Gå til innhold

Hvis du skulle bygge hus (på nytt).. Hva ville du gjort anderledes da??

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Valgt grunnentreprenør som byggefirmaet stilte garanti for!!! GRRR så sint jeg er på vår "snille nabo" som skulle grave for oss...

Ga oss et tilbud, ja flott sa vi. En del tusen billigere enn Nordbohus sitt tilbud. Uten at vi visste det ga han jobben til en annen, en jeg bare trodde jobbet for han, men det gjorde han ikke... Det var en kompis av han som drev et annet firma. Jobben ble utført, litt forsinket riktignok. Vi var fornøyde helt til I GÅR - da sier Infratek plutselig at de kabelrørene som er gravd ned er feil, og må byttes ut. Graver 2 sier han har fått disp fra Hafslund som skal godkjenne installasjonen til Infratek. Graver 1 sier han har snakket med Hafslund, som ikke gir denne typen dispensasjoner lenger. Graver 1 vil gjerne ha jobben med å grave opp og legge nye rør, men han vil ha penger! Graver 2 har reist til syden, og ber meg om å spørre Graver 1 om han kan gjøre jobben, Graver 1 vil sende regninga til oss, vi vil han skal sende regninga til Graver 2.. Nå blir det gjort denne uka da, så får vi se hvem som får regninga til slutt..........

Jeg har ikke bygget hus, men hvis jeg skulle, ville jeg sørget for å bygge full kjeller. Enten for eget bruk med kjellertue, STORT vaskerom og god bodplass. Evt. for utleie.

Og så ville jeg ha sørget for å ha (minst) tre romslige soverom og bad på ett plan.

Hva er egentlig galt med kabelrørene?? Og hva er disse kabelrørene til? Det elektriske? Rørleggerarbeid?

Vil bare nevne at det ikke er alle som kan normene skikkelig innenfor elektrobransjen (ikke engang Skagerak ga riktige svar til vår entrepenør). Dette er fordi normene er vanskelige å forstå, og at det blir laget normguider som skal hjelpe med forståelsen. Mange tar disse guidene bokstavelig, selv om dette ikke er nødvendig.

F.eks kan det stå i normguiden at "rørene skal graves ned min 75 cm under bakkenivå", mens normen bare sier at "rørene skal være gravd tilstrekkelig langt ned".

Poenget mitt må vel være at dere bør være sikre på det at det som blir sagt stemmer;)

Skulle jeg bygget på ny, ville jeg bygget med lydhimling! Men viss du ikke har murhus, ekstra takhøyde eller veldig minimalisisk møblert så er ikke det noen nødvendighet. Må bare få anbefale feielister på kjøkken og i gang. Fantastisk!

Eller så tror jeg det er viktig å ikke henge seg opp i at alt skal være så veldig tilpasset at en har små barn. Det er ikke så lenge den småbarnsperioden varer, så det er dumt å legge hele tankegangen deretter når en bygger. Vi har soverom og bad i en annen etasje enn jentene. Eldste ligger nede nå, mens minstemann har rom oppe ved siden av oss enn så lenge, men snart sparkes hun også ned og hennes rom oppe blir garderobe :-) De har rom i en egen "fløy" nede der de har bad og kjellerstuen. Mange som reagerte at vi bygget slik når vi hadde små barn, men når de blir større blir jo dette herlig både for dem og oss. Og ikke minst når de er så store at de får kjærester eller flytter ut og kommer hjem med familien på overnatting. Så tror dette er en løsning vi kommer til å være veldig fornøyd med på sikt.

Annonse

Den dagen jeg (vi) får (tar oss) råd til å bygge hus, så skal vi bygge totalt kjellerfritt. Helst med livsløpsstandard på hovedplan og så noen soverom/loftsstue og eget bad i 2. etasje. Men kjeller skal jeg i alle fall ikke ha, jeg skal bygge sånn at jeg ikke MÅ springe trappa hele tida. Stort kjøkken, stort bad og helst kombinert med vaskerom. Det geniale er jo hvis man kan ha en skikkelig skyvedørsgarderobe midt i rommet - som romdeler mellom vaskerom og bad. Lyst og åpent, og ingen dørterskler.

da ville jeg søkt enova om støtte til varmepumpe FØR jeg kjøpte (som vi ikke gjorde, og derfor fikk ingen støtte:-S, dumme meg trodde det handlet om å velge miljøvennlig, ikke om man hadde beregnet i budsjett eller ikke når man kjøpte) nytt for meg at man må først søke, for å kunne søke....

ikke høre på prosjektleder som sier at 14 cm feil høyde på tomta ikke er noe problem (tusen takk for byggestopp) løste seg heldigvis, men lite moro når det stod på.

ikke malt panel i tak, men brukt plater som ikke sprekker opp om vinteren når inneklimaet er tørt.

brukt god tid på å planlegge tomten før huset blir satt opp, pga sprenging og graving etterpå er veeeeeeeldig dyrt.

Jeg ville hatt et mye høyere budsjett slik at vi kunne bygd dobbelt så spenstig og en god del større hus og fått mer av huset ferdig når vi flyttet inn. Økonomien vår har blitt en god del bedre enn den var for 5 år siden da vi bygget. Det blir ikke det samme å bygge på og lage huset mer spennende i dag, bedre resultat om vi hadde gjort det helt fra starten av.

Nå har ikke vi BYGT hus, men kjøpte et tømmer hus fra 1884. Pga tømmer, så er enkelte rom fastlåst. MEN, vi skulle lag ny gang/inngangsparti... Der skulle jeg ha bygt det større, og fått plass til VASKEROM!! Vi har 2 bad, men det ene inngang fra vårt soverom. Det andre er det som blir hovedbad OG vaskerom... Dvs så bør en til stadighet ha orden i "Skittentøy vasken" ..for å si det sånn!!

Og det der med å stole på venner... Kompisen til gubben er snekker, men å montere vedovn..det kunne han ikke .Dvs. så oppdaget vi etter 8 år, at Lecapipa var sprukket, og vi måtte sette inn stålrør..

Heldigvis (eller uheldigvis?) så overtok vi en ny, men gammel ovn..og den skiftet vi ut i høst..Da ble sprekken oppdaget, og konklusjonen på det var at det hadde blitt brukt SLAGbor til å lage hull, og det skadet pipa!! Inkludert ny pipe og montering av ny ovn, kostet det oss 31000 kr!! "Vennejobb" som kostet dyrt!! (..og han er veldig flink å skryte av hvor flink han er..til det meste!!)

Vi har bygget ett hus, og skal bygge igjen nå (om bare søknaden går igjennom). Det er masse som vi gjør anderledes denne gangen kontra sist, men det største og mest viktige er at vi vil gjøre så godt som alt ferdig med en gang. Det er supertungt å begynne å gjøre ting som å lakke lister, jevne ut til plen, bygge garasje osv når huset er ferdig og man har flyttet inn. For da er man helt utslitt og orker ikke mer arbeid. Og så ligger det der og gnager og irriterer og blir forsurende i stede for å nyte et deilig nytt hus.

Vi kommer antagelig til å bygge hus en gang til, så vi fokuserer ikke på et hus som skal dekke alle behov for all fremtid. Nå bygger vi et hus som vil passe perfekt til barna flytter ut. Når de har flyttet ut, vil jeg at vi skal kjøpe oss en nydelig tomt med sjøutsikt, og bygge et 1-etg. hus som er lettstelt og passende for når vi blir eldre. Jeg er litt skeptisk til hus som skal dekke absolutt alle faser av livet, alle behov. Men så liker jeg litt forandring da ;-)

Annonse

Vi har ikke bygget hus, men har kjøpt et nesten helt nytt hus - og det er alltids småting som man ville endret på.

Men, jeg ville iallefall laget et stort vaskerom med masse lagringsplass og med dør ut. Fatter og begriper ikke at de som bygget dette huset ikke tenkte på det - vi har en stor gang med ytterdør og vaskerommet vegg i vegg - men slik det er bygget nå, blir det mye jobb å få åpnet opp mellom gang og vaskerom.

Ellers ville jeg bygget skapene på kjøkkenet helt opp i taket!

Er superfornøyd med stekeovn innebygget et stykke opp på veggen, slik at man slipper å bøye seg. For å ikke snakke om induksjonstoppen. Og plass til stoooort spisebord på kjøkkenet!

Ellers er jeg fornøyd med å ha hovedbad, tre soverom og vaskerom i samme etasje - alle klærne samlet i samme etasje - herlig :-) Eneste som må fraktes i trappen er kluter og håndkler til kjøkkenet :-)

Er også veldig fornøyd med å ha en do i hver etasje, en bod i hver etasje (en til tøy og utstyr) og en til fryseskap, mat, kildesortering og diverse annet som man trenger i ny og ne :-)

Vi tenker også litt sånn at dette er supert nå, når barna blir store og vi blir gamle og grå - eller før - så melder kanskje andre behov seg, og da kanskje vi vil ha noe annet. :-)

Forresten er jeg veldig fornøyd med at vi kjøpte i et stort boligfelt med mange småbarnsfamilier :-)

Stikkordene i vårt byggeprosjekt er:

Vannbåren varme

Vaskerom

Kjølerom

Garderoberom

Soverom nok sånn at vi kan ha gjester og kontor

Egen TV-stue/bibliotek

Kjøkken m plass til stort spisebord samt utgang til overbygget terasse

(for grilling etc)

og sist men ikke minst: NØKKELFERDIG

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...