Gå til innhold

Hjernesvulst??Har jeg det??

Anbefalte innlegg

Har fybromyalgi,og er trøtt og sliten hele tiden. De siste 2 åra sover jeg 2-3 timer på dagen,hver dag...En venninne mente at mine sympotmer ligna på hjerne svulst.Må innrømme jeg ble skremt...

Gogla litt å fant litt innfo på nettet..

Symptomer på hjernesvulst [rediger]

Symptomer varierer med hvor i hjernen svulsten sitter. En eller flere av følgende symptomer er vanlige:

Hodepine

Kvalme og oppkast

Synsforstyrrelser

Epileptiske anfall

Tale-og bevegelsesbesvær

Unormal tretthet

Psykiske forandringer

Det eneste jeg ikke har,av sympomer er eplipsi .Ellers så stemmer alt..

Hva menes med Psykiske forandringer??

Har hodepine hver dag,stort sett. De siste 2 åra,blir det bare verre å verre.Hodepinen min er meget speseill.Den starter på morgen,og kan vare på det meste i 3-5 dager.Det gjør vondt i øynene mine også,sp hvis du lokker dem å tar på dem.Lys sky har jeg blitt å. Samme hvor mye paracet/ibux jeg tar så går det ikke over..Når det er på det verste kan jeg ikke røre meg,eller se til siden,da den "eksploderer "og blir verre. Dette hemmer mye av min livs kvalitet..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142914687-hjernesvulsthar-jeg-det/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville så avgjort pratet med legen og bedt om en grundig helsesjekk. Ikke at jeg tror du har hjernesvulst, men jeg nekter å tro at det virkelig ikke feiler deg noe annet enn fibromyalgi når du har det så ille som du beskriver - og du bør uansett hva du plages av få en plan for hvordan skal forsøke å jobbe deg til bedre livskvalitet :)

I alle fall fem av dei sju (åtte) symptomene på hjernesvulst er også symptom på migrene:

* hodepine

* kvalme/oppkast

* synsforstyrrelser

* talebesvær

* unormal tretthet

Har du nokon gong prøvd medisin mot migrene? Paracet/ibux hjelper ikkje på migreneanfall (som kan vare i alt frå nokre timar til 3 døgn). Hos meg går det ofte i periodar. Eitt anfall kan vare i 2-3 døgn, med litt lindring mens medisinen virkar, og så begynne på nytt igjen så det virkar som eit "eviglangt" anfall på både ei og to veker)

"Psykiske forandringer" kan vere så mangt, alt frå å bli irritabel (som det er veldig naturleg å bli av f.eks. langvarige smerter) til depresjonar og paranoia.

Eg ville uansett tatt ein tur til legen og presentert symptomene og bekymringane og spurt om råd og utredning.

Lykke til!

Hei

Jeg har en del spenningshodepine, og det er veldig likt det du beskriver. Kan ha hodepine i flere dager, og det gjør at jeg sliter med å oppfatte ting rundt meg samtidig som jeg reagerer noe på lyset også.

Spenningshodepine (stresshodepine, tensjonshodepine)

Denne typen hodepine beskrives ofte som et "trykkende bånd" rundt hodet. Mange er i tillegg stive og ømme i nakke og skuldre. Hodepinen kan vare noen timer, dager, uker eller til og med måneder. Årsakene kan være stress, muskelspenninger, feil arbeidsstilling, synsfeil eller lite søvn. Smertestillende fjerner symptomene, men ikke årsaken til spenningshodepine. Får du denne typen hodepine ofte, eller den varer lenge (mer enn 3-5 dager), bør du gjøre noe med årsaken, eller kontakte lege. Hvis du tar smertestillende tabletter over lang tid, kan du komme inn i en ond sirkel hvor det til slutt er tablettene som er årsak til hodepinen.

litt info klippet fra apotek 1.

Siden du sier du sover på dagen, da jeg var i permisjon forsøkte jeg å sove på dagtid pga mye nattevåk, og dette forverret hodepinen veldig.

Ellers vet jeg at flere av de symptomene du beskriver er ganske vanlig hos noen med firbomyalgi. Min søster har dette, og hun er veldig trøtt og sier mye feil/glemmer.

Annonse

Kom deg til legen og få henvisning til f.eks CT eller MR for å kunne utelukke en svulst. Noe det helt sikkert ikke er.

Faktisk så høres det veldig ut som en helt vanlig migrene - paracet og ibux hjelper ikke mot dette, beste er å ligge i et mørkt rom og få hvilt litt. Dette kan vare i flere dager i strekk.

Symptomene dine kan relateres til stress eller migrene. Ut fra det du skriver ser jeg liten grunn til å tro at det skal handle om en hjernesvulst.

Dersom du allikevel skal være bekymret for dette bør du snakke med legen din og si at du ønsker en CT av hodet. Det er bedre å få det undersøkt slik at du slipper å bekymre deg unødig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...