Gå til innhold

Dere som har hatt baby før..

Anbefalte innlegg

Skrevet

..nå har vi endelig fått litt penger til å kjøpe siste rest av det vi trenger, og en av de tingene jeg ønsker meg er en eller annen bæresele/sjal. Helst noe som er bra for ryggen til den lille og kan brukes helt fra starten, og i tillegg vil jeg slippe å måtte knote masse for å bruke det. Noe idiotsikkert, med andre ord.

Har dere noen tips til et godt bæresjal, eventuelt et sted man kan kjøpe det? Har sjekket sider som lotusbarn, men blir bare forvirret for de selger så mange typer!

I tillegg sitter jeg her og er litt usikker når det kommer til kremer og såper. Vet de minste trenger ganske lite, og på den lista jeg har over ting jeg MÅ kjøpe før magetrollet kommer er det bare zinksalve, så den er grei. Men er noen salver bedre enn andre, og burde jeg invistere i noen andre form for kremmer og såper? Er produktene man kjøper på apoteket sikre? Har egentlig lyst til å sate på noe økologisk og veldig hudvennlig, leste at sånne babyoljer og sånt bare gjør huden til ungen avhengig av den og så blir de tørre og fæle om du slutter å bruke det.. Ellers mottar jeg med glede tips til gode kremmer til sare bryst, selv om jeg har kjøpt meg et brystskjold allerede.

Videoannonse
Annonse
Gjest LilleDina +spire  + 2englebarn
Skrevet

Ha jo ikke hatt noen baby før, men kan dele tipsene jeg fikk:

- Bæresjalet du velger bør være elastisk, om du skal bruke det fra starten av.

- Brystvortekrem som de rundt meg sverger til: Purelan (har selv startet å bruke den nå, da vortene blir tørket ut av melkspreng, og den hjelper hvertfall mot det)

Skrevet

unguentum-krem.. kast alle andre salver og kremer..

har ikkje brukt ein dråpe baby-olje.

sjal har eg ikkje peiling på desverre, men ønske meg :D

Skrevet

:)

første gang for meg og, og tenker mye på de samme tingene. har også selv akkurat fått ting såpass i stand at jeg kan slappe av med tanke på at lillegull kommer snart. har vært veldig flink til finne ting og tang på finn.no, så har faktisk hun brukt i underkant av 3000 kr, å nå har vi alt, fra vogn og bilstol, til klær for de første mnd, pluss alt mulig ekstrautstyr, brustpumer og det som er :) i tillegg fikk vi oss endelig vaskemaskin i går ( nesten nettop flyttet ).. gratis på finn.no faktisk, så nå er det i full gang med babyforbredende vasking. det er kos :)

men jo, til det du lurte på..

jeg tror en nøytral olje, som man kan dryppe et par dråper i badevannet på, er egentlig alt man trenger. så må man jo se ann hva slags type baby man får da :P noen er jo veldig sarte, mens andre er mer robuste :) men det finner man vel fort ut av. tror hvertfall det er det jeg skal gå for. vil også ha så rene produkter til lillegull som mulig, men sånne oljer tror jeg er like nesten overalt. tenker å ha våtservietter og, hvis vi ikke steller i nærheten av vann, og da er jeg veldig interessert i å finne et så nøytralt og rent produkt som mulig. ikke noe natusan for eks. føler det er et av de typiske merkene som hevder å være så rene, men så er de fulle av alt mulig rart.

ellers, tror jeg og jeg skal få kjøpt meg en slik brystvortekrem. kan tenke meg at de får kjørt seg, og at det kan være som en kald øl etter en hard dag :P ( noe jeg gleder meg helt urolig til )

ha en fin dag og lykke til.

jeg har forresten og veldig lyst på et sånn sjal... men foreløpig har jeg en bære sele, helt sånn standard, tror det er baby bjørn, som jeg fikk gratis på finn.no, så å si ubrukt, så starter vel med den, så får sjalet komme etter hvert :) om du finner ut noe lurt å anbefale, får du si ifra, for jeg er også forvirret rundt det der :)

tata :)

Skrevet

Vi kjøpte Moby wrap og Baby Bjørn til første mann, og det var baby-bjørnen som ble mest brukt for den var så enkel å ta på. Moby-wrap`en blir fort varm å ha på, og jeg syntes ikke den egner seg til alle årstider. En venninne kjøpte Mei Tai, og tror hun brukte den endel. Vet ikke hvor knotete eller lett den er å "montere"...

