Gå til innhold

Høyt/lavt stoffskifte....lurer på litt ang. det... (samme som skravlesiden...)

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er egentlig forskjellen på disse, og på hvilken måte er det farlig å gå gravid med dette uten medisiner? Farlig for meg eller babyen? Er det evt. farlig å gå umedisinert med det ellers også -utenom graviditet?

Jeg har ei venninne som fikk påvist lavt stoffskifte i høst, og går nå på medisiner. Vi har snakket endel om at jeg har mange av de samme "symptomene" som hun hadde, og hun sier at jeg absolutt bør få tatt blodprøver for å finne ut om jeg skulle ha noe stoffskifteproblemer jeg og. Selv har jeg liksom funnet "naturlige" forklaringer på alle plagene eller "symptomene" jeg har, og har derfor liten tro på at det skal være noe med stoffskiftet mitt. Og plagene (dvs: de symptomene som kan relateres til et evt. stoffskifteproblem) har heller ikke dukket opp plutselig og samtidig, for noen har jeg hatt i mange år, mens andre har kommet de siste par årene.

Hvis det faktisk er farlig å gå gravid og med trøblete stoffskifte, så er det kanskje lurt av meg å få tatt en blodprøve? Jeg er ikke gravid nå, vel og merke, men planlegger å bli det om et par måneder.

Jeg har hatt to forferdelige graviditeter med trultene mine, med virkelig alt som finnes av graviditetsplager -og det i høye doser. Kan dette ha kommet av et evt. lavt/høyt stoffskifte, eller ville dette ha kommet til syne ved andre former for symptomer?

Mange spørsmål, hehe, men håper noen vil svare meg :)

Fortsetter under...

Heisann,

det var mange spørsmål :-) Skal prøve å svare på det jeg kan noe om:-)

Ved høyt stoffskifte produserer man for mye av stoffskiftehormonene. Man føler seg gjerne "høy", varm, og har hjertebank. Etterhvert blir man også sliten av at kroppen er på høygir hele tiden. Man kan også miste vekt av å gå slik. Farene ved dette er kort sagt at man kan få hjerteproblemer og osteoporose.

Ved lavt stoffskifte produserer man for lite av disse hormonene. Det fører til mange diffuse symptomer, bl.a utmattelse, fryser lett, ufrivillig barnløshet, "brainfog", depresjon, mister hår, vanskelig for å gå ned i vekt. Min liste er lang som et vondt år- og alle symptomene forsvinner når jeg er godt medisinert. (søk gjerne på symptomer på nettet) Det er i grunn ikke så farlig å gå med litt lavt stoffskifte, men det er veldig slitsomt. Det er imidlertid påvist at det kan gi skader på fosteret om stoffskiftet er for lavt når man blir gravid og i svangerskapet. Derfor er det også diskutert om alle gravide burde testes for stoffskifte ved første kontroll.

Pr i dag er reglene slik:

Endokrinologene anbefaler nå at man ved planlegging av graviditet eller tidlig i graviditeten utfører en målrettet screening for stoffskiftesykdom.

Det gjelder kvinner som har:

1. Tidligere hatt thyreoideaproblemer

2. Thyreoideasykdommer i familien

3. Struma

4. Høye verdier av thyreoidea antistoff

5. Symptomer på thyreoideasykdom

6. Type 1 diabetes

7. Andre autoimmune sykdommer

8. Infertilitetsproblemer

9. Fått strålebehandling mot hals/nakkeregion

10.Tidligere hatt for tidlig fødsel

Norsk Thyreoideaforbund har sammen med de øvrige pasientorganisasjonene i Norden gått inn for at alle gravide skal screenes for stoffskiftesykdom. Med disse 10 punktene er man kommet et langt stykke på vei mot screening av alle gravide.

Alle som planlegger å bli gravide eller er tidlig i graviditeten, bør få sjekket stoffskiftet hvis de tilfredsstiller ett eller flere av kriteriene ovenfor.

(hentet fra http://www.stoffskifte.org/alias.html?id=1020009 ).

Det er lurt å ta stoffskifteprøver dersom du har symptomer og planlegger å bli gravid. Be om minimum følgende prøver: Ft4, TSH, T3, TRAS og Anti TPO. Vanligvis tar legene kun TSH og Ft4. Anti TPO sier noe om du har en autoimmun sykdom som gjør at kroppen angriper skjoldbrukskjertelen (thyreoditt). Legene vegrer seg for å ta denne prøven både pga pris og fordi det er omdiskutert hva man skal gjøre dersom det viser seg at en person har høye verdier av denne, men jeg anbefaler alle å kreve å få tatt den. (egen erfaring)

Jeg hadde selv et svangerskap med mange plager da jeg var gravid sist, og jeg tror plagene kom av stoffskiftet. Jeg ble ikke medisinert før 2 år etter at jeg hadde født. Er veldig spent på om dette svangerskapet blir bedre, ettersom jeg nå går på medisiner.

Lykke til:-)

Nå fikk du nok svar på alle dine spørsmål, men jeg tenkte å fortelle hva slags oppfølging jeg får. Jeg har høyt stoffskifte og et høyt antall antistoffer. Jeg følges opp på Rikshospitalet og hver måned møter jeg jordmor, fødselslege og endokrinolog. Jeg er forespeilet UL ved disse kontrollene, men vet ikke om jeg skal ha det hver måned gjennom hele svangerskapet. Sjangsene er ihvertfall ikke store for at det overføres en stoffskiftesykdom til fosteret, men muligheten er der. Forrige svangerskap gikk jeg bare til månedtlige blodprøver og vet ikke hvorfor oppfølgingen er ulik fra sykehus til sykehus.

Tusen takk for at dere tok dere tid til å svare, jenter! Og "Sololight", takk for et veldig informativt og godt svar :)

Jeg svarte på det samme innlegget jeg har på skravlesiden, og for å bare ta det helt kort her og, så tror jeg nok nå at jeg burde få sjekket ut detta med stoffskiftet snarest mulig, egentlig. Skulle det være noe, så tror jeg det i så fall er LAVT stoffskifte jeg har, iaf er mange av symptomene/plagene mine de samme som kan være tegn på lavt stoffskifte. Ønsker jo å ha best mulig utgangspunkt når jeg blir gravid, og gjøre det jeg kan for at babyen skal få være frisk og velutviklet, så jeg må få tatt blodprøver for å finne ut av dette nå. Er det forresten bare blodprøver man trenger å ta, eller må de ta andre prøver og?

Og skulle det vise seg å være lavt stoffskifte, så er jo det veldig kjedelig, men det vil iaf gi meg en forklaring på hvorfor jeg har det som jeg har det, og på en måte så kunne det vært godt :)

Hmm...blir spennende å se om de finner ut av dette, og HVA de finner ut... Og TENK hvis jeg faktisk har lavt stoffskifte da..! Da har jeg gått unødvendig mange år og følt meg elendig... :/ Men da er det iaf hjelp å få nå ;)

Skal ringe legen i mårra og bestille sånn blodprøvelapp til å ta med på sykehuset, jeg :)

Hei,

ser du har fått gode svar både her og der, men tenkte jeg ville legge til litt info basert paa egen erfaring.

Har lavt stoffskitfe og har gått på medisiner i over 13 år. Da jeg ble gravid i fjor testa de meg tidlig for å følge med på hormonnivaet mitt, og har hatt jevn oppfølging siden, av samme grunn. I de første 12 ukene er det spesielt viktig at du, dersom du er syk, går på riktig dose fordi babyen ikke produserer hormonet selv enda og er avhengig av din produksjon inntil dette skjer. Dersom barnet ikke får nok av hormonet i denne perioden kan det visstnok dessverre oppstå langvarige skader; derfor er det viktig at du blir utredet nå og evt medisinert i tide.

Siden uke 12 har jeg økt dosen min jevnlig, som følge av blodprøve resultatene (de tester forresten bare gjennom blodprøve). Nå er jeg i 29. uke og har tilsammen økt dosen med nesten 100%. Har fått beskjed om at dagen etter jeg har født er det viktig at jeg med en gang går tilbake til opprinnelig dose innen graviditet.

Blir nok litt ekstra trett og sliten innimellom som følge av at dosen er for lav innen det blir konstatert via blodprøve, så er viktig at det følges opp jevnlig gjennom svangerskapet, både for din og barnets helses skyld!

Lykke til med utredning og neste graviditet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...