strikkemor til 2... Skrevet 15. februar 2011 #1 Del Skrevet 15. februar 2011 Prøver å sette opp ukesmeny over middagene her i huset. Og syns ikke det er så lett! Har en liten gutt på 15mnd, og så er det meg og mannen. Mannen er ganske kresen, så her går det mye i spagetti, taco, lasagne, tandori, biffsnadder, joika (mannens favoritt, nesten) ja, kommer ikke på så mye mer i farten! Mannen liker ikke fisk så det spiser vi når han er borte. Ønsker å bli litt inspirert, gjerne til litt sunne retter! Så alt mottas med en stor takk:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Skrevet 15. februar 2011 #2 Del Skrevet 15. februar 2011 Enkel hjemmelaget lapskaus: -poteter i små biter -gulrot i små biter -purre (kan sløyfes eller plukkes ut til barnets tallerken) -ca 7 dl kyllingbuljong -renskåret svinekjøtt i biter, evt mager kjøttpølse i biter (siden mannen din er kresen) Kokes i buljongen til poteter og gulrot er møre, tilsett kjøtt på slutten. Krydre med f.eks Provence krydder eller litt timian. Dette blir best med ferske grønnsaker, ikke frossen lapskaus blanding. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913158 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RachaelRay Skrevet 15. februar 2011 #3 Del Skrevet 15. februar 2011 Denne lista har jeg koiert her inne en gang... noe som går igjen, men fint å hente tips her: UKE 1 -Fiskeboller i hvit saus med poteter og amerikansk grønnsaksblanding -Tagliatellepasta med oste/urtesaus og bogskinke, salat til -Fiskekaker i brun saus med poteter og blomkålblanding -Pølsegrateng med potet og smeltet smør (Kok hvit saus, visp inn en eggehvite, kok amerikansk grønnsaksblanding og makaroni, bland alt, tilsett strimlet pølse, ha i ildfast form, strøkavring på toppen, i ovnen på 200 grader i 10 min) -Biffsnadder med pommes frites og bernaise -Hjemmelaget pizza -Raspeballer med salt kjøtt, kålrabi og poteter UKE 2 -KJøttboller, potetmos, fløtesaus og grønnsaker -Fiskegrateng -Potetmosform (lag potetmos, lag spagettisaus m/kjøttdeig og løk/paprika, ligg lagvis potetmos og kjøttsaus i ildfast form, begynn og avslutt med sausen, ost på toppen, i ovnen på 200* i 10 min) -Pasta di parma tilsatt bacon og bogskinke -Pitabrød med kyllingbiter i tikka masala + løk, paprika o.l. -Enchilladas -Laks i limesaus eller fiskesaus med poteter, dill og grønnsaker UKE 3 -Vårruller, ris og bernaisesaus -Fiskesuppe med baguetter til -Lys lapskaus -Chardon bleu fisk med poteter og fiskesaus, pluss grønnsaker -Svinestrimler med sursøt saus og ris, paprika og løk tilsettes sausen -Nachos (lag pizzafyll, legg nachochips og pizzafyll lagvis i ildfast form,ost på toppen 200 * i 10 min) -Kjøttkaker i brun saus med kålstuing el gulrotstuing UKE 4 -Rondanegryte med viltkjøtt og potetmos -Wok med kylling, woksaus, stekt ris og asiatiske grønnsaker -Laks og pasta (lag saus av creme fraiche og urter, tilsett lakseterninger, server med tagliatellepasta) -Mousakka og hvitløksbaguetter -Kyllingfilet med fransk kyllingsaus og fløtegratinerte poteter -Hjemmelaget pizza med nachos på -Fiskekaker i brun saus med poteter UKE 5 -Potetmos og pølse med amerikansk blanding og ketsjup -Laksefileter med poteter, hvit saus og grønnsaker -Kotletter, poteter og grønnsaksstuing -Fiskepinner, potet og grønnsaker -Reinsdyrshakk med speilegg til -Fajitas -Betasuppe UKE 6 -Brennende kjærlighet -Kokt torsk med poteter og grønnsaker -Stek med poteter, gulrot og fløtesaus -Fiskegrateng -Biff, potet og grønnsaker med en god saus -Løvbiff m/salat og pita -Hjemmelagede hamburgere UKE 7 -Italiensk gryterett m/salat -Bergensk fiskesuppe -Brun lapskaus -Tomatsuppe m/brød -Stekt makrell og poteter -Pizzabaguetter -Raspeballer Uke 8 Fiskeboller m/ hvit saus og grønnsaker og poteter Kyllingfilet m /ris, brokkoli og saus Laks m/ poteter, agurksalat og rømme Flesk, duppe, poteter og kålrabistappe, evt fleskepannekake Hjemmelagede hamburgere m/ salat og pommes frites Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Røkt svinekam m/poteter og salat, evt. svinefilet Uke 9 Kjøttboller, potetmos, grønnsaker og fløtesaus Pannekaker + tomatsuppe Fiskegrateng, gulrot og poteter Spagetthi og kjøttsaus Kylling i pitabrød m / salat og karrymajones Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Ovnsbakt ørret med wokgrønnsaker, poteter/ris og rømme Uke 10 Fiskeboller med karrysaus, poteter Kjøttkaker med poteter, saus og kålstuing Fiskegulasj Suppe med grove rundstykker Grillet kylling m/ ris og salat Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Brennende kjærlighet Uke 11 Fisk i soppsaus Levergryte Koteletter m/ wokgrønnsaker og ovnsbakte poteter Lettsaltet torsk evt. annen "koke"fisk, gulerøtter og poteter Taco Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Kyllingtortilla Uke 12 Raspeballer m/saltkjøtt Fiskesuppe m/ grøve rundstykker til Spagetthi Carbonara m/ salat og rundstykker Fiskepuddinggryte i terteskjell Hjemmelaget pizza Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Stek m/grønnsaker og poteter Uke 13 Lakseburgere m/ salat, sweet and sour saus og rømme Lapskaus Suppe med grove bagutter Fisk m/ tilbehør Nudler med kyllingfilet og saus, wokgrønnsaker Kyllingvinger, salat, potetmos Grøt på dagen, valgfritt på kvelden Roastbeef m/ fløtegratinerte poteter, løk og sylteagurk, saus Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913203 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RachaelRay Skrevet 15. februar 2011 #4 Del Skrevet 15. februar 2011 Denne også, med handleliste: Fiskeboller i hvit saus med grønnsaker: Hvit saus, melk, grønnsaksblanding og poteter. Svinefilet med grønnsaker , sopp og saus: Svinefilet, grønnsaksblanding, fersk champignon og fløtegratinerte poteter, bêrnaisesaus, smør og melk, løk, hvitløk Retten: Fullkornspasta, tomatpure, løk, karbonadedeig og matfløte. Chicken Tikka Masala kyllingfilet, naturris, paprika, tomat, karri, løk div grønnsaker Kyllingtaco Kyllingkjøttdeig, wraps, løk, rømme, tacosaus, krydderblanding, agurk, ost. Guacamole, tomat, osv Joikakaker Joikabolleboks, gudbrandalsost, rømme, poteter, blomkål, brokkoli, rosenkål og gulrot Lasagne med salat og brød Karbonadedeig, , melk, ost, hvitløksbrød, salat, tomat, sopp, løk, agurk, lasagneplater Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913229 Del på andre sider Flere delingsvalg…
RachaelRay Skrevet 15. februar 2011 #5 Del Skrevet 15. februar 2011 Torsk med grønnsaker og saus Torsk, blomkål,løk, brokkoli, hvit saus , gulrot, etc Kylling og ris i saus Kyllingfilet, naturris/fullkonrsris, smør, melk, bretagnesaus Hjemmelaget pizza Mel, olje, S&W cajun stewed tomatoes, tomatpure, ost, hvitløk, løk, rødløk, stekt champignon, vegeta, cheddar, fersk mozarella, basilikum, parmaskinke, m.m Hjemmelagete kjøttkaker Karbonadedeig, hvitløk, løk, salt, pepper, poteter, grønnsaksblanding og brun saus. Løvstektallerken Løvbiff, pommes frittes, berneaisesaus og salat Chilli con carne i pitabrød Tex-mex pitabrød, chilli con carne (bønner o.l)+ salat. Biff Stroganoff Stroganoffpakke, champignon, strimlet svinekjøtt og naturris/fullkornsris+salat Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913233 Del på andre sider Flere delingsvalg…
2010 Mammaen Skrevet 15. februar 2011 #6 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg trenger litt inspirasjon selv for tiden, men slenger på noen få forslag. Jeg laget hjemmelagete kjøttkaker forleden (har aldri våget det før) og det ble godt :-) Det kan anbefales! Jeg liker godt poteter og ertestuing til, mannen foretrekker gulrøtter og brokkoli. Ellers laget jeg nylig kyllingkjøttboller - det ble også veldig bra :-) Tilbehør kan være poteter, pasta eller ris. Lag en saus av kraften og ha de grønnsakene dere liker til. Videre er vi glad i kylling med sursøt saus og ris til. Ellers kan man lage mye god med kyllingfilet. Et eksempel er å lage den med bacon rundt, ha ris/pasta til, grønnsaker eller en frisk salat og en god fløtesaus (eller hvilken som helst annen dere liker). Hjemmelagete fiskepinner skal jeg prøve meg på senere i uken. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913343 Del på andre sider Flere delingsvalg…
-Rime- Skrevet 15. februar 2011 #7 Del Skrevet 15. februar 2011 I går lagde jeg kokt blomkål, og brokkli med hvitsaus, bacon og ost. kokte blomkålen hel, la brokkloi bukettene rundt helte over sausen og bacon hadde litt ost på og gratinerte det. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913546 Del på andre sider Flere delingsvalg…
3 gleder Skrevet 15. februar 2011 #8 Del Skrevet 15. februar 2011 Hei! Kan jo dele middagsplanen denne uka med deg. Ikke særlig spennende, men prøver å lage så mye som mulig fra grunn av selv Mandag: kalkunfilter, kikerter og blomkål/brokkoli (rømmedressing) Tirsdag: Laksewok med div grønnsaker, litt woksaus og ris. Onsdag: Grove pannekaker Torsdag: Hjemmelagde fiskekaker med egg, bacon, gulrøtter og grovt brød Fredag : Pitabrød med kyllingfilet, grønn salat og kesam Lørdag: Egg og tunfisksalat, grønt, div pålegg og grovt brød Søndag: Hjemmelagd grov pizza med karbonadedeig Ellers går det mye i Div woker med enten ris, quinoa, linser, bønner til ovnsbakt omelett med kylling Hjemmelagd tomatsuppe med grove rundstykker/makaroni og egg lapskaus med grytekjøtt, grønnkål, gulrot, kålrot osv Kalkunfilet med ovnsbakte grønnsaker/rotmos Fullkornspaghetti med kjøttdeig,saus og grønt. Hjemmelagd fiskegrateng med grove rundstykker Hjemmelagd lasagne Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142913782 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Renate :-) Skrevet 15. februar 2011 #9 Del Skrevet 15. februar 2011 Jeg må bare legge til en ting, her er vi jeg og mannen min pluss gutten på snart tre... både jeg og guttungen liker fisk, og da lager jeg fisk til middag til tross for att mannen ikke liker det... da får han spise tilbehøret og det mener jeg altså, en voksen mann får heller tvinge i seg litt fisk så lærer vi iallefall barna å spise det Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142913024-middagsforslag-mottas-med-takk/#findComment-142914100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå