Gå til innhold

Tips når babyen hater å ligge i vogna?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillefrøkna mi hater virkelig å ligge i vogna - Hun får (nesten alltid)hysterisk anfall når vi legger henne ned i den. Hvis vi klarer å roe henne og trille henne i søvn (hun klarer ofte å holde seg våken i hvertfall 30 min) så våkner hun ofte underveis og får et nytt hysterisk anfall... Dvs hun gråter ikke litt, hun vræler!!

Det har blitt verre de siste ukene (hun er snart 3 måneder) Noen som har lignende erfaring? Hva gjorde dere da? Hadde jo vært fint hvis vi kom oss ut på hyggelig trilletur!

I dag har jeg begynt med innetrening - hehe! Har tatt vogndelen opp i stua og prøver å gjøre det koselig og gøy oppi der! Har også bygd opp hodet litt i tilfelle hun ikke liker å ligge så flatt.... Men der stopper kreativiteten! Flere tips taes imot med takk!

Kan jo også nevne at hun ikke gidder å sove stort på dagtid og at hun er ganske vanskelig å legge på kvelden. Må også si da at hun sover godt på natta så det er ikke egentlig noe stort problem, men for hennes del hadde det jo vært fint å få sovet litt på dagen også!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

samme problem her og mini er 3 1/2 mnd. Kan godt sove i vogna inne, men trilletur, helst ikke :/

Men noen ganger vil han godt, men ikke lett å vite hvordan vogn formen er fra dag til dag og ikke akkurat artig å trille tur med en illsint liten mann.

Så er klar for tips jeg også :)

Skrevet

Nei, det er absolutt ikke gøy! Har aldri hørt om babyer som ikke liker vogna jeg... Men jeg har troa på at det kanskje retter seg litt når hun kan sitte og se rundt! Det hjelper nemlig litt å ta ned kalesjen (til tider hvertfall), men det er jo ikke så lett i feks snøvær! Og som du sier - ikke lett å vite hva dagsformen tillater!

Skrevet

Heisan

Sånn var gutten min også. Haatet virkelig den vogna i den alderen,han sov best inne,det gjør han enda 2år og 4mnd som han er.

Det ble litt bedre i 5-6mnd alderen da han fikk begynne tidlig med sportsdel,da kunne vi trille litt lengre og han fikk se litt. Men fortsatt ikke helt bra!!

Jeg tror noen bare er sånn,vi er alle foskjellige. Min mann har litt klaustrofobi-kanskje sønnen har det også??ikke vet jeg.

Han sover godt inne:)

Det at de tulldupper og sover lite på dagen i 3mnd-alderen blir bedre etterhvert-holdt på å gjøre meg gal men det blir bedre:)

Skrevet

Sånn var storesøster også, og jeg bare ga opp og kjøpte bæresele jeg, eneste som funka - først da var frøkna fornøyd :)

Vi gikk også tidlig over til sportsvogn, og da tolererte hun i langt større grad å trille tur, men det var liksom bare i bæreselen hun fant roen, så har blitt noen kilometer med bæring ja, men det er jo bare kos :)

Lillesøster nå er en helt annen type, hun sovner bare hun ser vogna, og jeg gå i timesvis uten et knyst fra vogndypet. Men hun er ikke så forferdelig glad i å sitte i mei taien hun da, men det håper jeg kommer seg, for det er så koselig å bære :)

Skrevet

Min vente seg aldri til vogn, så vi kom oss aldri ut på tur omtrent... I alle fall ikke på tur for turen sin del :-(

Nå er det litt bedre som han kan sitte i sportsdelen, men fremdeles ikke noe fan av vogn så vi har gitt opp hele vognen nesten. Desverre.

Skrevet

Lillemann liker heller ikke å bli lagt i vogna, men han liker seg i vogna dersom vi går på tur. Nå øver vi på at han skal sove i vogna mens den står i ro :) jeg har hengt noen vognleker, men de er interessant bare ei lita stund. den ene drar han i, da kommer det lyd. den andre henger tvers over, så de ligger han og sparker i. han liker å ligge barfot, så det syntes han var artig. og så syntes han det var stas at vogna sto sånn at han kunne se på bildet på veggen. brudebildet vårt, haha

ellers bruker jeg dørstokken til å trille over, og da sovner han som regel. men målet er at han skal sovne av seg selv, hehe.. nå sovner han ikke av seg selv i senga heller, så det er også et prosjekt.

jeg har noen ganger bygd opp hodet litt, sånn at han kan se litt, sporten, fotball og håndball funker alltid, da blir han smørblid. han er rett over 4 mnd nå.

lykke til til dere også!!

Skrevet

Bæresjal ble løsningen her de første månedene- da kom vi oss ut på tur uten så mye skrik og skrål, og lillejenta sov som en stein i flere timer i strekk.. deilig=)

Da hun rundet 4 mnd ble det plutselig greit å sove i vogna, så nå sover hun alle dagblundene sine i vogna ute på verandaen, må bare hjelpes inn i søvnen med bittelitt trilling først. Men så fort hun våkner er det hyl og vræl, så jeg bruker som regel bæresjalet ute på tur enda, siden jeg er allergisk mot babyhyl og hun ikke gir seg hvis hun først setter igang :P

Er nok kroppskontakt og nærhet hun skriker etter, siden hun roer seg med en gang jeg løfter henne opp, men satser på at hun blir mer glad i vogna si etterhvert, når hun kan sitte litt oppreist i sportsdelen også=)

Skrevet

uff ja..har ei sånn ei her også.

Å sove i vogna inne - ingen problem.

Å gå ut på tur- hyling og vræling.

Hun sovner jo etterhvert på tur,men det er ikke noe stas den tiden hun bruker på å gråte. Forferdelig.

Og jeg går så å si aldri tur pga dette.

Prøvde meg isted på en liten tur på butikken,men måtte snu 5 minutter hjemmenifra,for hun gav seg ikke.

Idet vi runda innkjørselen til huset knalla hun og sovna,men da var jo hun så oppkavet og svett at det ikke var forsvarlig å fortsette turen uansett.

Men min mamma sa da etterpå,at hva om jeg prøvde å støtte henne opp med en pute i begynnelsen av turen?

Jenta mi er veldig nysgjerrig og hater å bli lagt ned uansett,skal bare stå å se.

Så når hun da sovner( det er INGEN vits i å prøve å gå tur om hun ikke er trett og skal sove iallefall) så kan man ta bort puten.

Det skal jeg iallefall teste ut imorgen.

Skrevet

Vet om flere som har hatt suksess med å legge en t-skjorte, genser eller lignende som de selv har brukt oppi vogna for å få ungen til å roe seg der. Når de kjenner lukta av mor (evt far), så er det lettere for dem å godta vogna. Men man må bruke klesplagget først så lukta setter seg, altså.

Skrevet

Hun er en nysgjerrig liten frøken så jeg får prøve å bygge henne opp med puter...- Det hjelper kanskje! Håper det går over etterhvert det her, men skjønner jo på dere at hun kanskje aldri blir helt fan av vogna! Jaja, får bære henne rundt jeg også da - da er hun hvertfall smørblid! ;) Ellers så var det å legge et klesplagg fra meg oppi der en veeldig god ide - det skal prøves!

Takker for supre tips og erfaringer!

Skrevet

Jenta mi var helt lik din på den alderen. Hun sov godt på natta, men ville ikke sove på dagen og likte ikke vogna. Hvis det er en trøst snudde dette ved ca 4 mnd alder. Nå er hun glad i vogna, og sover nesten heller ute enn inne.

Prøv å henge en sånn lenke på vogna. (Plastdeler som kan henges sammen i en lenke, som så henges på kalesjen) Kjøpes i barne eller lekebutikk. Det har vært en sikker vinner hos oss og flere på barselgruppa. Ellers passer jeg på å pakke henne godt inn rundt hodet, for hun elsker å snu seg inn i dunposen eller ett teppe. Jeg hadde alltid med meg babybjørn bæresele på trilletur tidligere, for da kunne jeg bære henne litt i den for så å legge henne ned i vogna når hun hadde roa seg litt.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...