MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nrk_trondelag/1.6932233
AngryBird Skrevet 15. februar 2011 #2 Skrevet 15. februar 2011 Wuhuuuuu! Da er det bare å drite i å bruke puppene til det vi har fått dem for i utgangspunktet!!!! Skjønner ikke at man skal trenge å forske, bevise og motbevise om amming er bra eller ikke. Vi er pattedyr og er lagd for å kunne amme. For de som av forskjellige grunner ikke kan eller har lyst til å amme har vi nå helt strålende morsmelkserstatninger så ingen babyer trenger å være sultne! Kjenner jeg begynner å irritere meg litt mer enn jeg burde over mm/mme debatter, blir jo mer og mer som en krig hvor det ene skal settes opp mot det andre. Snart kan ingen mate barna sine offentlig, man kan jo risikere å støte noen... Aaaaaaah, godt å frese ut litt!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Må si meg litt enig.. Hvorfor må "vi" på død og liv bevise at den andre part har feil? de fleste oppegående folk skjønner at ungen ikke tar skade av å gå på morsmelkerstatning. Samtidig som de fleste vil jo amme barnet sitt hvis de kan. Jeg greide ikke det og jenta vår spiser kun mme. Ja, det var et nederlag for MEG når jeg ikke greide det.. men det var det vel mere innstinktet mitt som styrte. Jeg vet det er et like godt alternativ. Kjenner jeg blir litt sånn småprovosert når folk må dra denne debatten om igjen og om igjen for å få bevist poenget sitt. Uansett om det er mammaer som ammer eller mammaer med flaskebarn. Akkurat som: "endelig et bevis på at mme er på lik linje med amming, dere som syns amming er best tar feil".. skal love deg at om noen uker eller mnd vil det dukke opp en undersøkelse som "beviser" det motsatte.. og så videre og så videre. Hvor kommer denne trangen til å bevise noe fra?? Takk.. måtte frese ut litt jeg også
Gjest Mentha og ♥Keiseren♥ Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Enig med deg ...Baremeg&Sprellami...! Synes det er flott for de som kan amme, det er jo tross alt det vi er lagd for, men vi er da så heldige og priviligerte nå til dags at vi ikke trenger å være engstelige dersom vi ikke kan/vil det Det er ingen barn som ikke vokser opp og blir store og sterke fordi de får mme! Hva forskerne kommer fram til om hva som er sunnest eller mest helsebringende har veldig liten betydning for meg og mine pupper i alle fall... Men det kan jo godt hende det kan gi et løft til de som evt føler seg nedfor over å måtte gi mme Og det er bare bra, for mme er likeverdig bra næring til babyer - etter min mening i alle fall Men jeg føler i det hele at ammedebatten har blitt et slags "rasismespørsmål" i og med at man skal trå farlig forsiktig for ikke å fornærme noen som er annerledes enn en selv. Og det er i bunn og grunn ikke bra for noen... Vi mennesker er vel generelt litt for flinke til å stikke nesa oppi saker vi ikke har noe med og komme med meninger vi ikke alltid har bakgrunn for for å kommentere andres situasjoner... Må ærlig innrømme at jeg er nølen og lite trygg på å amme offentlig fordi jeg er redd for å støte noen på et eller annet vis - enten fordi de mener det er ufint på noe vis, eller fordi jeg kan støte på mødre som ikke kan amme selv. Det er litt fælt å skulle føle at man trår på eggeskall når man ammer barnet sitt selv og.. Jeg vil jo ikke få dårlig samvittighet bare fordi jeg tilfeldigvis ikke har problemer med produksjonen eller å få babyen til å spise. Men jeg får også så vondt av å lese om de som sliter med seg selv fordi de må gi mme, for jeg ser som sagt virkelig ikke på det som noe nederlag. Huff konfliktfylt og hormonell i dag kjenner jeg.. Apropos å blåse fra seg litt, hehe, slenger meg på den
Gjest JuniGull10 og mange drømmer... Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Det fins jo hundrevis av slike artikler som sier forskjellige ting... Men hva med den psykiske helsen? Hud mot hud kontakt er veldig viktig den første tiden, men jeg tror nok aldri jeg hadde kledd av meg så ofte om jeg skulle gitt ungen min flaske fra dag 1. Jeg tror på det at den tiden man er foster legger grunnlag for helsen resten av livet, ammingen kurerer vel ikke noe? Men ammingen er en vitamininsprøytning som forebygger, mener jeg da... Men å spise sunt og ta vitaminer må man jo gjøre resten av livet. Det er et fett om min mor ammet meg 2 mnd eller 24 mnd, hvis jeg ikke klarer å ta vare på min egen helse i voksen alder. Jeg velger å amme min sønn så lenge han er intr. fordi morsmelk er en god og naturlig kilde til vitaminer, uansett om de sier at langvarig amming øker inntaket av miljøgifter. Husk også at alle vitaminene i f.eks. grøten vi gir daglig er tilsatt, hvor bra er egentlig det i lengden?
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2011 Fins det ikke annet enn hormonelle kvinnfolk innpå dette forumet =)
AngryBird Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Har aldri vært noen fan av å amme offentlig selv, ganske enkelt fordi jeg aldri har klart å slappe av i den situasjonen og da er amming vanskelig. Ble ram på å finne ammerom og rolige usjenerte kroker da;) Har nå ammet i 15 måneder og har nå såvidt en liten skvett igjen og den akter jeg å dele så lenge snuppert vil ha. Har forresten snubla over en og annen utfordring underveis (såre nipler,puppenekt, tette melkeganger, brystbetennelse, brystspreng, BITING) så jeg vet at amming ikke nødvendigvis er en dans på roser uten torner.... Litt synd og måtte holde tilbake på sånt sammen med andre småbarnsmødre fordi man er redd over å støte noen med sin "ammesuksess", er jo litt stas å dele alle typer erfaringer. Vet ikke helt hvor jeg vil hen med dette innlegget, er nok bare nok en utblåsning XD
MammaTilEnPrins-ØnskerNr2<3 Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #8 Skrevet 15. februar 2011 Grunnen til at jeg la ut denne artikkelen er ikke for å KRIGE om hva som er rett og hva som er galt! Det er bare så utrolig mange sutrete innlegg innpå her av damer som mener de er dårlig mammaer fordi de ikke kan amme! Ånei, jeg tenker ikke på dere som sier dere er skuffet osv fordi dere har LYST å amme, men dere som skriver at dere føler dere som dårlige mammaer fordi dere ikke kan amme.. MME er ikke et dårligere alternativ, ferdig snakket. Slutt å syt.
AngryBird Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Hihi, enten hormonfyllte eller slitne og frustrerte over dagens små frustrasjoner;)
AngryBird Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Alle vet at mme er en god erstatning for "the real stuff", men er ikke like lett å styre om man blir lei seg eller ikke om amminga skranter. Tror det har noe med at det ligger grunnleggende langt inne i mange av oss at vi har lyst til å amme barnet vårt. Er ikke alltid like rasjonelle de tankene og følelsene som dukker opp..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Det JEG ikke skjønner er hvorfor du syter over alle de andre som syter? Det er vel mere naturlig å syte over følelser man har ang egen amming enn å henge seg opp i hva andre blir lei seg for? Er hverken hormonell eller sur, men rett og slett lei av "fanesaken" din mot folk som har følelser og velger å dele dem med andre.. Som du sier selv.. Nok snakket! Amming: Hurraaa! MME: Hurraaa!
Trultemor73 Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Puppenen mine er vel skapt for å kunne amme babyer??? Selv om jeg har lurt på akkurat det noen ganger. Har vært hjemme i permisjon med minsten nettopp for å kunne amme og for å gi kos og stell. Absolutt ikke alltid vært en dans på roser. Jeg tror ihvertfall at mm er best mulig tilpasset barnet, og har derfor valgt å bruke masse tid og krefter på å få det til. Og jeg kan på hånden si at jeg har sliti mer en de fleste. For å nevne noe så har jeg blant annet hatt brystbetennelse hvor jeg måtte legge inn dren (overnatting på sykehus) og jeg har har ligget inne på barneavdelingen på A-hus (i 1 uke) pga en baby som ikke hadde fått nok mat. Dette er bare toppen av det hele. Har felt mange tårer. Men har faktisk klart å amme alle 3, men med nr. 1 og 2 måtte jeg spe på med MME, pga at jeg i perioder gikk helt tom. Det er vel snart slik at det ikke er bra å amme. Da kan jo liksågodt pappan ta permisjonen. Men MME er absolutt en fin erstatning til de som ikke får til ammingen. Babyen må jo ha mat.
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Dette hadde de vel ikke trengt å forsket på. Hvis vi ser oss rundt, så ser vi jo at de fleste barn er friske, uavhengig om de vokser opp på morsmelk eller ei. Helse og sykdommer kommer vel mer an på gener enn melk. Morsmelk er vel til for at alle kvinner i hele verden skal sikre barnet sitt et minimum av næring, og ikke pågrunn av forebygging av sykdommer. Det er bare det at vi er så heldig at vi faktisk har tilgang til morsmelkerstatning i vår del av verden.
