Gå til innhold

Hjelp til å tenke på "ALT" ang husbygging (nøkkelferdig)

Anbefalte innlegg

Vi har kjøpt et nøkkelferdig hus som er under bygging. Dvs vi trenger ikke å gjøre noe som helst av valg osv hvis vi ikke vil, vi kan flytte rett inn.

Vi skal prøve å holde oss på et minimum av tilpasninger, men vil jo gjerne se forskjellige løsninger opp mot hverandre og kanskje også velge noe smartere løsninger enn standard.

Vi har fått kontaktopplysninger til en rekke leverandører og har fått beskjed om å ordne alt gjennom de. Jeg er så redd for at vi skal glemme noe viktig og trenger derfor litt tips, hva bør vi tenke på? Er det noe du/dere erger dere over?

Fortsetter under...

Vi kjøpte nøkkelferdig rekekhus for et par år siden så her er hva vi forandret på og angret på.

Forandret:

* kjøkkenløsningen: Vi satte inn flere skap, valgte kjøkkenøy og en annen benkeplate enn standard.

* byttet ut de innvendige dørene, da standard var veldig kjedelige. Vi tok glassdør fra gang til stua for å slippe inn mer lys.

* flisene på badet. Jeg personlig syns standard hvite fliser er litt kjedelige. Vi valgte avlange fliser på veggene, og noen brune fliser p gulv der absolutt ingenting skitt synes. Helt sant. Verdt hver krone å investere i gulvfliser der ikke all skitt syns. (ikke blanke fliser på gulv)

* badekar eller ikke? vag du må ta.

Angert på at vi ikke gjorde:

*byttet ut standard garderobeskap med skyvedørsgarderobe med engang. Standard skap med store hyller funker ikke med småbarnsklær f. eks. Trådkurver er mye bedre.

Annet tips: Vaskemaskin i nærheten av klesskap og bad. DRITkjedelig å bære vaske ned i kjeller for så å bære den opp igje senere. Vaskemaskin på badet i 2. et om det er der dere har klesskap. Sparer deg for mye trapper.

Og har dere mulighet for toalett med utslagsvask rett ved gangen er det superpraktisk med skitne og tissetrengte barn.

Takk for dine erfaringer!

Jeg holder på å se på kjøkkeninnredningen nå og tror helt klart vi skal få mer skapplass der. Vi vurderer også å gjøre noen endringer ifh til selve løsningen siden jeg kan tenke meg komfyr høyrere oppe enn gulvhøyde.

Jeg har fått tips fra en venninne om å ikke ha integrert kjøleskap og å sørge for at det er display på den integrerte oppvaskmaskinen. Noen som har noen synspunkter på dette?

Noen andre som har erfaringer og dele?

Vaskerom eller hvertfall vaskemaskin i nærheten av soverommene er mitt høyeste ønske her vi bor. Tenk også igjennom hvor dere skal tørke klær, så at dere vet at dere har nok plass til det et sted hvor det ikke synes.

Tipset om stikkontakter er bra. Særlig hvis dere skal ha et kontor så sørg for at det er ekstra stikkontakter der.

Ofte synes jeg standard kjøkkeninnredninger og baderomsinredninger er ganske kjedelige. Vurder hvertfall f.eks andre knotter/håndtak på kjøkkenet.

Sørg for at det er praktiske boder. Kanskje ikke så stort problem i nye hus, men vi har et fra 70 tallet og bodene her er idiotisk laget. Mange nok kvadrat men teit planløsning mtp dører og vinduer, som dermed stjeler en del lagringsplass.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...