Minsten, knøttet og nurket <3 Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei, jeg er tredjegangsgravid i uke 34. På kontroll for en drøy uke siden bestilte jordmor glukosebelastning for meg på sykehuset. Jeg har ikke tatt det i noen av mine tidligere sv. skap og spurte om hvorfor jeg skulle det nå. Har ingen tegn på sv.diabetes. Hun sa bare det var nye rutiner. Noen som vet om det er vanlig rutine, når man ikke har noen symptomer? Jeg vil jo helst ikke være vanskelig, men samtidig unødvendig å gjøre dette dersom jeg ikke må Nå har det seg slik at mannen min har diabetes, så i dag tok jeg for sikkerhets skyld en egen liten test for å sjekke; fastende blodsukker var da 4,0. Etter en god frokost m juice etc - 2t senere var blodsukkeret på 4,5. Dere som kan litt om dette, er dette normalt? Iflg min mann var dette fin-fint, men vet ikke hvilke "regler" som gjelder for sv.diabetes..
flypapir Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Jeg er 3.gangs og måtte også ta glukosebelastningstest dette svangerskapet, selv om jeg aldri har gjort det før og heller ikke har noen symptomer. Legen min fortalte at det kom av at forrigemann var over 4500g og at det derfor var rutine for å bekrefte/utelukke svangerskapsdiabetes. Jeg tok testen for fire uker siden og hadde da 4,4 fastende, og 4,8 to timer etter at jeg hadde drukket dette sukkervannet. Fikk beskjed om at dette var helt normalt. Er visst på 6-7 man skal begynne å bekymre seg
turbopå3+ny spire på vei:)) Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Hei. synes jeg var rart, har ikke hørt noe om det under svangerskapet mitt at det var vanlig å ta uten symptomer. Har selv tatt testen men det pga at det har vært mistanke pga sukker i urinen, Skjønner at du synes det er unødvendig for det er ikke akkurat en behagelig test og gjennom, ble vertfall ganske uvel av den. Men alt som er sjekket er sjekket:) Lykke til:)
Maewin Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Om du har diabetes i familien, er over 35 eller har en BMI som et større enn 28 før svangerskapet er det nå rutine å ta glukosebelastning. Jeg vet også at i USA tar de det på ALLE, for det er ikke alltid man trenger å være i "faresonen" eller ha noen symptomer for å få det, og det finnes så mye man kan gjøre for å holde skikk på det. Det er ikke en stor greie, altså, men jeg skjønner ikke helt hvorfor de har venta så lenge om de skulle teste deg. Ikke så lenge igjen å gjøre forandringer på kosthold, liksom. Du kan egentlig ikke si noe om hvordan du vil reagere på den gørra før du tar det, da. Først skal du jo faste fra etter 12 (ikke noe vanndrikking en gang) og så skal du sitte helt stille i to timer etter å ha drukket noe skikkelig skvip, så om du "tester" deg hjemme kan du likegodt gjøre det i kontrollerte omgivelser på legekontoret. Ikke noe stress, bare litt kjedelig. At du har et ok glukosenivå før og etter måltid er et godt tegn, men gravide er litt spesielle og derfor tester de selv om du har godt fastende blodsukker og sånt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå