Gå til innhold

Dere med skolebarn. Ville dere sent med en slik niste?

Anbefalte innlegg

Utrolig hva barna spiser. Noen spiser loff eller lyse knekkebrød med sjokolade eller syltetøy på og drikker sjokolademelk til. Ville dere sent med en slik niste? Sender dere med ungene kjeks eller kaker i matboksen? Å ja det er faktisk mange som gjør dette.

Fortsetter under...

Jeg har sendt med både sjokoladepålegg, loff og jordbærsyltetøy. Gjør jeg det hver dag? Nei. Men en og annen gang innimellom hender det at barna mine har elendig matlyst, de kan nettopp ha vært syke, vi kan ha glemt å kjøpe inn noe annet osv osv.... Så ja det har skjedd, men det hører til sjeldenhetene. Men selv fikk jeg saft og sjokoladepålegg HVER dag i 10 år som niste... Utrolig nok har jeg overlevd:-)

Jeg er lærer i barneskolen og ser stort sett sunne matpakker. Men, det er ofte jeg ser alt fra kanelboller, kjeks, kakerester og sjokolademelk.

Men en trend har vært å sende med ungene mr.Lee nudler og varmt vann på termos. Mr. lee innholder NULL næring...

Jeg synes det er kjempe rart at foreldrene ikke tenker mer næringsrik mat når barna er på skolen i flere timer og skal faktisk lære noe.

Annonse

Jeg sender med gutten brødskiver med skikkelig pålegg. Og grønnsaker og/eller frukt. Iblant et beger yoghurt.

Han drikker dessuten melk på skolen, i tillegg til at han har med vannflaske.

Så nei - jeg ville ikke sendt med en slik niste. Men ser jo at det er barn i min sønns klasse som har med loffskiver med sjokoladepålegg og saft i flaska HVER eneste dag, så ingenting forundrer meg lenger. Tragisk... men ikke noe jeg kommer til å gjøre noe med. Ikke barnevernmateriale, akkurat...

Jeg legger meg ikke oppi hva andre gjør jeg heller, men selv er jeg nokså nøye i ukedagene spesielt... Har ikke skolebarn, men barnet mitt har fortsatt ikke smakt hverken brus eller sjokolade pålegg...men den tid kommer nok for en dag...men prøver å leve sunt uten at det blir hysterisk..

En gang i uken får ungen med kjeks eller lefse i matpakken, i tillegg til knekkebrød/brødskive. Saft eller kakao er med. Det er den ene dagen i uken det er tid for langtur med tursekk, og da er matpakken ekstra stas fra

fireåringens perspektiv.

Ellers går det i grovbrød/knekkebrød med skinke, gulost eller leverpostei, strimlede grønnsaker med dip og en og annen smoothie.

Ikke har jeg dårlig samvittighet en gang :)

Får ikkje lov til å ha sjokopålegg her på skolen. Skal ikkje friste andre som regelen heiter.

Har sjokoladepålegg heime og får det når dei vil. Setter det fram på bordet og det er ikkje det første dei tar.

Hører ut som barna dokkes aldri får noe snadder her inne. Og er dokke på skolen når barna skal spise nista si. Møter dokke opp og noterer kva andre har på skiver og etc. Eller snoker dokke i sekkene før dokke har levert barna. Hører slik ut siden dokke er fult informerte.

Synes det høres så stusselig ut å få med seg en haug grove skiver med magert pålegg og grønnsaker til jeg da... Aldri smake på noe søtt... Tror heller på å spise litt av alt jeg. Sender ikke med han kake på skolen, men synes vel egentlig ikke det er så ille om andre sender med sine barn en kjeks eller ei bolle, i tillegg til nista selvfølgelig. Men godteri, det mener jeg er greit å holde seg unna.

Annonse

Jeg synes faktisk at folk skal passe sine egene saker jeg.

Barna trenger ikke å ha sunne matpakker vær eneste dag, kjøper du deg aldri en bolle eller en sjokolade når du er på jobb? spiser ikke du en kakebit ?

om du som mor har lyst å sende med sjokopålegg en dag i uka så gjør det da.

Seriøst, sender dere med saft på flaske eller sjokolademelk til skolelunch? Nugatti er nå en ting hos kresne unger, men tidene må ha forandret seg fra da jeg var yngre. Da var det kun melk eller vann som var lov å ha til drikke (de fleste hadde melk via skolemelkordningen så trengte ikke ha med drikke). Min største bekymring var at en kun kunne velge mellom h-melk og lettmelk og ikke skummet som jeg drakk den gangen.

Ikke rart overvekt og/eller slapp ungdom er et problem, når matpakken består av nugatti og sjokolademelk (er ikke sunt med sukkerholdig kosthold hos tynn ungdom heller). Hva spiser dere voksne til lunch selv? Kaffe Mokka og muffins?

Grove skiver med magert pålegg som en lengre opp syntes hørtes stusselig ut, hva er stusselig med groveskiver med salatblad, pastrami, cherrytomater og agurk? Høvlede gulrotskiver, reddiker og eplebiter som snacks? Appelsinjuice eller smoothie? Grove wraps fylt med salat? Sjokomelk og nugatti har vi ikke her i huset, da ingen spør etter det, men vi spiser jo godteri i helgene og kan fint bake boller om en får kaffebesøk på ettermiddagene. Men akkurat til lunch bør en kanskje spise noe som trigger hjernen litt mer enn litago og nugatti ("poff" høyt blodsukker første halvtimen og så daff og slapp resten av dagen).

Sjokolademelk får sønnen min gjennom skolemelkordningen. Nugatti har han fått med i perioder da han spiser lite. Og da mener jeg virkelig spiser lite. Han kunne fint sultet seg om vi ikke hadde noe han liker hjemme og det han liker varierer fra periode til periode. Iblant er det bare brød med nugatti, så kan det være bare havregrøt med bær. Så i perioder da bare nugatti spises, får han det. Men så har han en funksjonshemning som gjør at han bare fungerer slik. True i han mat han i den perioden ikke liker er nytteløst.

Blæh... Jeg tror vel det er like greit å akseptere at folk er forskjellige. Jeg liker ikke reddiker, salatblad og rå gulrøtter. Det gjør ikke mine barn heller. Betyr ikke at vi er usunne. Stort sett får de sunne matpakker, men en og annen gang må det være lov med noe litt annerledes...

Hadde en venninne som gikk i boden hjemme og hentet seg brus og godteri når hun hadde lyst til å ha med seg det på skolen - hvilket var ganske ofte. Hadde også venner som har levd på cola, kanelboller og kaffe mens de var på skolen.

Førstnevnte skjedde på barneskolen, sistnevnte på vgs. Førstnevnte levde på "harryhandelmat", godis og brus store deler av barneskolen, og gikk over til å spise sunt/normalt på vgs. En av de sistnevnte bodde på gård og fikk sunne matpakker hele barneskolen, men sklei totalt ut når hun skulle ta ansvar for egen mat og drikke på skolen ...

Selv hadde jeg, og har fremdeles, perioder hvor jeg hadde/har minimalt med matlyst. Og nei, sjokoladepålegg og lyst brød er selvfølgelig ikke sunt, men heller det enn at ungen ikke spiser! Jeg har ikke tall på hvor mange ganger jeg heller kastet de tørre skivene med brunost enn å spise dem ... Skole på mage full av sukker er selvfølgelig ikke bra, men heller det enn på tom mage!

Selv mener jeg at hva barnet spiser på matpakka er fullstendig uvesentlig hvis man ikke setter det i kontekst. Om barnet som spiser klissemat og drikker sjokolademelk titt og ofte er det samme som ikke får med seg noen verdens ting i timen, eller som er direkte overvektig, eller bare generelt gretten og i dårlig humør - da forstår jeg at man reagerer. Noen barn reagerer veldig sterkt på høyt sukkerinntak og tomme kalorier, andre barn merker man knapt forskjell på. Jeg kunne fint spise fire brødskiver med sjokoladepålegg uten at det påvirket det faktum at jeg var blid, slank OG blant de skarpeste og roligste i klassen, mens en gutt jeg gikk i klasse med derimot ... Kort sagt: Man kunne merke på humøret hans hva han hadde spist til lunsj. De dagene han tyllet i seg sjokolademelk og sjokoladepålegg til lunsj var han utålelig resten av dagen. Avbrøt læreren, kunne finne på å rope "BÆSJ!" midt i timen og le hysterisk av seg selv, vandret rundt, hylte og svarte frekt hvis han fikk tilsnakk ... Selvfølgelig er ikke sukker bra for noen, men igjen: Kontekst er avgjørende. Noen barn blir fullstendig motbydelige, andre barn merker man ikke forskjell på. Da må man velge å reagere der det plager andre eller har en negativ konsekvens, ikke skjære gjennom og si "sjokoladepålegg på matpakka er en uting!"

Hva som er sunt og hvorfor tror jeg de fleste vet, og de fleste vil vel velge det som er best for barnet. Skal man liksom trenge å unnskylde seg hvis man sender med noe søtt i matpakka? Ærlig talt ...

Jeg skjønner helt seriøst ikke hvorfor andre skal blande seg med hva andre har på skole maten, er det for at barna deres er sjalu og spør deg hjemme og du ikke klarer og argumentere på hvorfor barnet ditt ikke kan kose seg innimellom så derfor må du heller ty til forbud og tull?

Jeg har barnehagebarn da, så det teller kanskje ikke, men uansett; :)

De er i utebarnehage, det betyr at de er svært lite inne, dessuten er de på turer tre dager i uka og de går faktisk ganske langt. De går på ski og slalom også i barnehagen og de har faktisk toppturer når det ikke er snø. Det betyr at alle på storebarn som har lyst får lov til å gå slalombakken opp. Det er laaangt det! Og bratt.

Så til kosten. I matpakka får de som regel grove skiver med pålegg og noe frukt, yoghurt etc, Utover det hender det jeg putter oppi en vaffel fra helgen, en pannekake fra dagen før, en bixit kjeks etc. På langt nær hver dag, heller ikke en gang i uka, men dog, det skjer. På termosten får de ofte koffeinfri te, men det hender da det er både saft og kakao oppi der også.

Min erfaring er at om man skal få barn til å yte det lille ekstra. Skal man få de opp slalombakken etc, må manlokke de med noe. På toppen er det knekkebrød og gulrøtter..? Tror ikke det er like stas som grillpølser, kakao og en kjeks!

Maten eller som dagen og i uka betyr vel så mye, så har man med noen skiver med syltetøy etc en dag betyr jo ikke det at hele kosten er på utur!

Nei! Jeg sender ALDRI med nugatti eller sjokolademelk! Ikke loff heller!

Av og til sender jeg med yoghurt, og frukt da :)

Min 6 åring er også veldig bevisst på at det er en kake/kjeksfri skole, så han vet at dette ikke er "lov"!

Nugatti får de her i huset av og til i helgene!

Hender kanskje av og til at han får syltetøy på skiva på skolen.

Vi er ikke en "anti-sukker" familie, men vi gjør det som passer og spiser når det faller seg sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...