i endel tilfeller der det viser seg at det er et problem med sæden velger man å ikke utrede kvinnen videre. Det er lurt å sørge for at nok utredning er gjort, spesielt ettersom man får negative resultater. Dessverre tror ikke jeg det finnes "en nøkkel til suksess", som du sikkert vet, det er forskjellige ting som skal til for forskjellige mennesker - og svært mange ganger tror jeg at det er tilfeldigheter, det er mange ting som skal klaffe - spesielt for de av oss som må slite litt ekstra.
Gjest Pippi9 Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Det er nok dessverre slik ja at man bare må prøve og prøve, men er det noe man kan gjøre annerledes så skader det jo ikke :-) Jeg har brukt Medrol (samme virkning som Prednisolon) de siste to gangen, og har tro på den. Menopur har jeg brukt på alle forsøkene og har tenkt å fortsette med det, de sier den er spesielt bra for gamle høner som meg. Har spurt om blodfortynnende, men det virker ikke som legene på CFC har noe tro på det... Skal prøve blastocystdyrking neste gang om jeg får ut mange nok egg.
MissTaurus Skrevet 19. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2011 Takker for svar! Ja, det er vel bare å prøve videre og håpe på at det skjer en gang.. Har hørt om flere som endelig lykkes etter mange forsøk. Jeg fikk også Medrol siste gang. Eggkvaliteten har vært god, men det ser ut som at eggene ikke vil feste seg. Tror derfor det ikke er noe poeng å skifte til andre legemidler. Jeg prøver å legge om kostholdet mitt til frukt og grønnsaker som kan påvirke fertilitet. Alt må prøves. Pippi: det blir spennende å se om blastocystdyrkningen gir resultater. Hvor mange egg bør man ha?
Tante_Esel Skrevet 19. februar 2011 #9 Skrevet 19. februar 2011 hvilke frukt og grønnsaker er det da miss taurus= alt maa prøves
Helene Harepus Skrevet 19. februar 2011 #10 Skrevet 19. februar 2011 Denne gangen har jeg tatt akupunktur i forbindelse med forsøket, har veldig stor tro på det. De gangene jeg har gjort det (2 utav 4 forsøk tilsammens) har jeg fått flere/bedre egg. Jeg hadde kort regime nå, med en ganske stor dose gonal-f og menopur og fikk ut 5 egg, derav 3 som lot seg befrukte, begge rekord for meg! Så hentet vi ut "the big guns" når det kom til selve forsøket og fikk; p-icsi (hvor de beste sædcellene blir "håndplukket"), assistert hatching og "sædspyling" (en teknologi som tar utgangspunkt i at når man blir gravid ved vanlig samleie, så er det "stoffer" i sædet som gjør at livmoren tar bedre imot egget, så da lager klinikken enslags plasma fra mannens sæd, som blir sprøytet inn etter både uttak og innsetting og som skal minske sjansen for at livmoren støter fra seg egget). Denne gangen har jeg også vært 50% sykemeldt i rugetiden - og har følt meg mye mer avslappet og bekvem i kroppen enn før. Dvs helt til jeg testet positivt for noen dager siden, etter det har jeg bare vært fra meg av stress for alt som kan gå galt! :-o hilsen Helene
MK73 Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Hei, Miss Taurus. Bare en kort kommentar angående bytting av legemidler: Jeg har akkurat det samme problemet, med manglende festing. Jeg har alltid, ved alle mine forsøk, fått satt inn egg av topp kvalitet, i de fleste tilfellene to egg av topp kvalitet. Men, de festet seg som oftest ikke. Andre medisiner kan hjelpe også i disse tilfellene - for utfordringen med festing (eller manglende sådan) er nettopp at vi ikke vet hva som skal til, hvilke faktorer som utgjør suksess etc (utover de vanlige tingene som man allerede vet må være på plass, som god blodsirkulasjon, passe tykk og jevn slimhinne, livvstilsvalg i rugeperioden etc). Medisinene som brukes til stimulering er jo en av de viktigste faktorene som påvirker eggets karakteristika. Dette er den fasen i prosessen man har minst kunnskap om, og det henger naturligvis sammen med at det av naturlige årsaker er forsket lite på området. Når det gjelder kosthold etc kan Zita West sin bok anbefales.
MK73 Skrevet 19. februar 2011 #12 Skrevet 19. februar 2011 Akupunktur er omdiskutert, og forskningen har ikke konkludert mhp effekt ifbm IVF. Noen studier sier det har positiv effekt, noen sier det har ingen effekt, og det finnes t.o.m i alle fall en studie som tilsa at det hadde negativ effekt. I mitt tilfelle hadde det ingen effekt, verken på antall egg, kvalitet, eller resultat. (Og jeg gikk ukentlig i flere måneder før forsøket samt underveis.) Jeg tror ikke noe på at det har en negativ effekt så lenge man går til en kvalifisert behandler som har greie på barnløshet og IVF. Jeg tror også at "placeboeffekten" kan bety mye for en del pasienter - akupunktur kan hjelpe til med avslapning, mestring og å holde stressnivået nede, og det tror jeg kan være positivt, i alle fall for hvordan forsøket oppleves av pasienten. I mitt tilfelle fant jeg ut at jeg kan få den effekten på andre måter som koster mye mindre :-) Dette er enda en av de tingene man må finne ut av selv - ingen andre kan gi oss fasiten.
Gjest Pippi9 Skrevet 19. februar 2011 #13 Skrevet 19. februar 2011 Jeg går til akupunktur, både for å motvirke stress og øke blodgjennomstrømningen i livmora i rugeperioden. Har mer tro på akupunktur som beroligende og forebyggende, enn at det direkte påvirker kvaliteten på eggene. I min alder så er nok risikoen for kromosonfeil (43 år = 50%) den største trusselen. Eggkvaliteten ut fra det de ser etter 2 dager på laben er veldig bra, hadde score 1.0, 2.1, 2.1 og 2.2 på siste forsøk. Bruker sæddonor, så den biten er allerede kvalifisert. Har tatt assisted hatching (laser) på eggene hver gang. Ved AH er det viktig med Medrol. Når det gjelder kosthold, så har jeg fått en del råd fra min akupunktør. Hun ser på tunga mi, som er blek, og jeg har fått råd om å spise mest mulig varme måltider, helst to ganger om dagen. Så heller suppe (ikke pose ;-) enn salat. Varm mat gjør det enklere for kroppen å ta til seg næringen. Tar også hvetegress, som kan kjøpes på helsekost.
snøfilla - mamma til 2 Skrevet 20. februar 2011 #14 Skrevet 20. februar 2011 Etter 4 neg. forsøk og en tidlig SA, adoperet vi en liten gutt fra Sri Lanka. Det at jeg allerede var mamma roet meg veldig ned da vi gikk for det 6. forsøket. Vi ønsket oss søsken, men jeg var ikke lenger barnløs, og for meg hadde det nok myyyye å si. I tillegg droppet jeg aku, jobbet 50% og gikk på blodfortynnende.
tromsøjenta Skrevet 24. februar 2011 #15 Skrevet 24. februar 2011 Jeg ble gravid på 7. forsøk og har nå en gutt på 8,5 mnd:-D Først tre forsøk i det offentlige. Prøvde forskjellig stimulering. Legen her mente jeg hadde best resultat av Menopur. Det ble gjort både IVF og ICSI. Vanlig langt regime. Hadde så tre forsøk i Sverige. Legene der gjorde ca akkurat det samme som her hjemme. Jeg spurte om å få prøve kort regime, men det gikk ikke siden jeg bodde så langt unna... Jeg ble fortalt at bare jeg prøvde lmange nok ganger ville jeg sannsynligvis bli gravid. Hadde ett forsøk i DK. Jeg tok noe kjøpt på helsekost som skulle øke blodsirkulasjonen i kroppen, husker ikke hva det het. Jeg hadde kalde fingre og tær som ble bedre i alle fall. Min tanke var at det kanskje kunne øke blodsirkulasjonen i livmora også. Legen i DK foreslo selv kort regime:-) Menopur som før. Assisted hatching. Akupunktur like etter innsetting (hadde ved de første 3-4 forsøkene gått til aku i forkant av forsøket). Jeg ble altså gravid på dette første forsøket i DK. Om det var tilfeldig eller noe av det"nye" som funket vet jeg jo ikke.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå