Gå til innhold

Trenger hjelp ang. vasking av klær

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det har skjedd hos meg også. En maskin med sorte klær ble liggende litt for lenge (våte) i maskinen før de ble hengt opp, og det resulterte i en sur lukt. Uansett hvor mange ganger jeg vasker dem så går ikke lukten bort. Kan det være at klærne har ligget litt for lenge våte?

Det skjer under tørking. Når jeg tar de ut av vaskemaskinen lukter de kjempegodt, men når de begynner å tørke kommer surlukten fram. De henger på kleshenger på klesstativet, så det er heller ingenting i veien med måten de tørkes på. Den ene genseren er den første gangen jeg vasker nå, og surlukten er der med en gang.. :/

Annonse

Regner med at dette gjelder mørke klær? Ha en topp med eddik sammen med vaskepulveret. Grunnen til lukten er nok et stoff som brukes i enkelte klær. Dette stoffet avgir en sur lukt,men forsvinner når en tilsetter eddik. Det vil ikke lukte eddik av klærene. Du kan også kjøre maskinen på 90 grader med en vaskemaskinrens for å få vekk belegg som legger seg i maskinen. Anbefales!

Start med å kjøre en 90-graders vask med litt eddik inni maskina. Vask de sure klærne på så varm vask som mulig, det kan godt være et kortprogram. Tørk klærne godt slik at du er 100% sikker på at de er tørre før du legger dem sammen. Voila! Jeg vil anta du er kvitt problemet for en periode. Hvis genseren ble sur etter første gangs bruk så tipper jeg det er maskina som er hovedproblemet. Rens den godt med eddik og kokvask.

Vil ikke det ødelegge klærne da, om det står at de skal vaskes på 40 grader? Skal iallefall prøve det med eddik først, så får jeg se :)

Og til deg over her som lurte på om klærne hadde ligget for lenge, Det har de ikke gjort! Det har jeg brent meg på før, og måtte bare kaste de klærne :P Så det skjer ikke lenger, hehe!

Men tror nok at som noen sier at det kan være enkelte stoff i klærne som gir en slik lukt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...