HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Har såvidt begynt å gi vesla smaksposrjoner på grøt.. Er vel oppe i to smaksporsjoner nå.. til frokost. Virker som dette går bra og magen reagerer foreløpig ikke. Men det jeg gjør, er at jeg gir mme først, så jeg skal være sikker på at hun får i seg noe. Litt redd om jeg venter til etter grøten, for da er jeg redd hun ikke tar.. vært litt småspist og trøblete på flaska jenta vår.. Sikkert helt utrolig dumt spm, men hvor mye grøt kan ei jente på 4 mnd spise før det kan kalles et måltid? Altså, hvor mye ca tåler en slik liten mave før det er fullt? Altså, at jeg ikke trenger å bekymre meg om hun ikke drikker mme i tillegg? Og hvor fort økte dere smaksporsjonene til ordentlige porsjoner? Og når gav dere flere porsjoner? Vår spiser grøten, men det virker litt motvillig.. noen tips på dette? Litt redd for å gi grøt med smak, så hun skal ville bare ha dette. og så får hun svisker til "dessert" for hun er plaget med magen.. dette elsker hun hvertfall Og når begynte dere å introdusere for andre ting enn grøt? Og hva f.eks? Mye rot og mas, men håper på svar
Trollmor til 2 Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Jeg mener å huske at datteren min var rundt 4 mnd da vi begynte med smaksprøver på grøt til henne. Vi startet med en til to skjeer grøt de første tre dagene og økte deretter gradvis inntil hun var klar for et helt måltid. Husker ikke hvor lang tid det tok. Vi holdt oss til et grøtmåltid pr dag en stund, men ga henne velling på flaska til kvelds. Jeg ammet enda da, så vi brukte mm i grøten. Når det gjelder å gi flaske ved grøtmåltid ville jeg forsøkt å gi grøt først og mme etterpå. Hvis det ikke fungerer, så går du bare tilbake til å gi flaska først. Jeg vet ikke hvor mye grøt som skal til før det kan kalles et helt måltid, men de kan spise utrolig mye..! Det er så man tror de fyller opp armer og bein, hode og hals =D Men for væskens skyld, bør barnet også drikke ca 1 dl mme i forbindelse med måltidet. Ift grøt med smak.. Prøv å tenke at du serverer det du ville ha spist. Kjedelig, smakløs mat er ikke noe for hverken store eller små. Når det gjelder å prøve ut andre matvarer er det greit å starte med for eksempel fruktmos/knust banan. Når du skal starte med det blir litt opp til deg selv, men ta en smak av gangen. La barnet bli fortrolig med en smak før du prøver en ny =) Prøv å stole på at barnet ditt vil "fortelle" deg hva hun liker og ikke liker. Du vil raskt merke det, og høre det, hvis noe du gjør ikke er populært =) Lykke til!
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 16. februar 2011 heihei! Tusen takk for svar Trodde ingen skulle svare på denne tråden jeg Det er litt sant det du sier ang grøt med smak.. fikk meg til å tenke litt. men er det ikke greit å venne henne litt til den nøytrale før man introduserer med smak? Bare tenker på at hun kanskje ikke vil ha den nøytrale etter hun har smakt den med smak? tenker bare høyt her Diskuter gjerne med meg, jeg er så grønn og fersk på det her Noen ganger nå, har vi vært opp i to smaksporsjoner.. men syns smaksporsjonene er så flytende.. kan du forklare hvordan konsistensen var når du begynte å gi? hehe.. mye rart man skal få spørsmål om gitt.. Lurer på å bytte om ja.. gi grøt først og så mme. Er det for tidlig å gi så mye grøt hun vil ha til et måltid nå? Eller risikerer jeg da at hun ikke vil spise seg mett fordi hun ikke er så vant med smaken enda? Du skjønner.. husker ikke om jeg skreiv det oppi her. Tulla her er litt kresen på flaska og vil bare ha flaske om hun er kjempesulten og "ber" om den selv. Om jeg f.eks bestemmer at nå skal hun ha flaske, for det er 4 timer siden sist, kan hun nekte å drikke. Men så "be om det" 15 minutter senere og da drikke 190 ml.. Så jeg er redd hun ikke vil drikke mme om hun får grøt først. og vann får jeg ikke i henne annet enn med skje ; Føles litt "tryggere" å begynne med dette etter å ha snakket litt med noen med erfaring. Prøvde litt fruktmos i går.. DET VAR POPPIS DET Når man begynner å gi det også.. gir man det som mellommåltid? Som måltid eller som dessert? Nå skal jeg slutte å grave!! haha.. Igjen.. takk for svar
Tullball Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Jeg begynte med grøt da snuppis var 4mnd. Startet med en skje om dagen og økte gradvis til en full porsjon over to uker. (Se på pakka hvor mye en porsjon er (f.eks en porsjon fra nestle 4mnd = 30g grøtpulver). Du finner fort ut om magen ikke tåler det. Da vil det bli stopp ganske fort.Og hun vil nok si i fra når det blir fullt. Når hun spiser to måltider grøt om dagen og er 6mnd holder det med 500ml melk tilsammen (inkl. det som er i grøt, så jeg gav 3X120ml mme om dagen). Jeg blandet grøten med frukt som blåbær eller svisker for å få litt mer smak. Jeg brukte også grøt med smak for så å trappe ned på det med å blande i mer og mer av grøten uten smak. Nå spiser hun alle typene. Jeg begynte med to porsjoner om dagen da hun kunne spise en hel porsjon, altså etter to uker. Vi begynte ganske fort med middag og frukt etter det også. Når hun var 7mnd begynte vi med brødskiver. Jeg vil forøvrig oppfordre deg til å snakke med hs om det da det er forskjell på babyer... Også vil jeg bare slenge med på slutten at det sikkert kommer til å gå mye greiere eterhvert. Jge syntes det var så utrolig slitsomt da snuppis begynte med fast føde. Det tok jo evigheter og var så grisete osv, men læringskurven var bratt og det gikk fort mye lettere. Lykke til!
kirvill Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Hei, vi har også nettopp startet med mat til poden på 4 mnd! Jeg delammer, men flaske/MME er hovednæringa. Kan fortelle vår 1,5 - ukes lange erfaring Vi har måltidet på formiddagen. Startet med sviskemos, tok noen dager før det falt i god jord. Nå er det veeeldig godt. Så prøvde vi Holle's hirsegrøt, da den skal slik jeg har forstått det være den mildeste og mest nøytrale grøten. Og den kan blandes med morsmelk (har utpumpet). Den ble veldig flytende når jeg blander med MM, det er pga enzymer i MM som skilles ut og gjør grøten "vannete". Uansett, den smaken var ikke populær i det hele tatt, nedovermunn og vrei hodet vekk. Gikk til nød an hvis jeg blanda sviskemos i. Har nå kjøpt Nestles risgrøt og den er nammis den. Søt og god.. Gir ikke en hel porsjon enda, men blander ut to smaksporsjoner, og alt blir spist, så kan vel snart lage til hel porsjon og gi på kveld feks.. Gir alltid litt flaske/pupp før maten. Og prøver med vann etterpå, men det er iallfall ikke noe særlig! Ellers fikk jeg høre på barselgruppe av flergangs,ødre der at de ville ventet med fruktmos til grøt var vel etablert, da fruktmos var søt og gjerne ville prioriteres i stedet for grøt av våre små.. Et annet tips fra helsesøster var at banan burde man vente med til barnet hadde spist fast føde en liten stund, da den er tungt fordøyelig. Og sånn helt til sist, gutten min er som jenta di, veldig surrete ifht flaske-spising. Utrolig frustrerende til tider når vi snart bør gå og ikke kan dra opp flaska om 10 minutter liksom..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 16. februar 2011 Tusen takk for alle svar foreløpig greit å lese alles erfaringer.. Ja, jeg tenkte litt etter hun fikk smake fruktmos, at "hjelp, kanskje jeg skal vente litt med den".. for den falt i smak med en gang.. redd hun bare vil ha det. Men som jeg skrev oppi her.. kanskje jeg skal vurdere litt grøt med smak.. og heller gradvis blande i nøytral grøt. Det var ikke dumt bruker nestlè sin risgrøt her og.. hun protesterer ikke, men virker ikke som hun synes det er så veldig godt heller.. men hun kniper hvertfall ikke igjen munnen.. og det er kanskje et godt tegn? men jeg ser forskjell på grøt og sviskemos hvertfall.. med sviskemmosen kan hun ikke få gapt nok.. haha.. og er omtrent oppe med munnen igjen før den forrige skjea er svalg.. svulget.. svulgt?? svelgt? haha.. må være det.. men med grøten gaper hun halvveis og får litt sånn grimase i ansiktet.. men gaper igjen da.. men virker heller motvillig..
HeltLykkelig ♥♥ Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #7 Skrevet 16. februar 2011 Maser litt til når jeg først er igang.. På HIPP sin grøt står det man skal ha i så og så mange måleskjeer.. men hvilken måleskje? Fins det standard måleskje liksom? At det er et bestemt mål? Burde kanskje huske fra heimkunnskapen på barneskolen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå