Gå til innhold

Jeg kan ikke fatte og begripe

Anbefalte innlegg

hvordan det er mulig for en småbarnsmor å være overvektig. Jeg er konstant i aktivitet og rekker knapt å spise om dagen. Ligner mer og mer på ett skjelett for hver dag som går.

Så for dere som utrolig nok klarer å holde vekta oppe, send meg gjerne noen kilo i posten. (Eller i det minste en forklaring på hvordan det er mulig)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142917624-jeg-kan-ikke-fatte-og-begripe/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er en ganske tynn og aktiv mamma selv også. Men det er vel mange grunner til at ikke alle er det:

-Forskjellig kropp

-Forskjellige gener

-Forskjellig forbrenning

-Forskjellig aktivitetsnivå

-Forskjellig hvor krevende og aktive barn man har

-Forskjellig hvor mye man gjør sammen med barna, om man trener osv

-Forskjellig apetitt

-Forskjellig kosthold

Annonse

HAHAHA!

jeg så for meg at du iallefall hadde fire-fem barn og sprang mellom barnehage-skole-aktiviteter-jobb-osv!

ETT barn på 8 mnd og så kan du ikke spise eller slappe av?da tror jeg virkelig noe er feil her!

eller ville du EGENTLIG fram til at du er tynn som en rake etter bare 8 mnd og ville indirekte skryte av deg selv for det?skryt heller direkte om det,for nå synes jeg bare du er stakkarslig som ikke klarer å spise med bare en liten baby å passe på...

HAHAHA!

jeg så for meg at du iallefall hadde fire-fem barn og sprang mellom barnehage-skole-aktiviteter-jobb-osv!

ETT barn på 8 mnd og så kan du ikke spise eller slappe av?da tror jeg virkelig noe er feil her!

eller ville du EGENTLIG fram til at du er tynn som en rake etter bare 8 mnd og ville indirekte skryte av deg selv for det?skryt heller direkte om det,for nå synes jeg bare du er stakkarslig som ikke klarer å spise med bare en liten baby å passe på...

HAHAHA!

Det kan jeg fortelle deg, for jeg hadde en sånn aktiv krabat, og fem etasjer i huset der alt er i forskjellige etasjer: man trøstespiser store mengder med godteri! Jeg gikk ned alle de 20 kg jeg la på meg i svangerskapet, men ikke mer, og jeg er derfor fortsatt tjukk, slik jeg var før jeg ble gravid. Men den gang spiste jeg bare godteri i helga.

Du, jeg var 47 kg to mnd. etter fødselen, og jeg har ikke spesielt lyst til å vise fram alle knoklene mine. Jeg hiver jo nedpå en matbit i ny og ned, men det er ikke akkurat til å bli feit av. Forbrenner rimelig mye mer enn jeg klarer å putte i meg i løpet av en dag, derfor kan jeg ikke forstå at andre som har to, tre og fire barn kan boltre seg i fett.

HI

du kan ikke være så intelligent om du tror at det å være overvektig/ikke overvektig har mye med å være småbarnsmor eller ikke å gjøre.

vi er da alle forskjellige.

det JEG ikke skjønner er hvorfor i all verden du har det så travelt med ett eneste lite barn????

Annonse

Hvordan det er mulig! Ikke vanskelig i det hele tatt...

Dagen i dag:

06.30- Sto opp og stelte de to minste barna mens jeg veiledet de to eldste

Laget matpakker og pakket sekker til fire barn, laget frokost til dem. Spiste en yoghurt med musli stående på kjøkkenet før jeg ryddet inn i oppvaskmaskinen.

08.00- De to eldste i klærne og til skolen før jeg kjørte de to yngste i barnehagen.

09.00- På jobb, spiste en banan og en halv melkesjokolade før jeg startet dagens økt. Er på bena hele dagen på jobb.

13.00- lunsj. En grov baguett med ost og skinke, pluss en sjokolade.

16.00- hente i barnehagen. Hjem og lage middag,

17.00- middag. Gryterett med ris, salat og en loffskive.

18.00- barne-tv på de minste, lekser på de eldste. Jeg løper til og fra, hjelper litt her og der samtidig som jeg rydder etter middagen, setter på en vaskemaskin OG snikspiser litt kjeks, noen drops o.l.

19.00- de to minste i seng før jeg rydder og steller litt rundt i huset.

20.00- de to eldste i seng

21.00- jeg dumper ned i sofaen med litt potetgull og en skål med is.

Resultat: 10 kilo for mye!

ja,der er jeg enig.selvsagt handler det om aktivitetsnivå og matinntak,men hvordan klarer du å knytte dette opp mot det å være mor eller ikke?

det er ikke akkurat en treningsøkt å ha barn,man trener ikke til man blir svett ved å ha ett barn hjemme.

men om du sier at ditt barn er ekstremt aktiv da,så i dine øyne betyr det at de som har rolige barn er feite og er skyld i det selv?

har hatt to rolige barn der jeg kunna drukket kaffe,lest avisa,spist måltidene mine og slappa av når de har sovet,men fortsatt veier jeg bare 52 kg.

hvordan forklarer du den?

synes bare det er tåpelig å knytte overvekt med småbarnstilværelsen

Da jeg var alene med to hjemme så gikk jeg faktisk ikke ned i vekt selv om det ble mye styr og lite mat på meg. Kroppen tok vel bare på det lille den fikk.

Om du sliter med uønsket vekttap så foreslår jeg lettvint mat (ferdigskåret brød og pålegg) og nøtter.

Du er vel mer poenget mitt - småbarnsmor og tynn. Har ikke skrevet ett ord om at de med rolige barn er feite. Grunnen til at jeg skrev at min er ekstremt aktiv var for å forklare hvorfor det er sånn for min del, selv om jeg bare har ett barn. Siden jeg ble ledd av oppi her.

Grunnen til at jeg knyttet vekt og småbarnstilværelsen var for at jeg tenkte at andre mødre har det på samme måte, men da tok jeg tydeligvis feil.

Ammer du enda?Det øker jo forbrenningen betraktelig. Jeg slet også med å spise ordentlig den første mnd da jeg ikke fikk til ammingen og måtte pumpe og mate med flaske, en prosess som tok 1,5 time tilsammen og skjedde hver 3. time, gikk da i type 200gr sjokoladeplater helt til jeg innså at jeg måtte skjerpe meg. Måtte rett og slett sette. Av tid til å lage mat og spise. Fra mini begynte å spise fast føde har jeg spist når han spiser. Mye koseligere for begge. Du kan jo evt lage mat kvelden i forveien når den lille sover sånn du slipper å bruke tid på det når beibien er våken, hvis den krever såpass mye at du ikke får tid til å lage maten....

Takk for fine svar dere to over her. Nei, jeg sluttet å amme når han var 5 mnd. pga. lite melk og at jeg ble så tynn. Det blir "mye" lettvint mat og altfor mye cola, men jeg har ikke sjans til å få i meg nok til å gå opp noen kilo. Men det kan være en idé å lage maten på kvelden ja. Han spiser fast føde, men det er ett evig sirkus for å få han til å åpne munnen, så det er ikke rom for å spise selv akkurat da.

Tror ikke det er så mange som har 3 barn eller flere som er overvektige. Har lest det et sted.

Jeg har bare 1 barn som jeg er hjemme med og selv om jeg ike er overvektig så har livet mitt blitt mye mindre aktivt etter at jeg fikk barn.

Før jeg fikk barn jogget jeg eller gikk lang tur hver kveld, skitur hver helg om vinteren, fjellturer om sommeren, trente på treningstudio, dansing på kveldene, osv

Nå kommer jeg meg aldri ut om kvelden, barnet har seperasjonsangst så jeg kan ikke trene på treningsenter, han hater å sitte i vogn så det blir bare små gåturer i parken, har ikke danset siden før han kom til verden.

Ì tillegg sover han 16 timer i døgnet (er 15 mnd) og sover bare i senga så jeg er hjemme minst 18 timer hver dag.

Hadde jeg hatt gener til det kunne jeg lett blitt overvektig av dette livet ja.

Hm, skal vi se... jeg har tre barn og en mann som har 280 reisedøgn i året, noe som tilsier at jeg er mamma og pappa i heimen stort sett. Dagene går i et bankende kjør, med tre barn så er det ikke mye tid igjen til meg selv! Ikke før de har lagt seg på kvelden, men da er det alt husarbeidet som har hopet seg opp i løpet av dagen. Så får jeg et lite pust i bakken (les: sofaen) før jeg snubler meg i seng og får meg en 6-7 timers opphakket søvn.

Og jeg har 15 kilo for mye. Jeg tror jeg ikke får dem av nettopp fordi jeg stresser rundt hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...