Gå til innhold

Høyt/lavt stoffskifte....lurer på litt ang. det...

Anbefalte innlegg

Hei!

Hva er egentlig forskjellen på disse, og på hvilken måte er det farlig å gå gravid med dette uten medisiner? Farlig for meg eller babyen? Er det evt. farlig å gå umedisinert med det ellers også -utenom graviditet?

Jeg har ei venninne som fikk påvist lavt stoffskifte i høst, og går nå på medisiner. Vi har snakket endel om at jeg har mange av de samme "symptomene" som hun hadde, og hun sier at jeg absolutt bør få tatt blodprøver for å finne ut om jeg skulle ha noe stoffskifteproblemer jeg og. Selv har jeg liksom funnet "naturlige" forklaringer på alle plagene eller "symptomene" jeg har, og har derfor liten tro på at det skal være noe med stoffskiftet mitt. Og plagene (dvs: de symptomene som kan relateres til et evt. stoffskifteproblem) har heller ikke dukket opp plutselig og samtidig, for noen har jeg hatt i mange år, mens andre har kommet de siste par årene.

Hvis det faktisk er farlig å gå gravid og med trøblete stoffskifte, så er det kanskje lurt av meg å få tatt en blodprøve? Jeg er ikke gravid nå, vel og merke, men planlegger å bli det om et par måneder.

Jeg har hatt to forferdelige graviditeter med trultene mine, med virkelig alt som finnes av graviditetsplager -og det i høye doser. Kan dette ha kommet av et evt. lavt/høyt stoffskifte, eller ville dette ha kommet til syne ved andre former for symptomer?

Mange spørsmål, hehe, men håper noen vil svare meg :)

Fortsetter under...

Det er veldig forskjellige symptomer på lavt og høyt stoffskifte. Så om du har symptomer på begge deler så er det gjerne usannsynlig at det er stoffskiftet som plager deg.

Uansett, om du har høyt stoffskifte så er det en del som må til for å ordne det. Det er litt mer komplisert enn lavt stoffskifte. I flere tilfeller "dreper" de skjoldbruskkjertelen slik at denne slutter å produsere tyroksin, da vil du etter hvert få lavt stoffskifte, og må ta medisiner for dette. Dette kan være en lang prosess, så om du planlegger graviditet om et halvt år bør du teste deg snarest. Ikke å anbefale å være gravid under denne perioden..

Ved lavt stoffskifte får du tyroksin via tabletter. Fosteret er avhengig av din tyroksin - produksjon de aller første ukene i svangerskapet, tror det er frem til uke 4 -5. Etter dette produserer det tyroksin selv. Men; ditt eget behov for tyroksin øker under svangerskapet ved lavt stoffskiftel, og om du er lav så fører det til sterkt redusert almenntilstand og f.eks kraftig vektøkning og depresjon, noe som ikke er bra for hverken deg eller barnet..

Man kan bli veldig syk av å gå med lavt stoffskifte. Så du bør teste deg.

Vil bare legge til at du får mange svar på et forum, men de som kan svare deg best er lege/indremedisiner. Her er det mye synsing, og ingen av oss er eksperter.

Ellers kan du se på Sonjas Stoffskifteforum. Forum for folk med stoffskifteproblemer.

Lykke til!

Tusen takk for svar, jenter! Tror jeg forstår litt mer nå ;)

Om jeg skulle ha noe problemer med stoffskifte, så er det nok i så fall at det er for lavt. Men jeg er overhodet ikke tykk, og har ikke problemer med forbrenningen. Men ellers har jeg søvnproblemer (har hatt i flere år), mye hodepine, vondt i nakke og skuldre, ofte "vokse-smerter" i bein og armer, føler meg så og si aldri opplagt (men jeg gjør alt jeg kan for å skjule dette for andre), føler meg veldig mye nedstemt, små-deprimert og rett og slett skikkelig utslitt. Er jeg hjemme alene innimellom har jeg store planer om å få gjort ting jeg ellers ikke har tid eller ork til, men blir heller liggende/sittende nesten apatisk i sofan.

Innimellom føler jeg meg plutselig i bedre form og humør og alt, og tenker at "Yes! Nå bedrer tingene seg her"... Men like fort som energien kommer forsvinner den.

Jeg kunne vel ha fortsatt oppramsningen her, men det skal jeg spare dere for, hehe ;) Jeg har jo, som jeg skrev i hovedinnlegget mitt, funnet "logiske" forklaringer og grunner for hvorfor jeg har det sånn og sånn, men jeg har skjønt at dette kan være vanlig å gjøre for mange som det viser seg at faktisk har lavt stoffskifte...? Så jeg tenker at det sikkert er lurt at jeg får sjekket dette her...spesielt med tanke på at jeg tenker å bli gravid etterhvert ;)

Kan stoffskiftet sjekkes kun ved hjelp av blodprøver, eller er det annet de må sjekke og?

Annonse

Gjest To stjerner

Du beskriver nøyaktig sånn jeg føler meg også, men jeg har sjekket stoffskiftet, og det er det ikke.

Tror mange har det sånn, uten at det er unormalt, det er bare slitsom på mange plan å være mor.

Sørg for nok søvn, gjøre hyggelige ting du setter pris på, trene, spise sunt. Det er lov å være sliten, men husk å ta være på deg selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...