Gå til innhold

dere som jobber på sykehjem....

Anbefalte innlegg

....har dere noen ideer om hvordan arbeidsplassen kan tilrettelegge for meg?

jobber som sykepleier på sykehjemsavdeling med 19 beboere. har både dagvakter og kveldsvakter (flest kvelder) har 100%, men jobber nå kun 60%.(sykemeldt resten) skal ha møte med Nav og min leder, møtet går på tilrettelegging. jeg blir fort sliten i nederste del av ryggen\bekken (ikke bekkenløsning tror jeg, da det ikke er så vondt) men går\står jo hele vakta. og så begynner jo magen å bli stor, og større blir den, er vel 25+4 nå.

så mitt spørsmål er : hvordan har dere tilretttelegging på jobb? eller noen tanker om hvordan dette best mulig kan gjøres?

trenger ideer, og så får jeg se hva som kan passe for meg. sjefen sa jeg måtte lage noen punkter på hva jeg ønsket.... men det er jo ikke lett.. og vil jo ikke det skal gå ut over arbeidskolegaene mine heller, er jo travelt nok for alle!

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142915156-dere-som-jobber-p%C3%A5-sykehjem/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg jobber i hjemmesykepleie og på sykehjemmet i min kommune. Jeg er nå aktivt sykemeldt, og rydder i journaler o.l. Gjør også enkle ting som å levere ut dosetter til pas. i hjemmesykepleien, enkle tilsyn osv.

Har tidligere vært på tilrettelegging, tok da bare helt enkle stell, sosialiserte mye med pasientene.

Legger dere medisiner selv hos dere? Er dette noe du kan gjøre som ikke blir for tungt? Vet flere av våre sykepleiere som har gjort slike ting.

Du har ikke mulighet til å jobbe i hjemmesykepleien i kommunen din? Der kan det ofte være enklere arbeidsoppgaver.

Jeg synes det er veldig greit å være aktivt sykemeldt, slipper å gå med dårlig samvittighet ovenfor mine kollegaer hvis jeg ikke klarer å jobbe en dag.

I min erfaring så VIL tilrettelegging gå utover andre så lenge du faktisk ikke kan utføre de arbeidsoppgavene du normalt gjør.. Du kan rydde i journaler, rydde på medisinrom/tøyrom, legge dosetter, være med i enkle stell osv.. Men summa sumarum - det BLIR mer på dine kolleger så lenge de ikke setter inn ekstra folk på dine vakter... Snakk med arbeidsplassen om å søke tilretteleggingstilskudd fra nav, da kan de dekke opp noe av tiden du jobber med ekstra folk.. Hvorvidt det funker med tilrettelegging er i min erfaring veldig opp til arbeidskollegaene, om de har forståelse for situasjonen og er villig til å ta i et ekstra tak kan det gå veldig bra, men blir det sure miner og "skylleromssnakk" pga dag så kan det bli veldig ubehagelig og lite trivelig på jobb....Et siste alternativ er jo aktiv sykemelding, da jobber du med andre oppgaver enn dine vanlige og kan lage avtale med arbeidsgiver om hvor mye du kan jobbe, og arbeidsgiver leier inn en person i hele din stilling.. (må dog sies at ikke alle nav kontor godtar aktiv sykemelding for gravide..) Lykke til, håper det ordner seg for deg!!

er vansklig, går du ut i aktiv sykemelding, kan arb.giver til og med velge å ikke leie inn ex.alikevel, selv om dette skal gjøres. mye triksing og mixing med vakter...for å spare mest mulig, og får du lettere arb.oppgaver kan dette gå ut over kollegaer og ja, bli skylleromssnakk, og at det sliter på kollegaer som allerede har nok å gjøre. har i mine år i helsevesnet ikke opplevd at arb.givere er flinke til å få til tilrettelegging. anbefaler deg å få 100% i fødselspenger. best for dine kollegaer, men litt kjedelig for deg. du kan jo heller da dra innom på besøk. vet dette høres helt teit ut men, sånn tilrettelegging for folk, når arb.givere ikke gjør dette ordentlig, selv om de får penger fra nav, når noen går på aktiv sykemelding, er skikkelig dårlig. er de flinke til å tilrettelegge for andre på jobben din, har du sett dette etter å ha jobbet der en stund, f.eks folk med rygg og andre plager/skader, så får de vel til å tilrettelegge for deg og. kan bare være et max ant.pr avd som en klarer å tilrettelegge for også. ikke positiv, gå for fødselspenger. dette helsevesnet kan være et vepsebol, desverre.

