Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe fullt med 3 barn (1, 3, 6)?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei;) jeg begynte i høst å jobbe fult, da var barna 1,3,og 5 år, altså 3 barn i barnehagen.

Jeg har i tillegg en mann som jobber en del og et stykke unna + mye reising i jobben.

Det har vært en kjempe slitsom høst, mye stress, to barn som går på allidrett kl 17 - 18 mandag og tirsdag.

Rett før jul ble jeg desverre sykemeldt, da var kroppen min utslitt, jeg var konstant trøtt, svimmel, lav blodprosent osv..

Så jeg syns jo at det ble for voldsomt å hoppe ut i en full stilling, problemmet mitt er at det er ikke så mange jobber i der vi bor, og jeg må jobbe nærme for å få rekket å hentet og levert i barnehagen. Denne jobben jeg har nå er kun en 100% stilling. Jeg ønsker etterhvert å jobbe 60 prosent så jeg får nå se hva som skjer og om noen år når barna har blitt litt større så kanskje kroppen orker å jobbe mere. Men det ble ihvertfall for mye for meg nå som barna er så små.

Nå har jeg 4 barn da, men svarer likevel. De er 8, 6, 3,5 og 1,5 år. Jeg er lærer på ungdomsskolen, 10. trinn. Og så studerer jeg 50% ved siden av. Prøver i hvertfall, men det går litt trått, det skal jeg innrømme ;-)

Jeg synes det går veldig greit å jobbe 100%, men det kommer nok delvis av at jeg har en mann som tar sin del av ansvaret, delvis at vi er bitte litt fleksibel med tanke på arbeidstider, og delvis fordi jeg er flink til å trene slik at jeg får ekstra overskudd. Hadde jeg hatt helt låste arbeidstider, en sånn lat drittsekk-mann som mange her inne beskriver, og ikke fått trent, så hadde jeg ikke klart det. Det er selvsagt tungt innimellom nå også, ikke minst fordi vesla på 1,5 år enda ikke har sovet rundt en natt, men mye bedre enn fryktet, og ikke verre enn at jeg får vært litt sosial innimellom og har litt overskudd igjen til mannen også (i hvertfall noen kvelder ;-)).

Heisan. Jeg har 4 barn i alderen 1 år, 2.5 år, 3.5 år og 5.5 år. Startet i ny jobb i september i fjor, 100 %.

De første to-tre mnd gikk som en drøm, fikk faktisk mer energi av å få ut og jobbe igjen etter mange år hjemme. Nå derimot så merker jeg at dette er ganske tøft. Orker overhodet ikke å være sosial lengre utover arbeidstid, og føler jeg mister litt kontrollen over huset til tider;) Årstiden vi er inne i hjelper heller ikke på akkurat.

Jeg håper å få jobbe 80 % om en stund når jeg har fått jobbet meg inn litt i jobben. Hadde hjulpet mye å få en dag fri til å handle, gjøre unna litt husarbeid, lage opp litt mat og sånne ting. Føler husarbeidet tar vekk for mye tid fra ungene om kvelden. Jeg må opp 0515, så kan ikke være oppe så sent heller.

Vet ikke om det har noen sammenheng med at jeg er sliten eller ikke, men nå har hele familien vært syke i en hel uke. Jeg er den eneste som ikke blir frisk igjen, har i tillegg til influensaen fått en kraftig halsbetennelse. Så nå har jeg faktisk gått hjemme sykemeldt grunnet egen sykdom (og barna delvis) i 2 uker, og er sykemeldt ut denne uken. Håper bare jeg blir bra til mandag igjen.

Så, jeg anbefaler å jobbe litt redusert hvis man har flere små barn egentlig. Det går fint i perioder å jobbe fullt, men så er det også ganske tøft i perioder.

Da jeg hadde to i barnehagen og en på skolen gikk det fint, men nå som jeg har to på skolen og to i barnehagen gikk det ikke lenger..

Det er ikke småbarna som er "problemet", de henter man i barnehagen etter arbeidsdagen og er sammen med hjemme om ettermiddagene (stort sett). Men når de begynner på skolen og vokser til er det så mye som skal skje, det er trening, vennebesøk, barneselskaper, lekser osv osv. Tiden strekker ikke til og det blir mye stress. 9-åringen min trener fotball to ganger i uka, 7-åringen trener håndball og synger i kor. Når de har treningstider i hallen fra 16-17 blir det mye stress for å rekke det, også skal man jo ha familiemiddag og ro rundt leksene også..

Jeg maktet det ikke, holdt på å gå på en kjempesmell. Muskelsmerter, hodepine, betennelser, dårlig immunforsvar, konstant trøtt, irritabel og utafor. Jeg sa opp min 100% stilling og tok meg en 70% stilling helt uten ansvar for en periode. Akkurat nå trenger jeg litt flere timer hjemme, og jeg trenger en jobb jeg kan koble helt ut når jeg ikke er der. Så får jeg heller satse på selvrealisering og ansvarsfulle jobber etterhvert som ungene vokser til ;)

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...