Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Del Skrevet 16. februar 2011 man må jo jobbe 6 mnd men hvordan blir det om man regner det i dager? Jeg har vert ringevikar og har mer enn 14 dager mellom vaktene et par ganger (ene gangen pga ferie i oktober der jeg fikk feriepenger, kan den mnd telles med?) Lurer på om man kan telle dager eller uker ettersom det blir vanskelig å regne hele mnd for meg.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Del Skrevet 16. februar 2011 Det skal jo være minst 6 av de 10 siste mnd før fødsel. Stillingsstørrelse har ingenting å si. Før måtte man jobbe i minst 50% stilling også, men det gjelder ikke lenger. At du hadde ferie i oktober skal ikke ha noe å si. Men at det kan gå 14 dager mellom hver vakt når det ikke er fast stilling kan ha innvirkning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142915601 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #3 Del Skrevet 16. februar 2011 Ja forsto det sånn at de 6 mnd trenger ikke være sammenhengende og at hvis det går me enn 14 dager mellom hver vakt så begynner en ny periode (altså at man ikke kan regne med dagana fra siste vakt til neste som arbeidsdager siden det har gått mer enn 14 dager) men da mister jeg jo f eks, la oss si 16 dager. Hvor mange dager blir det man må ha jobbet tilsammen for at det skal tilsvare 6 mnd? Eller hvor mange uker hvis det er det nav teller. Ser at noen sier "mnagelr du et par dager så kan det være du ikke får". Men hvordan kan jeg vite om jeg mangler noen dager når jeg ikke vet hvor mange dager 6 mnd er tilsammen.. Vet jo det sånn sett men teller de med helger liksom osv Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142915725 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Del Skrevet 16. februar 2011 Alle dager vedkommende har vært i inntektsgivende arbeid før stønadsperioden starter teller med ved beregning av opptjeningstiden. Det kan det ikke oppstilles som et vilkår at de separate dagene skal utgjøre 31 dager for at disse dagene til sammen skal svare til en måned. Et slikt krav ville medføre at det kreves flere dager i opptjeningstiden for f.eks. en oppdragstaker enn en som har et løpende arbeidsforhold. Rikstrygdeverket kom i kjennelse i sak nr. 93/12500 til at 26 dager må anses å være innenfor det antall dager som utgjør en normal arbeidsmåned. Kvinnen som hadde 5 måneder og 26 dager som godskrevet opptjeningstid, ble derfor ansett for å ha opptjent retten til fødselspenger. I tillegg til de dager vedkommende har vært i arbeid, kan også dager uten arbeid regnes med i opptjeningstiden, dersom to vilkår er oppfylt: ■vedkommende må ha vært i arbeid ifire ukeri henhold til § 8‑2 . ■det mellomliggende tidsrom, regnet fra siste faktiske arbeidsdag, må ikke være på mer enn to uker. Er det mellomliggende tidsrom på mer enn to uker, anses arbeidsforholdet for opphørt. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142915924 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Del Skrevet 16. februar 2011 Er det noen som har tid og vet nok om dette til å prøve å regne ut hvor mye jeg mangelr å jobbe for å ha rett til foreldrepenger? Jeg har skrevet et par innlegg her på bim nå ang dette og blir litt klokere iallefall men føler min sak er litt innviklet. 10 mnd tilbake fra permisjonsstart 10. juni fører oss til 10. August. I august jobbet jeg 117 timer. Full mnd da liksom. (I juli jobbet jeg 190 timer men denne mnd teller jo ikke med, men håper at nav ser at jeg har jobbet veldig mye siste året for å så gå veeeldig ned i lønn) Så i September jobbet jeg kun 9 timer og fikk utbetalt feriepengene for 2011 også, så denne mnd har jeg kun 9 timer som da kun er et par dager i begynnelsen av mnd før jeg sluttet. Jobbetsom ringevikar i oktober frem til 22. så jobbet jeg ikke igjen før midten av november pga ferie (som jeg da egentlig ikke hadde rett på) når jeg har jobbet frem til 22. okt regnes det da som en mnd? eller 22 dager? Jobbet så fra midten av november til 30. nov. (disse to mnd som ringevikar hadde jeg under 5000 utbetalt) 11. desember begynte dagpengene som jeg