Gjest Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Har forsøkt i en måneds tid med å få Lillebråk til å spise litt brød, men det er ikke snakk om. Hun putter det i munnen, rynker masse på nesa, ser litt sinna ut, plukker brødet ut med fingeren og jobber hardt med å få det vekk fra fingeren. Med andre ord: Brød er bæsj! Jeg har forsøkt med blåbær (som hun liker veldig godt), men til og med da vil hun ikke spise. Så jeg gjør nok noe feil her.... Spiser alle deres babyer på rundt 9-10-11 måneder brød? Hvordan gjorde dere det med tilvenning?
2010 Mammaen Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Min gutt begynte med brød tidlig (5 mnd) og det har gått fint hele veien, men ikke alt er like godt og ikke alltid det passer med brød heller ;-) Han er ganske kresen på brødet så det må være ganske ferskt for at han skal spise en hel brødskive, og det bør være rimelig grovt. Ferdigskåret brød kan stort sett glemmes (det er sikkert for tørt). Jeg har hørt om flere som har prøvd banan på brødet som har hatt suksess med det. Da glir det mye lettere ned og da går tilvenningen mye bedre enn med tørrere pålegg. Kanskje du kan prøve det? Ellers skrev jeg til en annen at at det går an (som tilvenning -ikke som et måltid altså) å prøve litt hvetebolle. Det smaker supergodt, er mykt og bør være motiverende å spise. Min gutt elsker det og det går ned i STORE biter ;-) Det kan jo være til hjelp både med hensyn til å venne babyen til både konsistens og trene på teknikk for å få det i seg?
Gjest Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Virker som om alle spiser brød, bortsett fra min, og hun liker heller ikke banan. Tror jeg har en rar baby? Kan prøve med hvetebolle. Det var en god idè. Men hvordan gjor du det da du tilvente ham til brød? Sånn steg for steg.
bitthen Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Min eter ikke brød!! Men jeg har heller ikke introdusert brød da. Han er 8 mnd, og får allslags grøt og middag. Han har ikke ei eneste tann enda, så jeg har en formening om at han ikke er "klar" ennå. Men når jeg ser her inne at alle 8-10 mnd babyer får brød bør jeg begynne snart.. Eller???? Tror liksom det er litt tøft for han med brød uten tenner?? På den andre siden er alle ungene her inne tidlig ute med det meste, haha
Gjest Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Hehe! Ja, vi har nok noen treginger til babyer:-) Hun fikk to tenner da hun var 7 måneder og hun kan tygge / mose med gommene for hun spiser middag i litt større biter og hun spiser bær. Har ikke stresset så mye med dette med brød, men skal innrømme at det hadde vært litt enklere (for meg, hehe) om hun ville spise litt og så tenker jeg på at hun kanskje skal i barnehage om 2 måneder og da er det vel greit at hun spiser brød. Og så skal jeg innrømme at jeg tenker litt på at "alle andre" spiser brød så da burde vel også min gjøre det?
Tabitha Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Mi har vært sein med både tenner og brød :-) Nå nærmer hun seg 11 måneder og i det siste har dette med brød kommet ganske naturlig. Begynte vel med at jeg ga henne en bolle som hun smulet opp utover bord og gulv, for å gjøre seg kjent med konsistensen liksom ;-) Noen uker seinere begynte jeg å legge bittesmå biter av brød (nærmest store smuler) foran henne på bordet, og under over alle under har hun begynt å ta disse småbitene opp og ta i munnen og spise! Så nå går det ganske radig unna. Hun spiser mange slike små biter på en gang, og tok til og med ei brødskive i munnen. Men vi holder oss til disse bitene på bordet ennå.
Gjest Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Det var lurt! Skal prøve med en hvetebolle, som hun andre her også foreslår, og smule den utover og så får hun prøve seg litt selv. Gjor det slik med blåbær og det gikk veldig bra (ikke så bra for gulv og vegg, men, men , hehe!). Lurt forslag. Takk:-)
Nynte Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 Min på 8.5 mnd har ennå ikke tenner, men vi begynte med brød da han var 6.5 mnd. Gir han små biter og han tygger med gommen. Tenker det er en fin måte å få de til å lære seg å spise selv, så det var en av grunnene til at vi begynte tidlig. Også liker han det, ikke minst! Også er jeg redd han hadde blitt lei av grøt dersom han skulle fått 3 måltider med grøt pr. dag...
2010 Mammaen Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Hvordan jeg tilvente han steg for steg er enkelt å beskrive ;-) Jeg hadde babyen på armen en morgen og han stirret og stirret med store øyne på mammaen som spiste en brødskive (han hadde vist interesse for brød flere ganger før også). Jeg puttet en liiten bit i munnen på han og han spiste den opp. Prøvde en til og den neste forsvant også. Det var den "tilvenningen". Da var det bare å øke på. Han hadde bare to tenner den gangen, men dem brukte han ikke. Han fuktet brødet i munnen og fikk dem bakover på et vis. På min funker det best om han får dem inn litt på siden av munnen (ved gummene) så han får arbeidet bitene bakover selv. Hvis de kommer rett foran fra får han dem tilsynelatende for fort bakover - dermed er biten ikke fuktig nok og oppdelt nok så da kan han brekke seg når de store bitene når svelget.
Gjest Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Jeg er t-skje-kjærringa jeg, vet du;) Har forsøkt på samme måte som deg, men hun spytter det bare ut igjen. Prøvde med litt hvetebolle i dag og det gikk... tja, litt bedre? Takker for alle svar og får smøre meg med tålmodighet, prøve litt hver dag og se om det ikke går seg til snart.
bitthen Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Nå er det vel de færreste som gir 3 grøtmåltider pr dag? Og så finnes det jo like mangre grøtsorter som det finnes kornsorter og litt til så grøt kan vel smake like variert som brød om man bruker forskjellig frukt i.... Men hvilken type brød gir dere da? Pålegg??
Gjest Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 Jeg har til tider gitt grøt 3 ganger om dagen. Bruker to ulike sorter grøt (havregrøt og fullkornsgrøt) og så blander jeg av og til litt frukt eller bær i grøten, for avveksling og variasjon (som du sier). Og hun elsker sin grøt, det skal være sikkert og visst;) Kanskje jeg må begynne å lage kjip grøt så hun får lyst på brød isteden? hehe! ,)
Trultemor73 Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Fikk beskjed på helsestasjonen at en ikke skulle gi mere en 2 grøtmåltider om dagen, pga. at grøten er tilsatt vitaminer. Dette gjelder ihvertfall den grøten som en får kjøpt i matbutikken. Så føler at gutten min må ha et brødmåltid i løpet av dagen. Det går heldigvis ganske så bra, selv om han har kun 5 tenner. Han er også veldig glad i polarbrød. Favortittpålegget er helt klart prim. Får grøt morgen og kveld. Middagsglass til middag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå