Gå til innhold

Lommepenger!


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har to gutter på 14 og 16 år der jeg kjøper hva de trenger såklart og elers så ender de opp med en 200 kr i uka ellers i kjøp av diverse drikke,snacks,ungdomsklubb osv.

Har tenkt litt på ukespenger og mnd penger men usikker på hva slags beløp man skal sette.

Noen som har unger på samme alder,hva gir dere?

 

Vi er en vanlig familie med en normal inntekt for å nevne det,ingen inntekt på opptil 100 000 i mnd som andre skriver her inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min 13 åring får 75 i uka. Det skal dekke alt småtteri han ikke får av meg.

 

Da må han hjelpe til hjemme med tømme/fylle oppvaskmaskinene. Holde orden på eget rom. Legge i tøretrommel og sette på. Passe lillebror når jeg ber om det. Gjøre lekser og andre faste forpliktelser, selvsagt.

 

Og annet forefallende. Ta ut søpla feks

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ble 15 år (mener jeg å huske), så fikk jeg barnetrygden hver mnd.

Men da måtte jeg betale alt selv. Unntaket var nødvendige ting som vinterjakker, litt klær og sko osv. Men skulle jeg ha dyre ting betalte foreldrene mine det de mente var nødvendig, å så måtte jeg betale resten selv. Syns det har vært en fin løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når de har blitt så mye som 14 og 16 synes jeg de er gamle nok til å begynne å lære å passe sin egen økonomi. Jeg ville derfor foreslå at dere sluttet å kjøpe klær, sko, gaver, telefon, kino ol til dem. I steden burde de få en større sum hver månde eller hver annen uke. For å bestemme hvor mye de da burde ha utbetalt kan dere se på sifo sine standardbudsjett for hvor mye man trenger til forskjellige ting. Vær veldig klar på hva pengene skal dekke og hold dere til det. Ikke lån dem penger eller gi dem ting hvis de blir blakke.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar..:)

Ja,her også må de også hjelpe til med litt huslige ting som å gå med søppel,rydde ut av oppvaskmaskin...samt å holde orden på rommene sine og støvsuge der. Føler vel mange ganger at de får lite,mens far i huset mener de får mer enn nok...

Snakket med 16 åringen og han sier venner får 1000 kr i mnd som de disponerer selv..

 

HI

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da tror jeg de betaler det meste selv. Jeg kjøper jo klær og sko til sønnen min.

Og skal han på kino, så holder jo ikke 75kr uka, så da får han litt ekstra.

Men det skal rekke til godteri og evt blad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette blir nok litt for tøft for mitt morshjerte å overholde da jeg syns de er barn ennå og ikke bør kastes ut i voksenverden riktig ennå. Slutte å kjøpe nødvendige ting til de,slik at de må stå for den biten selv er nok ikke aktuelt for vår del..

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bare husk at om under 2 år er eldsteman myndig og skal kansje flytte for seg selv. Da hadde det nok vært greit å ha lært litt om å disponere penger først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ihvertfall eldstemann skulle fått 200 kr uka hvis dere har råd til det. Minstemann kunne klart seg med 150 kr for å gjøre forskjell på alderen. Men forstår at ikke alle har råd å bruke barnetrygden. Ungdommer er dyre i drift.

 

Jeg fikk 200 kr uka for 20 år siden som fjortis. Men måtte selvfølgelig gjøre litt for pengene. Vaske to hus i gang i uka, skrelle poteter ca hver dag og ta oppvasken en gang i døgnet. Fikk gjøre hva jeg ville med pengene, f.eks sminke, disko, kino og lørdagskos. Klær og utstyr betalte foreldrene mine til jeg var ferdig på vgs.

 

Jeg vet om ei jente på snart 13 som får 500 kr uka. Hun driver nesten husholdet alene, så hun er vel forunt pengene!

 

Vår 12 åring får 200 kr uka - hvis han gjør det som er avtalt. Slurver han, f.eks glemme leksebøker, svarer frekt, ikke rydder rommet, ikke går med søpla osv, trekker jeg 10-30 kr pr gang. Ikke noe kult:P

Så jeg har en høflig gutt med rent og ryddig rom:D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det var en god idè også...17.28 Blir mer el mindre i penger her også hvis de hjelper til/eller ikke med ting her hjemme.

Her blir det jo gjerne mellom to og tre hundre kr i uka da...for hvis de skal bort til venner så vanker det gjerne mer da de kansje går ut å spiser og koser seg. Bor på et lite sted så finns ikke kino her så blir stort sett et forbruk på godter og hamburger,kebab,ungdomsklubb og slikt. Skal de avgårde til større steder får de jo med seg en god slant,men nå ser jeg jo at de faktisk får som de fleste andre.

Samt overnatting hos venner - da sender jeg gjerne med litt pizza,brus og chips.. Syns det er veldig greit.

 

Kjempefornøyd med svarene så tusen takk alle sammen! :-)

 

HI

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...