Gå til innhold

6 åring på vintercamping med veninne

Anbefalte innlegg

Jeg har en jente på 6 år. Nå er hun invitert med på telttur med en veninne fra barnehagen og hennes far. Hadde det vært hyttetur ville jeg ikke hat noen betenkligheter, men telttur på denne tiden? Er det noen som har erfaring og hvor mye utstyr trenger hun egentlig nå.

Hun har sovet i telt mange ganger, men ikke om vinteren tidligere. Soveposen hennes er en "vinterpose" men den har vel likevel ikke komfort temperatur på -15. Jeg merker at jeg er ganske betenkt men samtidig kan det sikkert bli en fin opplevelse.

Noen med erfaring?

Fortsetter under...

Han kommer vel ikke til å la din datter ligge og fryse?? Han er sikkert aktiv og glad i å være ute,han kommer sikkert til å forberede dette godt og passe på at begge to har det bra. Tenk for en utrolig spennende opplevelse dette vil bli for henne:):)

Kjempe flott at hun kan få lov til å være med på slike aktiviteter på vinteren også;)

Jeg hadde hørt med faren sin venninne når det kommer til utstyr. Hør hva han har planlagt, og hva datteren din eventuelt trenger til turen. Hvis dette er en friluftsfamilie, så kan det jo være at de har noen ekstra soveposer osv.

Hadde helt klart sendt min datter, og er sikker på at det blir en uforglemmelig opplevelse for henne!

Jeg har vært på mange vinterteltturer - og det er helt fantastisk! Imidlertid kjenner jeg at jeg aldri ville dratt med meg mine barn (7 og 4 år) på vintertelttur. Det er lett å bli kald og ikke så lett å bli varm igjen. Man bør ha en av de beste vintersoveposene, og definitivt ikke en helårspose, for å holde varmen noenlunde bra. Dessuten bør man ha to vinterliggeunderlag oppå hverandre for å isolere mot snøen (jeg har brukt Ajungilak bamseunderlag). Dersom venninnas familie har fjellduk eller liknende som de kan ligge nedi med soveposene isolerer det en del ekstra. Man bør også sove med tørt ullundertøy, gode, tørre ullsokker, hals og lue.

Det kan sikkert bli en fin opplevelse, men som mor er jeg altfor bekymret til å ta med mine søte små på noe sånt. Det kan fort bli mye kaldere enn man regnet med, og jeg har ligget ute i - 23 i en dårlig helårspose - og det var min verste natt noensinne, tror jeg, og i nesten en uke i - 20 i vintersovepose. Det er rett og slett veldig kaldt!

Ville i hvert fall snakket mye med pappaen til venninna først for å høre hva han tenker...

Annonse

Jeg er ikke bekymret for mannen. Hadde det vært på sommerstid hadde jeg ikke nølt. Jenta er ingen pyse og hun er vant til å være ute. Det er bare det at det er så mange ting som blir vanskeligere om vinteren. Bare det å få gått på do kan bli en utfordring i dyp snø eller på ski.

Kulden er det sikkert mulig å håndtere. Hun måtte fåt lånt en god sovepose, men ellers har vi nok det meste hun måtte trenge. Tror nok vi får prate litt med faren om hvordan de skal gjøre ting ting.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...