Gå til innhold

Dere med tette babyer...

Anbefalte innlegg

Skrevet

hvordan takler kroppen tette graviditeter og fødsler? Og hvor tette er dine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå hadde jeg tenkt å svare saltvannsspray her, men ser nå at det kanskje blir litt feil hehe!

Skrevet

Haha, ja saltvann kan vel hjelpe mot det meste :P

Skrevet

Kroppen min er helt tømt for krefter!

Første svangerskapet gikk kjempe fint, og jeg var i toppform etterpå. Siste svangerskap fikk jeg bekkenløsning og MYE annet, men alt det har jo gitt seg nå. Men det værste er at kreftene i kroppen er totalt borte, helt forferdelig følelse rett og slett, men jeg håper på en energi boost snart.

Det er 13 mnd mellom guttene mine, mini er nå 2 mnd til helgen.

Skrevet

Hahaha, det tok litt tid før jeg skjønte hvorfor dere begynte å snakke om nesespray! ;) Jeg lurer også på dette! Har så lyst på to tette barn!

Skrevet

hehe, fra spøk til halvor her, så har jeg lest flere steder her inne at det lønner seg å vente minimum et år mellom hvert svangerskap for kroppen sin del- slik at den får kommet seg litt etter det første sv.skapet og slik at sjansene for et vellykket svangerskap og fødsel nr 2 øker.

Jeg har rett i underkant av 2 år mellom mine, så ble gravid da eldste var ca 14 mnd gammel, og hadde et supert svangerskap uten noen større plager, og i topp form rett etter fødsel var jeg også- deilig=)

(kan også være greit å ha i bakhodet at 1-åringer krever ganske mye mer aktivisering og påpass enn en liten baby på noen måneder, som sover store deler av dagen og ligger mest i ro på matta si.. Jeg husker ihvertfall at tiden da eldste var 1- 1,5 år var ganske slitsom til tider; kunne knapt snu meg med ryggen til ett sekund uten at hun skulle klatre opp på stoler, falle ned fra sofaen osv, i tillegg til at hun sov bare en liten blund om dagen, hadde perioder med sterk separasjonsangst osv. Så jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg ikke hadde en liten nyfødt å passe på i tillegg da, det tror jeg kunne blitt slitsomt i lengden, spesielt siden eldste var mye plaget med tannfrembrudd og dårlig nattesøvn på samme tid..)

Men dette er bare mine erfaringer, andre har sikkert et helt annet syn på saken! Glede av hverandre får nok barna uansett, om det er 1 eller 2 år mellom dem tror jeg ikke har såå mye å si akkurat=)

Skrevet

Jeg har også hørt at man bør la kroppen trekke seg tilbake og vente et år! Men det er jo ikke alltid det klaffer på første forsøk da! Jeg tenkte uansett å vente til over sommeren (da er snuppa 9-10 mnd)... Men vi får se :)

Skrevet

Jeg tenkte også at det kunne passet å prøve igjen sånn rundt august, da er jenta mi 9 mnd. Hvis det klaffer blir det 1,5 år mellom de. Men om man skulle bli gravid tidligere klarer man det vel alltids, og om det skulle gå 2 og 3 år mellom får de sikkert glede av hverandre uansett :)

Skrevet

Jeg har 14 mnder i mellom jentene mine, og har omtrent bare positive erfaringer. Var selvfølgelig mer slitsomt å gå gravid med nr to, for da hadde jeg ikke bare meg selv ta vare på. Men det hadde jo vært slitomt om vi hadde ventet et år til også.. Jeg har aldri hørt at man bør vente i et år..? Legen min sa at det var ingen grunn til å drøye dette hvis jeg følte meg i form til det da jeg var på første svangerskapskontroll med nr to, og jordmora sa at det var bare gunstig i forhold til fødsel at de kom tett..

Skrevet

Oi, det hørtes fint ut! Jeg vil også ha de tett :) Tenker selv at det blir mer å tenke på enn meg selv uansett om nr 1 er 9 mnd eller 3 år og i trassalder mens jeg er gravid :P

Skrevet

Har 17 mnd mellom mine. 2. svangerskapet var litt lettare enn det første, med litt mindre bekkenplager. Årsaka var nok at eg hadde utvida permisjon, og berre jobba dei siste 8 vekene (50%siste 3 vekene), slik at slitasjen gjennom svangerskapet vart mindre. Ville ikkje hatt dei så mykje tettare, for førstemann var ganke travel då han runda året.

Jernlageret var forresten temmeleg på bånn då dei kom på å teste det. Hadde ikkje rukke å bygd seg opp att etter svangerskap og amming.

Skrevet

Har nesten 15 mnd imellom mine to. Ble gravid 6 mnd etter første fødsel. Hadde vel egentlig to prikk like svangerskap og formen var den samme. Ufattelig trøtt og sliten i 1. trimester i begge svangerskap. Forskjellen var jo det at jeg hadde en baby å ta meg av i svangerskap nr.2, så jeg fikk ikke hvile når det passet meg. Derfor føltes dette svangerskapet tyngre i første og siste del. I siste del hadde jeg litt mer bekkenløsning, men ikke noe som plaget med kjempemye. Ulempen var at når jeg fikk mage, og snuppa enda ikke hadde lært å gå, så ble det ganske tungt å bære henne, fordi magen var for stor til å plassere henne på hofta slik jeg pleier.

Jeg syns kroppen takla dette kjempefint jeg. Fødselen gikk kjempebra. Var ikke noe verre fødsel heller. Den gikk fortere og jeg kunne reise hjem samme dag som jeg fødte.

Formen etter fødsel har vært MYE bedre enn den var første gang. Det er nok fordi jeg nettopp har vært igjennom alle babyrutinene og visste hva jeg gikk til. Jeg er heller ikke så ram på amminga som jeg var første gang. jeg gir en del flaske.

Føler meg hundre gang mer avslappet enn første gang, noe som også gjør at det hele føles lettere, til tross for at jeg har en en 16 mnd gammel jente hjemme i tillegg.

Jeg tror det kommer an på den generelle formen til kvinnen på om hun takler to tette svangerskap eller ei. For min del gikk det ihvertfall helt fint. Og jeg hadde ikke trent imellom svangerskapene eller iløpet av svangerskapene. Men har ellers alltid vært godt trent og i god form før jeg ble gravid første gang.

Nå er jeg igang med treninga igjen (8 uker siden fødsel), og det går bare godt:)

Til tross for dette, så vil jeg ikke bli gravid så fort en gang til. Jeg er drittlei av å være gravid nå, selv om kroppen taklet det fint ;)

Skrevet

Hei! Har 18 mnd i mellom våre, og det har gått veldig fint :-) svangerskap nr 2 var ikke noe tøffere enn nr 1. Jobbet 116% helt fram til permisjon og var i god form. Hadde litt bekkenplager, men gikk til kiropraktor og det hjalp.

Det er først nå det begynner å bli litt slitsomt, ettersom nummer to har blitt mobil og storebror har blitt sjalu fordi hun krever mer oppmerksomhet (sover mindre og vil helst gå over alt).

Kroppen min taklet det utmerket, selv om første ble tatt med hastekeisersnitt. Nummer to kom normalt (ble satt i gang pga vannavgang uten rier).

Hadde jeg hatt et tøft første svangerskap hadde jeg kanskje ventet litt, men trente masse før og under første svangerskap og var i god form i utgangspunktet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...