Gå til innhold

BERGLIJOT??

Anbefalte innlegg

Skrevet

HJELP!! Hva med Berglijot? Er det gammelt, på vei inn og litt "grensesprengende", eller har det rett og slett gått ut på dato? Jeg blir ikke enig med meg selv...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har lest mye om Bergljot Ibsen i det siste...

Navnet betyr "stygg", det er et aber, synes jeg, selv om jeg vanligvis ikke er opptatt av navnets betydning.

Synes heller ikke klangen og uttalen er særlig fin. Men et forfriskende innspill i dagens jentetrend er det utvilsomt!

Ville uansett droppet i-en og skrevet BERGLJOT.

Skrevet

Synes det klinger ganske så flott! Og veldig originalt. Så liker du det, kjør på :-)

Skrevet

Tror nok jeg vil regne det som et originalt og grensesprengende navn, mer enn et navn på vei inn. Så da kommer det jo an på hva dere er ute etter ;) Litt gammelmodig og rart, men litt tøft også...

Skrevet

Det staves enten Bergljot eller Bergliot. Det er 3,2,1 eller 0 kvinner som heter Berglijot.

Jeg synes det er et veldig fint navn faktisk, synd med betydningen da, men det er vel de færreste som går rundt å vet det. Synes du skal gå for det!:D

Skrevet

Koselig navn det. Ville skrevet Bergljot. Aldri sett den skrivemåten du har på navnet, men den var ikke så fin.

Skrevet

Tungt navn synes jeg, og for meg som ikke er vant til det høres det ut som en gutt...

Skrevet

Ja, det er nok mer riktig å skrive Bergljot, hadde en farmor som het det med -ij, men det er nok ganske uvanlig! Jeg synes det er litt kult, men jeg tror jeg trenger litt tid til å bli vant til det! :-)

Skrevet

Jeg synes det passer sammen med Gudrun, Hjørdis, Ruth, Rigmor og Gjertrud. Jeg liker ingen av de. Heldigvis for andre.

Synes det er "knotete", tungt, maskulint og upent;)

Gjest Antarctica
Skrevet

Det betyr IKKE stygg! Det er en misforståelse, i følge en islandsk Bergljot jeg kjenner. Det skal angivelig komme av berg+ ljos, på samme måte som Arnljot, ørn+ljos (lys).

Jeg syns Bergljot er fint,jeg, jeg har flere Bergljoter og Arnljoter i familien. Det er staselig.

Men bestem deg for om du vil bruke i eller j i navnet, begge deler går ikke! Da blir det som Willijam eller Mirijam!

Skrevet

Enig med Oktober. Synes dette navnet bør forbli glemt... Jendine/Gjendine ville jeg heller gått for. Det er et nydelig navn. Eller hva med Laurentse eller Emerense? De to siste hører til en litt annen kategori, men gamle navn som trygt kan se dagens lys synes jeg.

Skrevet

Det skal vel skrives Bergljot.

Klassisk navn som er nokså glemt. Synes det er fint, men veldig "mektig", det tar liksom litt plass, om du skjønner. Og så er det uttalen, må liksom vri tunga litt. Men jeg synes det fortjener en renessanse.

Skrevet

Flott navn!

Men du må velge om du skal skrive det med i eller j, Bergliot eller Bergljot.

Fra ssb:

"Det er 899 kvinner som har Bergljot som første fornavn.

Det er 595 kvinner som har Bergljot som eneste fornavn

Det er 323 kvinner som har Bergliot som første fornavn.

Det er 194 kvinner som har Bergliot som eneste fornavn.

Du søkte på kvinnenavnet: Berglijot

Det er 3, 2, 1 eller 0 kvinner som har Berglijot som første fornavn."

Skrevet

Jeg liker mange gamle norske navn, men Bergljot synes jeg er veldig tungt. Hvis du vil oppkalle etter en Bergljot ville jeg nok heller brukt Birgit f.eks. Er ganske likt, men et mye enklere navn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...