Heisann :)

er i uke 22, jobber 100 % på sykehjemsavd som spl.

joben min er i en ordning sammen med nav. det fungerer sånn at nav har plassert en person som er i arbeidsavklaring e.l. på min avd, de kaller det et gravidprosjekt.

denne personen følger min turnus 100 %, og vi telles som en person tilsammen. han har gått i opplæring med meg, han gjør alt som jeg ikke klarer å gjøre. jeg får gjort andre ting, adm, medisiner, osv.

dette fungerer veldig bra for meg.

Sjefen sier at dette er for å holde meg i jobb lengst mulig, så jeg slipper å bli sykemeldt.

For å tilrettelegge best mulig, bør du settes inn i enklere/færre stell og utføre de mindre fysisk krevende oppgavene. Sånn kan DU fungere, men det med tilrettelegging er alltid utfordrende, da merarbeidet tilkommer dine kolleger. Det er selvsagt også grenser for hvor mye arbeidsgiver kan tilrettelegge.

Dersom du er aktivt sykmeldt, skal det leies inn i ditt sted, og du skal utføre andre oppgaver enn du vanligvis gjør. For eksempel aktivisering av pasienter/frokostgruppe/gå tur med pasienter o.l. i tillegg til det de andre har foreslått over her. Problemet med aktiv sykmelding, er at leder ofte lar være å leie inn. NAV er muligens i ferd med å avvikle ordningen (info fra NAV-ansatt), da det er et stort problem med nettopp manglende innleie for å tjene penger.

Dersom du blir delvis sykmeldt, kan du få legen til å skrive at du for eksempel kun skal jobbe dagvakter, dersom dette er bedre for deg. Eller at du ikke skal jobbe helg, når det gjerne er færre folk på jobb, og de som er der er mindre erfarne.

Lykke til:)

Annonse

takk for svar alle sammen!

ja er en utfordring å få det til å bli greit for alle. aktiv sykemelding er ikke legen min intressert i å skrive ut, dette av de grunner som noen av dere nevner, det blir ikke leid inn ekstra for meg.. problemet er at det på kveldsvakter ikke blir det uannsett, kun om det i utgangspunktet er minstebemanning på 3 stk. så det går allerede utover kollegaer.

Dosetter legger vi ikke, har multidoser, og hjemmesykepleien er nok ikke så lett.. vanskelig dette, har ikke lyst til å bli sykemeldt fullt heller.. men kommer nok ikke til å orke å jobbe fullt heller, selv med tilrettelegging, da jeg er så utrolig trøtt, og sover dårlig om natta. men syntes 60% som jeg jobber nå fungerer i forhold til trøtthet... men merker at jeg ikke klarer å holde tempoet oppe, og som sagt, magen blir jo ikke mindre på en stund enda.

har tenkt på det med lette stell, men da blir det jo de tunge igjen til mine arbeidskolegaer.. og de kommer vel kansje til å bli irriterte for at jeg ikke bare blir sykemeldt.

tilrettelegging ble søkt i desember, men ikke kommet svar enda... kommer vel ikke før jeg har begynt permisjonen tenker jeg.

takk for svar, skal sette meg ned og tenke på hva dere har skrevet, og se om jeg klarer å finne noe jeg kan bruke.. så får vi se hva som blir sagt på møtet, hva som Nav kan bidra med.. håper jo det er noe.. ikke bare at de må ha møtet pga at det er pålagt..

Årh, ja det er innvikla greier... Jeg jobber også som sykepleier på en somatisk sykehjemsavdeling, har 100 %. Nå er jeg aktiv sykemeldt, og ser ut som det er der jeg vil komme til å være fram til perm, evt helt sykemeldt. Dette pga begynnende bekkenløsning, smerter når jeg har tatt for hardt i på f.eks. de tyngste stellene. MEN bortsett fra det så gjør jeg alt jeg pleier å gjøre. Jeg syns det var litt kjipt å bruke opp sykedagene mine på dette når jeg egentlig er så mye i jobb likevel, og gjør en så god jobb (jobber fremdeles 100 %), så jeg nevnte tilretteleggingstilskudd for sjefen min. Fikk da til svar at dette ikke kunne gjennomføres i praksis fordi jeg kun ville få f.eks. 3 timer om dagen og man ville ikke kunne få inn vikar i så korte vakter. Så da var det enten å gå fullt i stell, og ta plagene som følger med dette, eller gå aktiv sykemeldt. Svangerskapspenger har ikke vært et alternativ for meg, fordi da har man ikke lov å være i noen form for arbeid, det syns jeg virket forfeeerdelig kjedelig... :)

Butterfly84: Tror du har misforstått begrepet svangerskapspenger. Dette søkes det om dersom det er elementer i omgivelsene som tilsier at du ikke kan være der av hensyn til barnet eller deg som gravid. Dette kan være skadelige stoffer, røyk, utagering o.l. Da forsøker man først omplassering. For eksempel fra psykiatrien til bolig for utviklingshemmede. Det er derfor ikke aktuelt i din situasjon med svangerskapspenger.

Heldigvis tar det en god stund før man "bruker opp" sykedagene (ett år i IA-bedrifter), husk at det er en grunn til at du er sykmeldt... Men aktiv sykmelding skal jo ikke brukes på den måten det ser ut som din leder har lagt det opp. Du skal gjøre andre oppgaver, det skal leies inn i ditt sted og du skal ha mulighet til å komme senere/gå tidligere dersom dette er det beste for helsen din. Her syndes det nok litt, og din leder får tilbakeførst penger for de 100% du er "borte" til å leie inn. Mao tjener avdelingen din penger på at du er aktivt sykmeldt... Eller leies det inn for deg? Uansett: ikke rart sjefen din ikke ønsker andre løsninger i så fall...

Håper du blir bedre av bekkenløsningen:) Husk at bevegelse er utrolig viktig, så det er bra du er i aktivitet!

PS: prøvde å lagre første gang jeg skrev innlegget, men det så ikke ut til å bli registrert. Beklager hvis nesten det samme innlegget kommer to ganger her...:-p

Godt å lese at det ikke bare er meg som sliter med tilrettelegging på jobben.

Jeg jobber i bolig for utviklingshemmede. Er visst flere brukere som er for risikofylt å jobbe med.

Legen skrev at jeg kun skal gjøre kontorarbeid. Jeg fikk igår innkallelse til et møte idag med et "tilbud" om "tilrettelegging" (heller omplassering vil jeg kalle det) til et legekontor. Jeg har ingen medisinsk erfaring....

Jeg er redd for blodprøver og liker ikke så godt medisinske greier.... Derfor jeg valgte sosialfaglig yrke, ikke sykepleier.

Har fått kjempeangst nå, er utrolig redd.

Damen i personalavdeling i bydelen sa at jeg ikek kunne takke nei fordi dette var tilrettelegging. Og hvis jeg ble sykemeldt fra denen jobben, ville de stanse utbetalinger fra nav, så jeg mister retten til sykepenger.

Jeg føler meg helt utkjørt nå...

Hva synes dere?

Billie Jean: I så fall er det arbeidsgiveren min som har misforstått begrepet svangerskapspenger. Det er nemlig hun som har sagt at dette er eneste alternativ - annet enn aktiv sykemelding, men at jeg ikke burde pga tidligere erfaringer med at lengre perioder der jeg er mye alene gjør meg rastløs og faktisk litt deppa. Når det er sagt så er det ikke som du sier, en god stund før man "bruker opp sykedagene". Jeg har blitt fortalt at jeg har kun 1 år med sykedager. Bruker jeg f.eks 6 mnd under svangerskapet, og skulle bli alvorlig syk rett etter permisjon, så har jeg kun 6 mnd igjen med sykedager. Man må jobbe 6 mnd for å få et år igjen. Så nei, det er ikke bra å bruke sykedagene sine fordi man har et problem med tunge løft ca 1,5 av 8 timers arbeidsdag...

Ellers leies det inn folk for meg, og jeg går på toppen og kan i grunnen gjøre som jeg vil. Ikke alltid folk legger merke til om jeg er der eller ikke heller. Så jeg føler meg overflødig, og det er lite motiverende å gå på jobb om dagen.

Hei igjen, Butterfly

Kjedelig å lese at du føler deg overflødig, det er ingen god følelse... Men selv etter et år sykmelding, vil du kunne gå over på det som før kaltes rehabiliteringspenger, men som nå kalles arbeidsavklaringspenger. Du vil altså ikke miste jobben selv om du har vært 12 mnd sykmeldt. Jeg regner med at sykefravær som forårsakes av to ulike årsaker (bekkenløsning og eventuelt annen alvorlig sykdom du utsettes for) vil ha betydning for hvordan lengden på sykeperioden regnes ut.

Men absolutt helt enig med deg. Det beste er selvfølgelig å føle seg til nytte, og utføre meningsfulle oppgaver. Håper de klarer å tilrettelegge for at du kan gjøre arbeid du finner motiverende.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...