Gå til innhold

Når dere har andres unger på besøk, hvordan gjør dere det med mat?...Dere med litt større barn

Anbefalte innlegg

Hvordan gjør dere det i forhold til å gi andre unger mat mellommåltidene ?

Vi er relativt nye i dette gamet, med en førsteklassing nå. Tidligere har han hatt med seg kompiser rett hjem fra bhg, og da har vi selvfølgelig spist middag alle sammen, og kvelds om de blir hentet etter det.

Men nå har han fått mange nye venner, som bor to minutter unna oss, i et borettslag.

Da kommer gjerne vennene etter middagstid, og går før kveldsstellet begynner.

MEN så er det spesielt en unge som kommer innom, og stadig maser på noe å spise. Han spør ikke pent, men kommer brautende inn på kjøkkenet og sier høy : Jeg er sulten !!!

Det er ikke det at det er noe problem å gi mat til andres barn, men jeg synes han rett og slett er frekk. Spør man pent om å få ei skive, så selvfølgelig. Men ikke på den måten han gjør det.

Ikke mine egene barn engang får noe om de bare gauler : Jeg er tørst, Jeg er sulten.

Flere ganger har jeg opplyst han om at i huset vårt så spør vi pent, men det synker ikke inn. Derfor får han bare til svar, at om han er sulten, så får han gå hjem å spise.

Da blir det som regel tyst.

Hvordan håndterer dere slike ?

Fortsetter under...

Er ungene tørst så får de vann å drikke (saft noen ganger). Av og til vanker det litt frukt eller kjeks.

Unger som maser om mat og som "krever" mat ber jeg om å gå hjem for å spise.

Hadde nok gjort som deg. Bedt han gå hjem å spise. At de spør frekt er ikke aktuelt.

Hadde ikke gitt venner mat utenom egne måltider hvis de er på uavtalt besøk/bare stikker innom.

Dersom det er avtalt at de skal være der noen timer, ville jeg gitt om de var sultne og spør på en fin måte, evt kommet de i forkjøpet og spurt om de var sultne.

Hei

Det der en vansklig sitvasjon.Si til han at her i huset spør man pent om å få en skive og vi takker for maten etter på.

Så slenger du på vet mamman din at du spiser her? Det kan jo være at han får begrensinger hjemme og går på besøk for å få mer.

Så tar du det opp på en pen måte med mamman hans når det passer seg sånn.

om naboungene er innom, ber jeg de gå hjem å spise, har de kompiser fra skolen som bor et stykke unna, får de mat selvfølgelig, men de blir som regel til kvelden før de blir hentet :) Hadde fort blitt dyrt om alle ungene som er innom her skulle fått mat.

Noen unger er bare så frekke, ser helst at slike ikke omgås mine barn som er mer veloppdragne enn som han du nevner her HI !

Annonse

hadde gitt han frukt hvis jeg hadde hatt. Hvis ikke så hadde jeg bedt han gå hjem. Skulle vi eventuelt spist om ikke alt for lenge kunne vi spurt foreldrene da om det var greit han spiste sammen med oss hvis jeg da hadde nok mat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...