har fått frem til nå midten av februar. Dere trenger ikke stresse med å forstå alt dette, men det jeg lurer på er liksom hvordan jeg skal kunne gå frem selv for å regne ut hvor mye mer jeg må jobbe. Har mistet dagpengene å tenkte å jobbe som vikar til jeg har fått tjent inn det jeg mangler for å ha rett til dagpenger. Har tenkt å ha et møte med nav å få de til å finne ut hvor mye jeg mangler, men de vil absolut hjelpe meg over tlf og jeg blir ikke noe klokere av det.. Må bare vite hvordan det fungerer hvis jeg f eks mister 8 dager av en mnd pga vakten er senere enn 14 dager etter forrige vakt. Midten av Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142915975 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #6 Del Skrevet 16. februar 2011 Takk for svar Har lest dette et par ganger men det sier liksom ikke noe om hvordan det fungerer når man må ta bort de periodene med over 14 dager mellom hver vakt. Hvordan man skal regne liksom. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142915979 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #7 Del Skrevet 16. februar 2011 Fra august kan du regne ca 3 uker, september har du nok jobbet alt for lite til at den vil telle(men noe kan telle med om du f.eks jobbet de 9 timene innen 14 dager etter avslutning av jobb i agugust).. I oktober har du jobbet 3 uker (du sier ikke når du begynte å jobbe i oktober så jeg regner fra begynnelsen av oktober), Perioden fram til november faller bort pga ingen jobb og du har så 2 uker du har jobbet i november. Sannsynligvis vil perioden fra november til 11.des telles med ettersom det er mindre enn 14 dager imellom og du kan derfor telle med hele desember, januar og til midten av februar. Totalt får jeg da at du har jobbet ca 2 mnd mellom august til slutten av november, pluss 2,5 mnd fra desember til midten av februar. Du har da jobbet i 4,5 mnd og fyller ikke kravene til foreldrepenger slik jeg ser det.. Hvorvidt nav vil regne det på denne måten kan jeg ikke garantere så snakk med dem.. Men uansett om du skulle få f.eks 2 uker ekstra for perioden agust/september vil du ikke fylle kravet til foreldrepenger... Med andre ord burde du gjøre alt du kan for å jobbe mer slik at du opparbeider deg retten til foreldrepenger, om du mister dagpengene pga manglende barnepass kan du kanskje likevel jobbe hver helg eller evt en natt i løpet av uken... Lykke til iallefall.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142916175 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #8 Del Skrevet 16. februar 2011 hei takk for svar:) Jeg snakket med nav og di måtte visst hjelpe meg over tlf men følte jeg fikk svar på det jeg lurte på denne gang. Hun regnte på samme måte osm du gjør:) jeg har ikke fått all dokumentasjon over hvilke vakter jeg har hatt enda så det er liksom oppgitt bare ut etter hva jeg husker. Ifølge hun på nav så regntes august som en hel mnd, ingenting i september, oktober ble også en hel mnd visstnok hvis jeg har jobbet med mindre enn 14 dager mellom fra begynnelsen til 22. oktober og dte ikke går over 14 dager før neste vakt i november. November regntes som en halv mnd, og desember som enten hel elelr halv alt etter om det har gått mer enn 14 dager fra siste vakt i nov til dagpengene begynner 10. desember. januar var hel mnd og februar halv mnd. Hun regnte at jeg ca hadde jobbet 4,5 mnd slik som du sier og at jeg burde jobbe 2 mnd til for å gradere at jeg hadde krav på foreldrepenger. Nå venetr jeg bare på å få all dokumentasjonen slik at jeg kan regne litt mer nøyaktig å få begynt å jobbe inn det siste jeg trenger:) Ifølge det hun så så hadde de ikke stoppet dagpengene mine enda, men regner med at de gjør det nå snart. Jeg har en del vonde kynnere som fører til at jeg sover lite og har egentlig lyst å sykemelde meg, men vet ikke hvordan dette fungerer nå når de har sagt at de skal avslutte dagpengene men ikke gjort det enda. Takk for svar:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915587-foreldrepenger-6-mnd-hvor-mange-dager/#findComment-142916405 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå