Gå til innhold

Hvordan bli kvitt bihulebetennelse?

Anbefalte innlegg

Tror jeg har fått en bihulebetennelse, og har aldri hatt det før, så jeg lurer bare på hvordan jeg blir kvitt det?

Snørret er tykt, seigt og grønt. Mørkegrønt. Og var litt brunt til å begynne med. Det tykner mer og mer for hver dag, og gjør at jeg ikke får puste med nesa. Halsen er helt fin. Er ikke sår engang eller noe, men det ene øret mitt på samme siden som jeg sliter mest med tetthet, er litt vondt innimellom.

Det lukter skikkelig verk av snørret innimellom, og jeg blir litt kvalm av lukten. Blir myyye bedre så fort jeg sprayer på med otrivin, men kan jo ikke holde på med det hele tiden? Hvor lang tid tar det før det forsvinner? Hva kan jeg gjøre for å bli kvitt det så fort som mulig? Er dette bihulebetennelse tro? Begynte med dette på lørdag.....

Noen snille damer som kan svare meg? Er slitsomt å gå med "bomull" i hodet heletiden!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142916237-hvordan-bli-kvitt-bihulebetennelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke vondt i ansiktet, men det kribler rundt øynene, og jeg er så tett at jeg har vondt i hodet. Har ikke feber og ikke nedsatt allmenntilstand, bortsett fra at jeg blir fort sliten pga bomullsfølelsen i hodet. Er kald i pannen og føler at jeg konstant er tett selv om jeg akkurat har snytt ut 1 kg med dritt..... Skjønner ikke hva dette kan være om det ikke er bihulebet....

Jeg har kronisk bihulebetennelse så jeg burde ha noen tips ;)

Bihulebetennelse kjennes ut som det presser/sprenger i ansiktet, rundt nesa og under øynene, kan merkes i ørene også. Når det er ekstra ille kjennes det ut som du har tannverk, og det sprenger i hodet om du bøyer deg.. Det er heeeelt grusomt =(

-Neseskyllehorn er kjempebra, da får du ut mye grums.

-Saltvannsspray for å løse opp snørra, snyt deg godt, og spray med vanlig nesespray etterpå.

-Går det ikke over da, så må du nok på penicilin

God bedring =)

Annonse

Hva kan du gjøre selv

•Det er viktig å ta det med ro og få i seg nok væske.

•Start med slimhinneavsvellende nesespray/-dråper som du får uten resept. Nesesprayen/dråpene kan få slimhinnene i bihulene til å trekke seg litt sammen. På den måten blir trykket redusert, og smertene mindre. Drenasjen i nesen og bihulene blir også bedre.

•Saltvann renser nesen, og ved langvarige plager kan det hjelpe med gjennomskylling av nese og bihuler med fysiologisk saltvann.

•For mange vil det hjelpe og ligge høyt med hodet når du skal sove.

•Reseptfrie, smertestillende tabletter kan brukes ved ubehag.

Behandling av bihulebetennelse

Mange blir spontant friske av bihulebetennelse uten behandling. Ofte er det tilstrekkelig å behandle seg selv med reseptfrie smertestillende tabletter og slimhinneavsvellende nesespray/-dråper. Hvis man har uttalte plager og man mistenker bakteriell bihulebetennelse kan legen vurdere å behandle med antibiotika. Det finnes også slimhinneavsvellende tabletter på resept.

Det viktigste er å få gjenskapt eller forbedret avløpet fra bihulene. Dette gjøres som regel med slimhinne-sammentrekkende stoffer [adrenergika] i form av nesedråper eller -spray.

Antibiotika brukes i alvorlige tilfeller hvor man samtidig har feber. Noen leger velger også antibiotika ved lettere tilfeller.

Ved en kraftig bihulebetennelse kan legen noen ganger velge å stikke hull på kjevehulen gjennom nesen og skylle denne. Dette vil ofte gi en rask bedring av smertene og forkorter sykdomsforløpet.

Takk 14.44!

Hvor lenge varer en bihulebetennelse? Er det for tidlig å ringe lege? I morgen har det gått 6 dager, men ingen forverring eller forbedring.

Det lukter veldig betennelse av snørret, eller hva det er for noe. Er dette normalt ved en bihulebetennelse?

Har en pakke med apocillin her, og lurer på om jeg bare skal begynne på den om det er stor sjanse for at dette er en helt vanlig bihulebetennelse....men syntes det er rart at snørret ikke har blitt tynnere på 6 dager liksom...så mye som jeg har sprayet otrivin oppi der, og snytt meg på disse 6 dagene, burde det jo begynne å gå over til blankt og tynt snørr??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...