Gå til innhold

foreldre eide barnehage

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vi fikk plass si en foreldreeid barnehage, men takket nei.

Barnehagen krevde utrolig mye av foreldrene, bl.a så MÅ du være med å jobbe på et 17-mai arrangement (hele formiddagen), hvis ikke er det oppsigelsesgrunn. Veldig dumt når vi har eldre barn som ønsker å gå på skolearrangementet.....

Er noen av de ansatte syke, så må foreldrene være vikar i barnahgen. Dette går på rundgang, men er svært skreptisk til denne ordningen.

Masse "fremmede" foreldre som skal passe mitt barn i ny og ned? Nei takk.... ville jeg hatt ufaglært barnepass så hadde jeg skaffet det til barnet vårt, ikke barnehageplass.

Sikkert positive sider ved foreldreeid barnehage også.... (og mange barnehager har ikke sånne "regler" som den vi søkte på), men jeg kommer ikke på noen dessverre.

Vi har barnet vårt i foreldreeiet barnehage og er veldig fornøyde. Vi som foreldre har stor innflytelse på barnets hverdag. Det er litt merarbeid i forhold til at det forventes at foreldre skal stille opp dersom det er noe spesielt, og at vi som foreldre må ta i et tak i driften, men dette veies opp av det positive ved at man har mulighet til å forme barnehagen.

At foreldre stiller som vikarer ser jeg som kjempepositivt. Heller en kjent forelder enn en ukjent vikar. Foreldre til bartnehagebarna er etter min erfaring mye mer engasjerte og omsorgsfulle vikarer enn tilfeldige studenter som trenger en slump med penger på si.

Dersom det er ting i vedtektene som virker urimelige er det mulig å ta opp dette på et årsmøte og jobbe for å endre kravene. Det er sikkert mange andre foreldre som er enige i at det er urimelig å pålegges arbeid på 17.mai arrangement, noe som dermed burde være enkelt å få flertall for.

Jeg har barna mine i en foreldreeid barnehage. Den setter inn vikarer på samme måte som alle andre barnehager, foreldre trenger ikke å steppe inn. Vi har dugnad to ganger i året, det er det eneste vi trenger å bidra med (i tillegg til en kake i ny og ne ved sommerfest/julemesse, men det gjelder sikkert de fleste barnehager?).

Vår barnehage har to førskolelærere per avdeling og en assistent, og er dermed helt topp pedagogisk sett. I tillegg er staben veldig erfarne, og det er et kjempegodt arbeidsmiljø der.

Fordelen jeg ser er at vi selv kan involvere oss sterkt i barnas hverdag dersom vi vil det (jeg sitter i styret i bhg, f.eks), men det er selvsagt ikke noe krav om at man gjør det. Høy pedagogtetthet er også noe vi setter pris på.

Ulemper har jeg ikke merket noe til, skal jeg være ærlig. Vi har verdens flotteste barnehage. :o)

Jeg er anonym som skrev negativt om foreldreeide barnehager:

Vil bare legge til at i de fleste barnehager vil du nok ikke merke om den er kommunal, privat eller familieeid (som hun over skriver også).

Den barnehagen jeg referer til er litt "spesiell", men det er den eneste jeg har kjennskap til.

En venninne av meg har barnet sitt i familieeid barnehage. De virker fornøyde i alle fall.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...