Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Datteren min er snart 2 år og er ufasttlig opptatt av ei dukke hun har, det er slik at dukka MÅ delta i alle aktiviteter og være med overalt, den må også sove sammens med henne og hun snakker om den konstant hele dagen... Er det flere som har barn som er utrolig opphengt i dukkene/dukka si som dette, jeg er redd at det kan være en grunn til denne vanvittige oppsluktetheten..
Squirrel79 Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Jeg tror det er helt vanlig for små barn å bli opphengt i noe. Vår lille tass som akkurat har bikka to år har vært vanvittig opphengt i tog. Han har hatt det med seg over alt, snakker om det fra han våkner til han legger seg, leker mye med det etc. Vi hadde Thomas toget på dvd, og han maste hull i hodet på oss om å få se på det. Så vi rydda vekk dvd'n, for det ble litt for mye. Er jo bra at de interesserer seg for noe men det kan bli veldig slitsomt i perioder har jeg også merket. Nå etter mini ble litt over to år har han utvidet interessen sin en del, og nå er det generelt alle tog og alle biler, og litt baller som er kjempeinteressant. Han har ikke hengt seg opp like mye den siste måneden.
Eeniemeenie Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Vel, jenta min har kosebamsen sin hun har hatt siden hun var 8 uker. Hun er nå 2 år og 1 mnd. Den må hun ha med i bhg ved legging, i senga, på besøk. Overalt egentlig. INGEN andre får lov til å holde bamsen nesten, bare mamma og pappa. Veldig slitsomt. Prøver å la den ligge igjen når vi ikke desperat trenger den. Er hun trist eller lei spør hun etter bamsen Men mener å ha lest i F og B at det er vanlig at barna gjerne har en favorittbamse, koseklut etc helt opp til førskolealder, så det vil jeg ikke ta fra henne. Den bamsen betyr trygghet for henne rett og slett. Innimellom får hun "nye" besettelser, bamser hun vil ha med seg osv.. Hun knytter seg veldig fort til leker har jeg merket!
tollotone Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Min sønn på 2 år er også helt opphengt pg oppslukt av...Kaptein Sabeltann. Han våkner på natten og snakker om hele gjengen, kapteinen, Pelle og Pysa osv osv . Når vi spiser snakker vi snart alle sammen om at Sabeltann også liker gullerøtter osv:) Tar det ganske med ro, dette er en periode som vil gå over.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Mi elsdte har noen slike perioder innimellom, ho nærmer seg nå 4 men har nok hatt det til og fra siden ho var 2,5. Men det er nå ene dukka i en periode , en annen den neste så kan det være en ball eller en bok eller noe. Og perioder ingenting. det er nok ganske vanlig ja. Her har ho jo kosekaninen siden ho var baby også da den må være med i senga. la ned forbud om å ta den ut av huset når ho fylte 3. Men den er med i det meste lek her hjemme. kan nok hende dukka hennes har tatt plassen kosedyret/kluten har hos mange.
Anonym bruker Skrevet 23. februar 2011 #6 Skrevet 23. februar 2011 Okei ja da skjønner jeg det er flere som har det slik, godt er det å høre:)jeg er langt fra ei hysterisk mor gitt, men vi er akkurat flytta og tenkte kanskje hun ble veldig opphengt i dukka pga det. Dårlig samvittighet rett og slett har gjort at jeg har trodd at dette var kanskje litt skummelt;)
Mia29 Skrevet 28. februar 2011 #7 Skrevet 28. februar 2011 Har også ei jente på snart to som er svært så glad i "babyen" sin. Jeg har sett på det som en sped begynnelse av rollelek. det er jo en naturlig del av utviklingen tenker jeg. Hun triller henne, vugger henne, mater henne og sover med henne. Hun har en kosebamse også, men den er hun mer knyttet til på samme måte som smokken. Det henner bamsen får lov å delta i baby-leken med dukka, men da er han oftest rekvisitt for at dukka skal få sove osv. Men livet uten bamsen er nok tøffere enn livet uten "babyen" vi sender ikke med dukka når hun skal sove over hos besteforeldre og slik f.eks. Men hun finner gjerne en anne "baby" å forbarme seg over dersom det er en dukke der hun kommer. Jeg har ikke vært så bekymret over athun har vært opphengt i enkelte leker. Mine tanker gikk mer i retning av kjønnsperspektivet i det hele da leken startet i barnehagen. Hjemme hadde hun i utgangspunktet ingen dukker, men noen bamser og ellers flere biler, bøker og diverse klosser og slikt. Men etterhvert så så jeg at i barnehagen hennes lekte alle "familielek," også guttene. Så da følte jeg meg trygg på at det bare var naturlig rollelek og ikke en påtvunget rosa-prinsesse-rolle. Hun må gjerne bli rosa prinsesse hvis hun ønsker det, men jeg vil hun skal ha muligheten til å velge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå