Gå til innhold

så hvordan legger man opp gardiner?

Anbefalte innlegg

hehe.. de er så lange at de ligger ut over gulvet... hhe

har sånn stryke på lim.

men jeg kan ikke sånt. sist gang prøvde jeg å måle, men det funket ikke, så jeg hang de opp og hold på der jeg ville ha de og klippet opp etter det. og det funket

men nå er det ikke noe rette streker å følge :P

Fortsetter under...

hehe.. det hadde vært en utrolig god idee om det ikke var for at jeg har et tak i veien :P

foresten så tror jeg at jeg angrer. jeg lurte på om jeg skulle kjøpe brune eller hvite, og ALLE sa hvite, så jeg gikk for det og det ser jo ut som jeg er på et sykehusplutselig.

lyst er oppskrytt tror jeg P

problemet er at de brune også må legges opp, og da må jeg tilbake til ikea og jeg må bytte den ene pakken og kjøpe en ny en, for en av pakkene har jeg jo åpnet.

Jeg har byttet en stol jeg har åpnet, forsøkt å sette sammen og pakket ned igjen, så det kan hende du får byttet en åpnet gardin også...

Du kan måle riktig lengde på hver side av gardinen (husk på å legge til litt for oppbrett) og tegne en strek tvers over der du skal klippe og så klippe etter den. Streken tegner du ved å legge noe langt, rett tvers over, hvis ikke du har noe som er langt nok, så er det bare å måle opp flere steder bortover gardinen og tegnet streken fra "prikk til prikk".

Gjest Filifjonka

Ikea selger bare lange gardinlengder som du må legge opp sjøl.

Mål hvor lange du vil ha gardinene, fra gardinstanga og ned til der du vil de skal slutte.

Så legger du gardinene ut over gulvet, legg dem glatt! og mål fra løpegangen og ned til den lengden du vil ha.

Sett ett merke der. Pluss på ca ti cm.

Litt avhengig av stoffet kan du nå rive gardinene av i passe lengde - det gjør jeg bestandig. Klipp et lite hakk inn fra siden, langt nok til at du kommer forbi evt sidefald/jarekant, ta tak i stoffet på hver side av innklippet og riv. Det blir trådrett, men noen ganger strekker stoffet seg litt.

Så bretter du inn stoffet, ca 1 cm fra nederkant (der du rev). Stryk innbretten. Brett inn en gang til, denne gangen slik at gardinene blir passe lange til vinduet. Sy.

Hvis du vil bruke slik stryke-på-lim bør du kaste over rivekanten først (sy langs den med sikksakksøm). Da rakner det ikke.

Var dette forståelig?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...