Gå til innhold

En historie om pco, cyclogest ble løsningen.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å dele min historie med dere som sliter med pco/pcos. Selv har jeg fått beskjed om at jeg har pco. Etter mange år med mye frustrasjon har jeg endelig fått orden på mine sykluser, og til og med klart å bli gravid. Det føles helt uvirkelig, og klok av skade klarer jeg ikke å slippe løs jubelen, men tar en dag av gangen. Min samboer og jeg har hatt mange og lange samtaler gjennom denne tiden, og vi har lært at som såkalte slitere er det fort gjort å miste fotfestet. Det å lage barn er jo noe som i utgangspunktet bare skulle skje av seg selv. Men når barnet aldri kommer blir denne prosessen fort gjenstand for altfor mye oppmerksomhet, og kan utvikle seg til å bli fullstendig altoppslukende. Man kan miste evnen til å se at ens eget liv faktisk har verdi, at det er andre gode ting å glede seg over. Jeg har grått frustrerte og bitre tårer over famile og kjente som koser seg med gravide mager og nyfødte nurk. Jeg har ikke orket å se på nybakte mødre som er ute på trilletur. Det føles så uendelig urettferdig, og samtidig er det ikke veldig gøy å møte en side av seg selv som ikke er i stand til å glede seg over andres babylykke. Jeg hadde på denne tiden veldig dårlig kontakt med meg selv, så ikke mitt eget liv, så bare det jeg ikke kunne få. Jeg var frustrert over behandlinger som ikke virket, medisiner med bivirkninger, smerter, ubehag og leger som var mer eller mindre interessert.

Det er nok vanskelig for vanlige, fruktbare mennesker å forstå hvor utrolig vondt det kan være å slite med å bli gravid.

Vel - det ble helt nødvendig å stikke fingeren i jorda. Livskvaliteten var skikkelig redusert på grunn av alle skuffelsene. Jeg så på hva som er viktig i livet mitt, hva som gleder meg og interesserer meg, og hva jeg kunne tenke meg å gjøre mer av. Og jeg så også på om jeg virkelig, virkelig ønsket meg barn over alt her på jorden og ikke kunne bli lykkelig uten. Kort fortalt var dette en prosess som var veldig berikende. Livet er faktisk fullt av muligheter, det gjelder å gripe dem når man har muligheten. Jeg var lei av å bruke tiden min på å være frustrert og bitter. Jeg gledet meg over muligheten til å ta spontane turer, klatre til fjells, melde meg på dansekurs, lære å spille et instrument. Kjenne på mitt eget liv!

Det er helt sikkert ikke noen universalløsning, men jeg vil allikevel snakke varmt om Cyclogest, og håper andre kan ha nytte av dette preparatet. Under hormonbehandling hadde jeg nærmest tilfeldig blitt introdusert for cyclogest, som er progesteron. Etter å ha fått medisiner som skulle hjelpe til med eggmodning, ble det oppdaget at mine lutealfaser var altfor korte, og det ble slått fast at kroppen min ikke produserte nok progesteron. Prøvde først med crinone før jeg fikk cyclogest fordi jeg reagerte negativt på hjelpestoffene i crinone. Cyclogest er fullstendig fritt for hjelpestoffer, og er av ubegripelige årsaker ikke godkjent av norske myndigheter. Man får altså ikke refundert noe av det man betaler. Jeg er så strålende fornøyd med å ha funnet dette tilskuddet, at det gjør meg ingen ting! Etter en kort stund viste det seg at dette var alt jeg trengte for å holde syklusene gående. Så nå tar jeg cyclogest 10 dager hver syklus, og har jevne eggløsninger. Nesten for godt til å være sant!

Som sagt vet jeg at dette rådet ikke kan hjelpe alle, men kanskje noen håper jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flott da, at du har hjelp av dette.

Jeg kan ikke ta progesteron tilskudd desverre, eller p piller (da de inneholder progesteron) fordi jeg får PMS de luxe av det og blir enten rasende sint eller deppet av det

• 1 måned senere...
Skrevet

Flott at det hjelper deg. Og takk for noen flotte ord som vekket tankene litt. Er så utrolig viktig det du skriver at man virkelig bør prøve å sette på pris på alt det andre man har og får gjort. Selv om det er veldig vanskelig å tenke i de baner skal jeg nå virkelig prøve på det selv også.

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei!

Dette høres jo veldig spennendes ut!

Tar du Cyclogest i "vanlige" sykluser? Altså uavhengig av IVF? På hvilken dag i syklusen begynner du?

Og hvor kjøper du det? Må man ha resept?

Håper du svarer meg - har lyst til å prøve det :-)

Jygrid

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...