Gå til innhold

Vaginal vs KS

Dikigoros_Høygravid

Anbefalte innlegg

Hei, som overskriften indikerer er jeg veldig usikker på forløsningen..

Jeg hadde en veldig vanskelig og lang fødsel med forrige(førstegangs) og han ble tatt med vakuum(3.forsøk) etter noe over 2 timer med pressrier.

Han kom 10 dager overtiden og var 4300 og 54 - stor, men ikke enorm:) Hadde en del komplikasjoner etter den tøffe fødselen som gjorde at jeg ble sykemeldt en periode etter fødsel, og ikke kunne delta like aktivt i stellet - var sengeliggende. Men ble mester i å amme liggende - så noe godt kom jo ut av det da!

Jeg er 40 år ved fødsel, og det er 22 mnd etter forrige gang.

Jeg var inne til KS samtale i går, og jordmor mente at siden fødselskanalen nå var "ryddet" og det var relativt kort tid mellom fødselene så ville det mest sannsynlig gå greit denne gangen.

Jeg hadde bestemt meg for at det skulle bli KS denne gangen, men er nå veldig usikker. Om jeg føder vaginalt vil jeg få tett oppfølging og vektestimering og jordmorkontakt som vil bistå ved fødsel. De lar heller ikke 40åringer gå på overtid på Riksen, så jeg jeg blir evt satt i gang til termin.

Jeg skal tilbake på samtale om en måned, og hvis jeg heller mot KS så må jeg til enda en samtale hos lege. Jordmor sa at hun ikk ville nekte meg KS pgr min tidligere fødsel, men anbefallingen var likevel vaginal fødsel.

Er det noen her som har hatt en "tøff" førstegangsfødsel og likevel født vaginalt neste gang?

Hvordan skal dere andre "modne" føde?

Setter stor pris på tanker rund dette mens jeg er i tenkeboksen:)

Fortsetter under...

Hei

Jeg skjønner deg veldig godt. Fødte første i 1987 og andre i 1990, Første fødsel var et langt mareritt, de klippet ikke (det var dumt), noe som resulterte i at jeg revnet mye, både innvendig og utvendig. Siden dette var første gang og at jeg kun var 20 visste jeg heller ikke hva jeg kunne kreve. Selv i dag ser gynekologer at jeg har hatt en tøff fødsel når jeg skal til underlivsundersøkelse.

Når jeg skulle ha nr 2 i 1990 var jeg derfor vettskremt, ikke pga lang tid med rier, men til selve utdrivningen. Første gang tok det godt over 2 timer og får han ut. Men jeg fikk desverre ikke mye hjelp den gangen til og takle frykten. Uansett, men nr 2 varte hele fødselen kun 4 timer og 10 min til utdrivning. var på sykehuset kun 1,5 timer og det var rett og slett en drømmefødsel. Denne gangen klippet de og jeg hadde ingen problemer i etterkant.

Nå er jeg gravid i uke 17 og tenker selfølgelig tilbake på den første gangen. Siden det er så lenge siden vet jeg ikke om kroppen husker at dette har den gjort før eller om jeg fakstisk får en ny førstegangsfødsel.

Jeg har tenkt og si fra til legen slik at jeg kommer inn inn i noe som heter Embla prosjketet, dette er for kvinner med fødeskrekk. man kan da på forhånd ha samtaler med jordmor og besøke fødeavdelingen. Man bestemmer også på forhånd om hvordan man vil ha det under fødsel - slik at man er garantert at vi i hvertfall blir hørt og kan være med og bestemme.

For min egen del blir det at dersom de ikke lover at jeg skal klippes, vil jeg søke om keisersnitt.

Det høres veldig bra ut med Embla prosjektet. Hvilket sykehus skal du føde på?

Jeg skal føde på Riksen, og der får jeg kotnakt med 3 jordmødre som jeg skal ha oppfølgingen med. Jeg får telefonnr til dem og et vaktskjema, slik at jeg kan ringe en av dem når jeg går i fødsel. Jeg må jo si at dette føles som en utrolig service i forhold til sist gang. Fødte da i August, og hadde mye problemer med å få de siste kontrollene siden alle var ferie! Nå har jeg termin 24juni og jeg har hørt at dette er "høytid" for fødsler i år:)

Når det gjelder klipping så renger jeg med at det ikke blir noe problem? Da jeg fødte klippet de uten at jeg måtte be om det. De bare informerte meg om at de ville legge inn noen snitt for å slippe ukontrollert revning. Men det er vel forskjellige fra jordmor til jordmor. Har du forresten hørt om den finske teknikken? Det er en slags støtteteknikk som skal hindre at kvinner revner. Det er visstnok en større forekomst av det i Norge enn andre nordiske land. Men om du er med i Embla så regner jeg jo med at de tar hensyn til det.

Når har du termin?

Skal føde på Ahus i Lørenskog - bor i Lillestrøm så det er ikke lange biten. Fikk først termin den 5 august, men den ble foreløpig flytter fren ca 5 dager i går etter at de målte på ultralyden ifm fostervannsprøve. Men de sa at den terminen som gjaldt er den jeg får på den ordinære ultralyden.

Det eneste er at jeg trodde den skulle foretas i uke 18. Jeg skal ikke dit før 8 mars og da er jo jeg i min uke 20 i følge gårdsdagens ultralyd.

Har bare lyst til å fortelle at jeg hadde en flott,vaginal fødsel for 4 uker siden. Er nå 44 år, og hadde for 2 år siden en forferdelig,traumatisk fødsel som jeg har gått i samtaler for etterpå. Jeg har også tidligere tatt ks, men ønsket ikke det igjen, om det ikke var nødvendig. Det som bl.a.hjalp meg veldig denne gang, var at jeg valgte å ta epidural. Hadde en fantastisk jordmor, og en kontrollert utdriving av barnet uten en eneste rift! Barnet var 4500g og 54 lang.(jeg er selv ganske liten). Jeg gikk 10 dager over tiden, og fikk en fødsel som startet spontant. Er selv helt overlykkelig over endelig, i en alder av 44, å ha opplevd en så flott fødsel! Lykke til!!

Annonse

Da hadde vi ganske like store barn:) Jeg ble klippet, så jeg revnet ikke noe spesielt. Jeg hadde både epidureal og drypp for å få i gang riene som dabbet av, men problemet var at babyen ikke kom ut. De måtte dra 3 ganger med vakuum, og det var da jeg begynte å bli redd. Dkrekken går på at neste også blir sittende fast å stange i bekkenet...

Men vet du hvorfor barnet ditt sto fast? Den gangen jeg måtte ta ks, var det fordi barnet stod fast i bekkenet. Men han sto skjevt, og ville ikke kunnet komme ut uansett. Det hadde ikke noe med størrelsen og gjøre. Jeg trykket fint ut barnet denne gangen, men han gikk jo helt ned selv. Jeg fikk ikke dårligere rier av epiduralen, og kjente godt pressriene.

Hei Kristin42!

Alt går kjempebra, selvom det er travle dager med alle barna, og for ikke å snakke om all snøen her ute i "ødemarka"..hehe Nesten litt rart å ikke være gravid lenger...

Ja, så takknemlig for den gode fødselsoppplevelsen-jeg har prøvd det meste liksom.(vakum m/klipping, ks, "traumatisk"-en lege som fikk for seg at hun skulle "dra ut" ungen uten bedøvelse, helt naturlig, og nå denne)

Måtte gi litt slipp på "urkvinne"-fantasiene mine,da, og velge epidural. -Mannen min var overlykkelig,- første gang han opplevde å få ta seg en kopp kaffe under fødsel, og å ha en kone det fakstisk gikk an å få kontakt med;)

Ja, må nok stikke innom. Er vel over gj.snittet intr i graviditet og fødsler...

Til magica fra tryll.

Fantastisk at det var ble bra nå:-), Tragisk de andre historiene, tror nok jeg skal gjøre som deg, samt planlegge fødselen sammen med jordmor i en Emblasamtale. Må få legen min til og henvise, men venter til jeg har fått svar på fostervannsprøven - bare sånn for å være helt sikker.

Synes det er kjemekoselig at du er ferdig og har fått en flott sønn, men jeg misunner deg og skulle vel egentlig ha ønsket at du fremdels var gravid (uff, en litt egosistisk tanke), tror vi kunne en god samtalepartner i hverandre:-). En del av meg ønsker vel at jeg var ferdig da jeg har vært så kvalm, jeg kaster ikke opp, men er bare veldig kvalm. Det hjelper og spise, men det resulterer i at jeg føler at jeg er sprengt hele tiden og at jeg vill legge på meg en hel haug med kiloer. Er ca 17 uker og har lagt på meg minst 5 kg. Huff, nå ble det mye klaging.

Kos det masse med babyen - vi treffes vel kanskje mer her inne, eventuelt i forumeet for Min baby.

Ja, vi treffes nok her inne selvom jeg ikke er gravid akkurat nå..hehe;)

5 kg på 17 uker er vel ikke så forferdelig mye?? Har du prøvd akupunktur mot kvalmen? Hjalp meg på bare 2 behandlinger-verdt å prøve! Å være kvalm er pyton...

Misunner deg litt jeg da,-å få barn er bare helt magisk synes jeg:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...