Gå til innhold

Sykepleiere, kan dere se hit litt?

Anbefalte innlegg

Under sykepleierutdannelsen har man jo teori om ulike prosedyrer, og man får også satt noen av prosedyrene ut i praksis på praksissalen. Andre prosedyrer får man utført mens man er i de forskjellige praksisperiodene.

Men hva med etter endt utdannelse, når man begynner å jobbe?

Kan man da fortsatt alle prosedyrene man fikk forelest om, som man kanskje har fått prøvd en gang i praksis? Og hva med når man har jobbet en stund? Sitter alle prosedyrene punkt for punkt enda da?

Idag var jeg på jobb, en ekstravakt i en hjemmetjeneste jeg iblant jobber i. Der fikk jeg beskjed om å utføre en prosedyre jeg ikke har gjort før. Vet ikke om jeg vil gå i detalj om hva denne prosedyren var, i tilfelle noen jeg kjenner er her... Men kan si så mye som at det innebar klyster med sonde på et lite barn. Jeg sa at dette hadde jeg ikke gjort før, og spurte hvorfor de ikke hadde tenkt på at ingen andre sykepleiere som er kjent med denne brukeren var på jobb. Fikk til svar at de forventet av meg som sykepleier at jeg kunne slike sykepleierprosedyrer, og derfor ikke hadde tenkt over at jeg ikke hadde hatt opplæring hos brukeren.

Forventes dette av dere andre sykepleiere? Og forventer dere det av dere selv også? At dere skal kunne alle prosedyrer, og kunne utføre dem uten noen form for oppfriskning eller veiledning?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913026-sykepleiere-kan-dere-se-hit-litt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

I studentperioden er det absolutt ikke alle prosedyrer man kommer i gjennom. De viktigste prosedyrer går man igjennom på skolen. Endel treffer man på i praksis (litt forskjelling i forhold til hvor man blir plassert) og resten lærer man der man begynner i jobb.

Du skulle absolutt blitt vist hvordan man gjør dette, etter min mening. Enkle prosedyrer kan man lese seg til, slik som denne, men barn er sårbare og bør få føle seg trygge under prosedyrer man utfører på dem. Det er ikke alltid så enkelt om du ikke føler deg trygg på det du gjør. Vanskeligere prosedyrer bør man få oppløring i om man har mulighet, for å vite at resultatet blir som det skal, pasienten slipper å gå igjennom det på nytt osv..

Lykke til i din med jobben og prosedyrene! Det er flott du sier i fra!

Huff, dette hørtes ikke noe særlig ut :(

Jeg er ikke ferdigutdannet, men 3 års student. Synes det høres ut som at de på arbeidsplassen din er ganske urimelige her. Det er klart man ikke kan alle prosedyrer når man er relativt nyutdannet. I min klasse er det noen som f.eks omtrent ikke har satt en veneflon, og man kan da ikke forlange at de skal setter venefloner i hytt og pine som nyutdannet dersom de ikke er så kjent med den prosedyren.

Når det er særskilte ting som den prosedyren du beskriver, synes jeg du skulle fått opplæring på denne brukeren først. Dette har jo noe med kavlitetssikring av sykepleien som blir utført. Synes ikke det er rom for at du skal få prøve å feile fordi du er ukjent med prosedyren. Man må jo tenke på pasienten også.

Nei, dette skal du ta opp med styreren på arbeidsplassen din. Man kan ikke alle prosedyrer som nyutdannet, og du har krav på skikkelig opplæring.

Lykke til :)

En ting er at jeg burde kunne prosedyren på en voksen, men det er noe annet når det er snakk om et lite barn. Har lest i prosedyreboka for sykepleiere nå, og ser at prosedyren er stortsett den samme på små barn som på voksne. Det har bare med hvor langt inn man setter sonden.

Men som sagt, så er dette et lite barn, som jeg ikke kjenner, og som kanskje kommer til å føle seg uttrygg når en vilt fremmed kommer for å gjøre dette med han/henne.

Og ikke minst, de andre sykepleierne der har alle fått opplæring først før de begynte å gå til denne brukeren. Burde ikke de også kunnet det ifra før, på lik linje med meg?

Og for ikke å snakke om alle sykepleiere jeg vet om som jobber ved sykehjem eller hjemmetjenester og ikke kan f.eks sette inn en veneflon, håndtere en cvk, o.l. Fordi de ikke har gjort det siden studietiden.

Ting går i glemmeboken etterhvert, sånn er det vel bare. Man blir "spesialist" på det området man jobber innefor. Og husker ikke like godt det man ikke praktiserer lenger.

Og jeg for min del, har ikke satt klyster med sonde på år og dag. Men, likevel blir det forventet at jeg skal kunne dette. Så ikveld må kunnskapen friskes opp :)

Det er ok veldig mye man må lese seg til, er begrenset hva man kommer borti i praksis og under utdanningen. En løsning er å lese seg opp og å gjøre det sammen med noen den første gangen hvis man er usikker. Jeg har jobbet i år og dag, men det er fortsatt mye jeg ikke "kan". Man er avhengi av å hjelpe hverandre og å veilede hverandre for å "spre kunnskapen"

Ang venefloner: Det er kun gjennom å "stikke i vilden sky" man blir en rivende dyktig veneflonekspert!! Mye dreier seg om mengdetrening!! At man ikke lykkes hver gang er en annen sak, men øvelse gjør mester!!

:-)

Annonse

Generelt så kan jeg si at det er mange prosedyrer man ikke kan som nyutdannet sykepleier.

Og så er det slik at man blir drillet i de prosedyrene som er aktuelle der man jobber. Så etter 11 år som sykepleier er det mange prosedyrer jeg ikke kan/husker fordi jeg aldri har jobbet med de.

Når det er sagt, så er det enkelte prosedyrer man forventer at alle sykepleiere kan utføre uansett, f.eks å sette sprøyter sc eller im.

Å gi klyster med sonde er vel i utgangspunktet en prosedyre jeg ville sagt at en sykepleier skal kunne utføre, men alt som involverer små barn mener jeg er unntakstilfeller. Både fordi vanlige prosedyrer gjerne må utføres annerledes, og av hensyn til at et barn er ekstra sårbart og trenger å ha tillit til den som skal utføre prosedyren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...