Gå til innhold

Noen her som har hatt pleiepenger?

Anbefalte innlegg

Har fått en litt for tidlig født baby, men skal trolig få komme hjem med NAST snart. Sykehuset kommer da hjem til oss og bidrar så og så mange ganger i uken.

Pappaen får også pleiepenger da. Men spørsmålet er hvor stor % han får.

Jobben hans vil gjerne at han har 100 % slik at han er helt borte fra jobb og ikke 50 % da dette ikke er spesielt praktisk.

Hvem er det som bestemmer hvor mange % man får? Er det barnelegen?

Veldig glad hvis noen vet :o)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142916684-noen-her-som-har-hatt-pleiepenger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er barnelegen som søker, men det er nav som avgjør om far har rett og hvor mye.

Dersom du skal gå på foreldrepenger har du ikke rett på pleiepenger etter utskrivelsen, men vil gå over på foreldrepengene. Økonomisk sett har det ingen betydning for pleiepengene utgjør det samme som foreldrepenger. Og foreldrepengeperiode blir kun utsatt når barnet er innlagt.

For at far skal ha rett på pleiepenger må barnets tilstand være kritisk syk og/eller ustabil. Ellers anser man har barnet får dekket sitt pleiebehov av mor som er hjemme.

Dersom legen mener at far kun skal ha 50% pleiepenger så søker de om det. Prosentene avhenger av barnets behov for pleie og ikke hva som er mest praktisk for far.

Min erfaring er at sykehuset kan lite om pleiepenger og søker om dette ofte. Og når nav skal behandle søknaden som finner man ikke vilkårene oppfylt.

Når det gjelder for tidlig fødte kan du lese om rettighetene her:

Fase A

I en avklaringsperiode på inntil syv dager kan pleiepenger ytes til begge foreldrene. I denne perioden vil mistanke om livstruende eller svært alvorlig sykdom som oftest bli bekreftet eller avkreftet. Det er viktig at begge foreldrene gis mulighet for å være hos barnet, slik at familien kan mestre situasjonen best mulig til beste for barnet.

Fase B

Etter avklaringsperioden vil det for noen nyfødte være nødvendig med behandling/intensivbehandling. I tilfeller hvor barnet trenger pustehjelp, får behandling mot pustestopp eller får intravenøse infusjoner/medisiner, vil situasjonen være såpass alvorlig at vilkårene for rett til pleiepenger etter § 9-11må anses for å være oppfylt.

Fase C

I en stabil vokse/gro fase, vil retten til pleiepenger etter § 9-11 som regel ikke foreligge. Selv om barnet fremdeles vil ha behov for sondemat eller oppvarming for å holde på temperaturen, vil barn i denne fasen ikke komme inn under alvorlighetskravet i § 9-11.

§ 9-11 gir far rett til 100%. Mens § 9-10 ikke gir dere noen rett da du går på foreldrepenger og barnet anses og ha pleiebehovet dekket av deg.

Nav-dama

Må bare understreke at det ikke har hatt noe med farens behov å gjøre. Han har hatt mulighet til å være 100 % borte fra jobb i denne perioden, men har av egen vilje vært på morgenmøtene på jobben... :o)

Det er arbeidsgiver som har sagt til ham at de ikke ønsker at han tar noe som helst gradert. Selv om de jo strengt tatt ikke har noe med dette å gjøre......

Jeg har fått opplyst på nyfødtintensiven at når jeg kommer hjem med NAST, fortsatt oppfølging fra sykehuset, så har far krav på pleiepermisjon helt ned i grad 50 %.

Vi har 3 andre unger, og skal jeg ta meg av dem slik det vanligvis er så får jeg ikke tatt meg av babyen........

Hi

Jeg ville ikke stolt 100% på det sykehuset sier. Praksisen rundt pleiepenger er streng.

At dere har 3 andre barn tas ikke hensyn til. Det er pleiebehovet til det syke barnet som legger grunnlaget for retten til pleiepenger. Dette er en av ulempene ved pleiepenger, det tas ikke hensyn til familien som helhelt.

Jeg har jobbet med klager på kap. 9 i flere år (bla.a pleiepenger) så reglene rundt dette er jeg helt sikker på.

Ta heller en telefon til deres nav kontor og undersøk retten fremfor å stole på det legen/sykehuset sier. Til syvende og sist er det nav som avgjør, og det er kjedelig om dere står i en situasjon der far har vært hjemme, men dere får avslag på pleiepenger og ikke dekket opp lønn.

Føler jeg gir litt dårlig reklame for min egen arbeidsplass nå, men det er viktig det du selv skriver. Sørg for at dere får snakke med noen som kan reglene. Kap. 9 er et lite område som få kan noe om. Får dere mulighet så ring heller forvaltningen og be om å få snakke med de som behandler søknadene om pleiepenger. De kjenner som regel mye bedre til lovverket enn de på nav lokal.

Håper det ordner seg for dere.

Lykke til.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...