Ang kremer og diverse så er det egentlig ikke nødvendig å kjøpe inn altfor mye før fødselen...Da jeg var på sykehuset sist fikk jeg salven Unguentum M til å smøre brystvortene med dersom jeg ble sår, og jordmor sa den kunne også brukes som rumpekrem til babyen, så der får du jo to kremer i en. Den får du kjøpt på apoteket. Ellers funker morsmelk ypperlig til det meste :) La det renne litt morsmelk etter amming, smør inn og lufttørk!

Skrevet

Jeg hadde mei tai til jenta mi og den skal jeg bruke igjen. Enkel å bruke og god å ha på (kjøpte min på finn.no, er flere som syr og selger der inne). Når det kommer til zinksalve er silulen salven fra apoteket best. Ellers sverger jeg til apotekernes barnesalve! Og inotyol om de er veldig såre. Den første tiden trenger de ingenting i badevannet, pga fettlager de har i huden. Etterhver er det grei med noen dråper olje..

Skrevet

Til førstemann begynte jeg med et elastisk sjal. Likte best Looma http://lotusbarn.no/butikk/index.php?cPath=111&main_page=index

Pga av at dette var litt tynnere enn andre og dermed lettere for meg som førstegangsbærer å håndtere. Brukte dette i ca 2-3 mnd.

Da gikk jeg over til en Mei-Tai, noe jeg synes var greit, men ville prøve en formsydd sele for å slippe knyting og kjøpte derfor en Patapum brukt for å prøve. Har brukt denne mye! Ønsket meg egentlig en Manduca http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=258 og kommer nok til å kjøpe det til lillebror, selv om jeg fortsatt har bæretøyet etter storebror.

Når det gjelder salver og kremer sverger jeg til Coop sin økologiske Anglamark-serie. Bruker sinksalve, dusjsåpa og babyolje. Babyolje er genialt til å fjerne gjenstridig bæsj ;)

Skrevet

Da vil jeg få anbefale deg Close Baby Carrier; et "ferdigknyttet" sjal, som bare tres over hodet som en genser og strammes inn ved hjelp av to ringer! Suuperenkelt og kjapt, selv kløna meg tok det på to sekunder hehe!

http://lotusbarn.no/butikk/index.php?main_page=index&cPath=332

Har en Manduca bæresele fra før av (som er supergod til litt større babyer, fra ca 4 mnd og oppover), men ønsket et sjal i tillegg, som man kan bruke helt fra dag 1 uten problemer. Men siden jeg er så klønete så fristet ikke meterlange stropper og mye knyting, og det må dessuten være raskt å ta på, sånn at jeg får brukt det her hjemme, når jeg skal være alene m begge to f.eks. (bare putte babyen kjapt oppi uten så mye styr liksom). Og det kan jeg med Close Baby Carrier´n, for det er jo så enkelt, juhu! Og deilig å bære med også, ihvertfall de første månedene, hvor babyen enda ikke veier så altfor mye=)

Instruksjonsvideo:

http://www.youtube.com/watch?v=t-0eCD0zEp4

Enklere blir det ikke, og jeg anbefaler det på det sterkeste (har brukt det i 4 mnd nå og elsker det :D

Skrevet

Standard sinksalve funker ikke så utrolig bra, kjøp heller Inotyol på apoteket, den er sykt god.

Ellers brukte vi bittelitt babyolje i badevannet til mini da han var nyfødt.

Den var ikke økologisk da, men merket heller ikke uttørring på huden når han sluttet å bruke den.

Skrevet

Ville ventet med å kjøpe inn til babyen kommer; de trenger veldig lite og alle er forskjellige. Olje i badevannet er litt risky fordi det er lett å glippe babyen da. Uansett klarer jo de nyfødte seg vanligvis med vask og minst mulig hudfortyrrelser. Mange synes hvite kluter som kokevaskes er mest skånsomt for huden, andre bruker engangskluter fra apoteket og vann.

Skrevet

Såre brystvorter får man nesten alltid fordi babyen har feil sugeteknikk. Får du det ville jeg fokusert på å få hjelp til å få det til ordentlig istedet for å smøre så mye; ikke nøl med å be om hjelp/ring tilbake til sykehuset hvis du har kommet hjem. Da ordner det seg vanligvis.

Skrevet

Når det gjelder stellekremer:

- WELEDA sinkkrem er god og lukter deilig, ømfintlig og økologisk! Bruker det ved begynnende sårhet og da er det som regel borte ved neste skift! Barnet trenger ikke å smøres ved hvert skift!

- Bepanthen eller Inotyol ved virkelig sårhet - men skal ikke brukes som hverdagskrem!!!

Stellesituasjonen:

- Kan anbefale euroshopper tvättlapper (tørre papirservietter som ikke løser seg opp når de blir våte men blir god og myk)! Får de på ICA (240stk i en pk - ca.45 kr) og bruker da bare et par slike med en bolle med vann til bleieskift.

- Har Neutral våtservietter i stellevesken til tur.

Brystvortekrem:

- Purelan (men tuben er så stakkarslig liten syns jeg)

- Bryst Creme fra LANA Care (hvit tube kjøpt på Apotek 1). Denne er litt mindre fast enn Purelan og dermed lettere å smøre. Og kommer i større forpakning! Ellers samme innhold som Purelan, altså lanolin (ullfett).

- God å ha i hus til den første uken - brystvorten kan og vil nok bli såre den første tiden fordi de er ikke vant til så mye oppmerksomhet! Dette gjelder selv og barnet har riktig sugestilling! Derimot skal du ikke få sår og det skal gå over etter noen dager når de er blitt litt mere herdet! Går det ikke over eller du får sår og blør er det mest sannsynlig feil i sugestillingen til barnet og da må det oppsøkes hjelp med tanke på å korrigere dette!!! Ammepoliklinikk ved sykehuset du føder på eller ammehjelpen.no er kjempe hjelpsomme!

Kan desverre ikke anbefale deg lettvinte sjal på bakgrunn av egen erfaring, da jeg bare har brukt de meterlange knyte varianter!!! Superfornøyd med de jeg - kan gjøre det i søvne nå etter å ha brukt det så lenge! Gå fint også på egenhånd!!! Men er du ikke keen på slike ville jeg ha prøvd heller Mei Tai, Close Baby Carrier eller en variant av de! Ikke gå for en babybjørn!!! Hele prinsippet med sjal og bæring er at det skal være godt for babyen og bæreren sin rygg! Det er ikke tilfellet med babybjørn typen - der hviler altfor mye av vekten til barnet på bunnen av ryggen og bærer får lite støtte ift tyngden foran når alt hviler på skuldrene! Uansett hvilke sjal type du går får vil du helt sikkert finne noe som er bedre for din og baby sin rygg!!!

Lykke til med de siste forberedelser!!! Deilig ikke sant??? :)

Skrevet

Jeg liker best ergo selen eller manduca. Lett å ta på og bra for babyen.

A stelleprodukter trenger du babyolje, zinksalve og gjerne a krem. Ikke mer. + purelan til deg selv:)

Skrevet

Glemte å si at WELEDA har en hel serie baby produkter og vi har brukt så å si alt! Kan anbefale kropp og hår såpen (vi bruker det bare til kroppen) og kroppsoljen. Den har vi noen dråper av på hendene etter badet og smører litt med. Syns ellers det blir fort en veldig glatt baby eller veldig oljete hår av å ha olje i badevannet!

Av sjampo bruker vi den til Derma (kjøpt på ICA). Den er helt nøytral og for omfintlig hud! Uten noe slags tilsetningsstoffer! Sønnen er snart 2 og vi er halveis i vår 2. flaske - drøy i bruk mao!!!

Skrevet

Vår baby ble ikke glatt siden vi hadde bare noen få dråper olje i vannet. Men det er smak og behag!

Skrevet

Så flotte dere er! Masse gode svar her, nå får jeg bare handle inn siste rest og glede meg til hun kommer. ^_____^ Var på babybesøk i dag hos ei veninnes lille prins, han blir 2 uker i morgen og er så veeeeldig liten! Fine babyen, nå kan vi glede oss ja!

Skrevet

Baby bjørn bæresele er jo ikke helt bra for babyen, hadde en slik til første men kasta den etter å ha lest om den. og på denne siden er det mange tips.. http://snakk.klikk.no/flere_tema1/foreldre/b/line_fredheim_storvik/archive/2011/01/25/slitsomt-med-baby-her-er-14-lure-knep.aspx

Og som en over her sier,Zinksalve er ikke så bra..inotyol funker MYE bedre,er zink i den og..men jenta mi hadde ofte rød stump i starten og med zinksalve gikk det litt bedre,men dagen etter å ha smurt med inotyol var det borte,så det er ikke bare tull om noen sier det, det er helt suuuper salve.. og som andre her i tråden sier: purelan salve er suuper for såre brystvorter..

Og en ting til.. jeg brukte babyolje anna hver gang jeg bada jenta mi de første mnd, hun ble aldri tørr i huden eller no..

:))

Skrevet

Inotyol til sår rumpe, fønker fort. Videre et bra tips, termometer! Plutselig har mini fått feber og greit å vite hvor mye før du evnt ringer legevakt. Får de feber når de er små skal det tas alvorlig. Vi opplevde det da mini var 5 uker gml. Alt gikk bra, men greit å kunne si hvor mye hun hadde i feber når vi kontaktet legevakten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...