bitthen Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Jeg synes faktisk trenden har snudd litt, og at det absolutt IKKE er ammepress for tiden jeg. Nå er det jo alle som sier at mme er grei erstatning. Trodde dette egentlig var opplest og vedtatt? Folk har ulike motiv for ikke å amme. De som har som argument at de ikke vil ødelegge brystene sine kan bare ryke å reise, men de som strever men ikke får til av uegoistiske årsaker kan jo bare gi flaske. Noen velger gi opp fort, andre kjemper litt mer. Tror faktisk vår verste dommer er oss selv, og VI får dårlig samvittighet. Jeg velger fremdeles å tro at MM er det beste man kan gi barnet sitt, men mme er jo en god nr. 2 Og så er det jo såååå lettvint med den puppen og da Jeg er glad jeg kjempet og gråt i 10 dager før mini tok puppen, det ble jo sååååå lettvint etterpå - kanskje derfor man presses litt på barsel, de vet jo hvor snertent det er Og så er jo mm gratis - OG det smaker bedre enn mme
fjellgeita♀09 ♂10baby14 Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 Må bare kommentere en ting, angående dette med årsaker til å ikke amme. Jeg har inntrykk av at de aller fleste går inn med den innstillingene at de vil amme. Noen få lar vær å gjøre det av såkalte egoistiske årsaker som f.eks brystforandringer. Men det sies jo at det er hormonene man får under graviditeten og barseltiden er det som gjør at puppene til syvende og sist blir slappe, nettopp fordi de vokser i svangerskapet. Og selv man ammer eller ikke, så vil de fleste få spreng de første dagene fordi hormonene de første ukene etter fødsel er med å på danne melk og gi større pupper. Når hormonene forsvinner vil puppene bli slappe pågrunn av at huden har blitt strekt ut, og ikke pågrunn av selve ammingen. Jeg vet ikke om dette er godt nok dokumentert, men det er iallefall noe jeg har hørt. Når det har sagt, så plager det ikke meg at noen velger bort ammingen fordi de er redd for brystene sine. Det er likefullt deres valg. Skjønner ikke hva som er uegoistisk med å gi flaske jeg, uansett årsak. Eller jeg forstår ikke helt hva som er galt med å være litt egoistisk, så lenge det ikke er til skade for barnet selvsagt. Alle kommer vi til å gjøre egoistiske ting iløpet av barnets liv. Jeg gikk inn med den innstillingene at jeg ville fullamme i 6 mnd før jeg fikk min første. Jeg prøvde iherdig, virkelig. Jeg sto på i 3 mnd før jeg tilslutt innså at det måtte flaske til. Da hadde jeg gått rundt med en unge som aldri var fornøyd, hengt med puppen ute konstant. Var jeg på cafe så satt jeg ute med puppen hele tiden, hjemme med puppen ute hele tiden. Det var svært får ammepauser, til og med når hun var nærmere 3 mnd. Hun fulgte vektkurven, men det var bare gram ifra at hun la for lite på seg. Nå med nr. 2 gikk jeg inn med den innstillingen at jeg skulle delamme. Kanskje egoistisk, men samtidig ikke. Jeg ønsket en fornøyd baby denne gang, og det har jeg fått. Kanskje hadde han vært det selv om jeg hadde fullammet, men jeg orket ikke sjanse det. Jeg ble fødselsdeprimert sist, og det var ikke gøy for noen. Dessuten har jeg en jente på 16 mnd som er hjemme mesteparten av tiden, og jeg har ikke lyst til å sitte med puppen ute hele tiden, når hun også krever sitt. Mulig det var et egoistisk valg, men jeg står for det, og føler meg overhodet ikke som en dårlig mor av den grunn. Jeg føler meg faktisk som en bedre mor. Jeg har istedet mer overskudd til å ta meg av barna mine med godt humør Noen ammer jo av egoistiske årsaker også, som f.eks å gå ned i vekt Kos og nærhet kan de få på mange andre måter. Her samsover vi f.eks. Lillegutt ligger inntil brystet mitt hele natta og forsyner seg når han er sulten. Tror vi skal være glad vi gir barna våre mat, er ikke det det viktigste? Uansett om det kommer fra puppen eller flaska?
EgG Skrevet 15. februar 2011 #16 Skrevet 15. februar 2011 ..Baremeg&Sprellami...: Enig med deg. Jeg er selv flaskemor, så jeg forstår at mme-mødre har et behov for å "rettferdiggjøre" at man ikke ammer. For meg var det en sorgprosess å ikke amme og jeg kjenner enda at jeg blir tykk i halsen ved tanken. Enda datteren min er helt perfekt (naturligvis :-) ) og alt har gått fint. (hun er 1år nå)Synd det skal være slik "krig". Hvorfor må det være så vanskelig? Det viktigste er jo barna ve og vel uansett om man får mat fra pupp eller ei! Blir så lei meg når det skal være slik debatt. Skulle ønske at mme-mødre kunne føle seg som "fullverdig mor" uavhengig amming eller ei. Her snakker jeg naturligvis for meg selv og de følelsene jeg HADDE.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå