Gå til innhold

Hvor mange lurer når 6 uker gammel?

Anbefalte innlegg

Gjest Mentha og ♥Keiseren♥
Skrevet

Lurer litt på hvor mange lurer som er normalt når babyen er rundt 6 uker?

VI står opp mellom 9 og 10 stort sett, og da er han trøtt rundt 12. Sover til ca 3, og så er han oppe til 9-10 om kvelden, bare med noen smådupper på ca 10 min innimellom.

Formiddagsluren sover han ute, men synes det er så stusselig å legge han ut etter det er mørkt, og inne sover han ikke i nærheten så godt. Bør jeg legge han ut likevel?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

når jenta mi var 6 uker hadde vi ikke mye rutiner ioog struktur på ting.. jeg la henne når hun virket trøtt, og da kunne hun sove alt fra 30 minutter til 3 timer.. på kvelden la hun seg samtidig med oss (prøvde å holde henne våken litt før vi skulle legge oss, slik at hun var trøtt og sovnet da..)

Jeg la henne ut i vogna selv om det var mørkt.. så lenge vogna står trygt og du kan følge med på han så synes ikke jeg det er noe problem. Men jeg husker jeg spurte om dt samme her inne slev og fikk mange svar fra folk som sa at jeg ikek burde legge henne ute i mørket.. men jeg valgte å stole på meg selv og gjøre hva jeg syntes funket best!!

Skrevet

Så tidlig fikk babyen sove når han trengte det selv. Og jeg hadde en gutt som omtrent sov hele tida fram til han var to måneder.Han bare våknet og fikk mat og så sov han videre.

Gjør det som passer best for deg i forhold til inne- og utesoving. Dette styrer dere selv. Men om ungen bare pleier å sove i ti minutter, hadde jeg ikke begynt med påkledning for å legge ut i vogna.

Skrevet

Hei!

Min jente er også 6 uker og sånn ca ser vår dag ut:

Står opp mellom 9 og 11 en gang (i dag kl 0830- ville ikke sovne igjen så mulig det blir tidligere fremover hvem vet..) Trøtt igjen etter 1,5-2 timer. Sovner da som regel i bæreselen. Får henne ikke til å sovne for seg selv i vogga. Da kan hun sove 3-4 timer her, men jeg legger henne ned i vogga etterhvert for blir sliten av å bære på henne hele tiden, men hun våkner fort etter 5-30 min, tar henne opp igjen når hun skriker så sovner hun igjen ganske raskt. Dette gjentar seg som regel 2-3 ganger- alt etter hvr lenge jeg lar henne henge i selen.. Har også prøvd vogna men det er flott så lenge den er i bevegelse, men ellers våkner hun:(

Etter da å ha vært våken igjen i maks et par timer sovner hun igjen i 16-17 tiden. Samme som over - kan sove i 3 timer i selen eller om vi er på biltur/butikken osv, men bare hjemme- 2 timer kanskje.. Kveldene er hun mer grinete synes jeg. Har prøvd siste uka å gi henne pupp, kveldsstell så flaske i 20 tiden slik at hun kanskje kan være i seng til kl 21, men dette har vært med svært varierende resultat.. Et par ganger har hun sovnet i 21 tiden - likeså i 23-24 tiden, da med mer mat innabords og mye grining.. Men kommer till å fortsette med rutinen. Har ikke noe å tape.. Trenger litt alenetid med mannen også før natta;) Så våkner hun gjerne i 03-05 en gang for mat, så mat igjen 07-08 en gang ca.. Ikke altid jeg får henne til å sovne raskt i senga si heller etter nattmat- da går det fort 2 timer..:/// Hun plages med mye luft i magen og ellers et stort nærhetsbehov til meg virker det som..

Langt ble dette, men slik er vår dag sånn omtrent..Ingen dag er lik egentlig...

Skrevet

Nei.. Det er jo det at jeg ser for meg at han sover bedre og lenger hvis jeg legger han ut. Han har i alle fall gjort det på formiddagen, når han får sove ute istedenfor inne. Men vi får vel bare prøve og se :) Får sette på utelys eller noe sånt, så det ikke blir så mørkt ;)

Vi har ikke noe bevisst mønster på lurer her heller, men han sovner til ganske faste tider uansett, så da er det jo ganske greit :) Håper på en måte at hvis han får seg en god lur på ettermiddagen så sover han bedre på natta!

Skrevet

Smil123, det høres ut som om dere har nesten helt like netter som oss! Bare at jeg kan se langt etter å få lagt lillegutt i egen seng.. Etter å ha jobbet med det den siste uka har jeg nå i det minste fått flyttet han fra brystet mitt og ned i senga vår (han nektet å sove noe annet sted enn på magen oppå brystet mitt). Neste steg er å få han over i sin egen seng, men hvordan det skal gå til har jeg ingen anelse om :P Luftsmertene har blitt bedre her etter at vi begynte å gå til kiropraktor, så nå håper jeg det skal gå seg til helt etterhvert :)

Så dumt at lillejenta ikke vil sove i vogna si når den står stille. Hvis hun vil ha det litt "urolig" når hun sover, kunne det funke med lyd isteden for bevegelse? F.eks å ha på en radio eller lignende? Det finnes også en cd som heter "sov godt" med masse lyder som rennende vann, biler, helikopter osv som skal imitere magelyder lik babyen hører dem inni magen til mamma. Den skal visst være veldig fin for babyer som har problemer med å sove alene. Jeg har den, men har ikke cd-spiller på soverommet, så har ikke fått prøvd den enda.

LIllegutt sover utrolig tungt når han først sovner, tror nesten du kunne sprengt en bombe ved siden av vogna. Vi hadde akkurat besøk av en diger pumpebil som sto og duret og tøffet ca 5 meter fra vogna i rundt 20 min, og jeg tygget negler for jeg var sikker på at han kom til å våkne med et hyl. Men neida, han sov godt gjennom alt, både lyder og lukter. Var ute og sjekket på han 5-6 ganger, men han rørte seg ikke. Utrolig...

Men signerer den om at ingen dag er lik, hehe.. Det er det som er spennende med å ha barn!

Skrevet

Åh- det er alltid godt å lese at det er andre som har samme problemene he he.. Eller dvs man kan jo ikke forvente allverdens når de er så små, men så føler man at "alle andre" har det så mye bedre;-)

Er jo kos, men veldig slitsomt å gå å bære hele dagen for at hun vil sove! Ikke får man gjort så mye annet fornuftig heller.. Når han har formiddagsblunden da- sovner han av seg selv i vogna eller legger du ham sovende oppi? Kan telle på en hånd de gangene frøken her har sovnet av seg selv i seng eller vugge og det er så slitsomt!! Men har veldig medfølelse for deg som ikke har han i seng i det hele tatt... Men skal sies at som regel når morgenen er her så har hun havnet i vår seng hun også, men men he he.. Tenker litt på å snart flytte senga hennes inn på rommet hennes ( er vegg i vegg med vårt) for å se om hun sover bedre da. Virker nemlig som hun nå sover lettere og lettere- kan også ofte kvekke i søvne. Da hun var mindre sov hun også gjennom allverdens lyder osv... Huff- er maaange vanskelige dilemmaer altså! Skal på 6 ukers kontrollen i morgen, og har endel spørsmål kan du si;-)

Hun har en sånn bamse med div lyder inni seg! Spiller alltid den når hun skal legges i senga si for kvelden men usikker hvor effekt den har igrunn,.

Huff håper du snart finner noen trikst så han kan ligge i senga og ikke bare på brystet ditt! Og når du får de bring de gjerne videre til meg he he. Synes det er kjempevanskelig hvor mye de kan grine også før det ikke er greit lenger... Hun griner jo ofte fordi hun er sint over å ikke få ligge på brystet eller armen min og det er jo ikke ok 24/7!!!

Skulle ha fantes en bruksanvisning til disse skjønne små sjefene våres;-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...