Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Utleieleiligheten vi i tilfelle bygger vil være 70 kvm og ha to soverom. Markedspris for denne typen leilighet der vi bor er ca 6.500- 7.000 kr
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #2 Skrevet 15. februar 2011 Hadde selvsagt valgt å bygge et hus med utleiemulighet, rett og slett fordi dere får et hus som er større og stiger mer i verdi etterhvert. Dere er også heldige når dere bygger, fordi dere har mulighet til å isolere godt mellom etasjene.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 For at det skal lønne seg, må dere leie ut leiligheten i nesten 12 år til 7000. I tillegg kommer ekstra lånerente. Huset stiger nok litt i verdi om det er utleie leilighet. Jeg tror jeg ville bygget til 4 mill:)
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 First option. It will be increased value, and the rental income will go up with the down payments.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Om jeg hadde hatt råd til å bygge en enebolig så hadde jeg gjort det. Føler det blir mye å betale 5 mill for å ikke en gang ha et helt hus i fred, må jo forholde seg til en leieboer, og da synes jeg mye av poenget med enebolig forsvinner.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Synes det er sprøtt å ta så mye i lån uansett. Tror jeg hadde fått angst av å ta så stort lån. Hva om dere blir uten jobb, skilles, blir ufør?
#Ariadne# Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 jeg ville bygd uten utleiedel.. som hun over sier, veldig kjedelig å ha leieboere å forholde seg til.. kjedelig å dele hage, innkjørsel etc. også er det kjedelig med bråk fra leieboere, eller om leieboere klager på bråk fra dere.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Se det litt i forhold til egenkapital og risiko. Om dere går akkurat i null ved å bygge utleie, synes jeg det er for høy risiko, pga det ikke er en garanti at dere klarer å leie ut eller dere kan være svært uheldig med leieboer. Har dere romslig nok økonomi til å dekke opp i perioder, så ville jeg gått for en. Både fordi jeg tror det over tid vil være lønnsomt, men også fordi man som foreldre har mulighet for å bistå barna sine med et rimelig sted å bo i oppstartfasen.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Jeg ville foretrukket at vi hadde huset for oss selv, altså uten en egen utleiedel. Kan aldri vite hvem man får som leietakere. Og så blir det ekstra mye å holde i orden.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Vi har 2 mill i egenkapital, så lånebelastningen blir 3 mill med utleie og 2 mill uten utleie. Tomten har svært bra beliggenhet, så det vil nok bli enkelt å leie ut. 200 m fra skole og bhg. Inngangspartiet og uteplassen til evnt. leilighet ligger i motsatt ende av vår inngang. Selve leiligheten blir i tilfelle under vårt kjøkken og bad, så det blir minimalt med støy. Ulempen er jo selvsagt at man har noen man må forholde seg til, men tror vi heller mot at inntekten blir god å ha fremover. Leien vil jo langt på vei dekke det ekstra lånet. Flere som har en mening om dette? Hi
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Hadde valgt til 4 mill uten utleieleilighet, spesielt om man blir avhengig av leieinntektene.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Tror dette ofte blir et spørsmål om smak og behag også, som noen sier, så synes de ikke det er verdt det å ha det styret med leieboere. Men tar dere utleie, så har dere et stort hus om mange år, når barna blir større.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Med utleieleilighet, helt klart. Skattefri inntekt og når økonomien er god nok til det har dere muligheten til selv å ta i bruk den delen av huset.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Hadde jeg hatt råd til å bruke så mye på hus skulle jeg ikke ha leieboer. Da skulle jeg jaggu hatt huset for meg selv. Det er mye man skal ta hensyn til hele tiden når man får leieboer. Og om man får en dårllig en som bråker,fester eller ikke forholder seg til regler og karnsje ikke engang betaler som de skal så er det ikke bare å kaste de ut heller. Men hus til 4 millioner må jaggu være svært eller så har dere tomt som er veldig dyr.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 Det er inkl. tomt til 1.5 mill Hi
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #16 Skrevet 15. februar 2011 Hadde ikke orket leieboere om jeg kune velge det bort. Er fint å kunne gå rundt sitt eget hus uten å støte på mennesker til enhver tid.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #17 Skrevet 15. februar 2011 Vi kjøpte hus til 5 mill, med utleie der vi får inn 5500 i mnd. Dette er skattefritt. Vi hadde også 2mill i egenkapital. Vi er superfornøyd. Har fått leid ut uten problem de 4.5 årene vi har bodd her, og det har aldri vært bråk. Vi skal leie ut i ca 7 år til og så bruke hybelen som kjellerstue når barna er tenåringer, etterhvert kan de bo i hybelen i overgangsfase til de flytter ut (bor nærme Oslo, så det er mye studievalg i nærheten). Når barna har flyttet ut, leier vi ut hybelen igjen og får muligheten til ekstra inntekt. Jeg anbefaler utleie, hvis dere bor i ett område der det er lett å leie ut. Vær bare nøye med hvem du leier ut til og ha gode og klare kontrakter. Det finner du på dinepenger.no
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #18 Skrevet 15. februar 2011 Hva er veldig svært? Her er det i alla fall vanlig å bruke 3.5 - 4mill på en enebolig, om man inkluderer graving, støyping osv. Da koster tomtene ca. 350.000. Det er ikke svære hus, men vanlig store fra 220-270 m2.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #19 Skrevet 15. februar 2011 Jeg er anonym 12:58 og kjøpte hus til 5 mill for 4.5 år siden. Vi har ikke veldig stort hus. Ca 300 kvm innkl utleieleiligheten på 30 kvm. Tomten er ca 800 kvm. Dette er ikke uvanlige priser om man bor i akseptabel jobb avstand fra Oslo. Priser på hus og tomter er 100% avhengig av beliggenhet. Stor forskjell på feks land og by.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #20 Skrevet 15. februar 2011 Vi har hatt leieboere i mange år, som førstebolig kjøpte vi et hus med leilighet i kjelleren. Det var helt greit, var jo en ekstra inntekt som kunne gå rett i nedbetalingen av vårt eget hus. Det gjorde at når vi solgte det huset satt vi med en god egenkapital når vi skulle kjøpe drømmehuset. Drømmehuset er helt klart uten leieboere! Jeg savner det ikke et sekund, det er faktisk deilig å slippe dele huset sitt med noen. Med to leiligheter i kjelleren er man jo vaktmester for disse, og det er mye rart ute på leiemarkedet. Vi var stort sett heldige og hadde en stabil leieboer som bodde hos oss i mange år, men vi opplevde også en som stakk av en dag vi var på jobb, bare tømte leiligheten og dro uten å betale leie eller si opp. Vi opplevde også en enslig dame som flyttet inn etter et brudd, og 6 uker senere flyttet tilbake til eksen osv. Det er en del organisering rundt utleie, plutselig står man en måned eller to uten leieinntekter, plutselig tok du helt feil av personen og det blir festet, flydd i dører til alle døgnets tider, biler kommer og går osv osv. Den største fordelen ved enebolig er at det er noen meter bort til naboen
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #21 Skrevet 15. februar 2011 Takk for svar alle sammen! Flere som vil svare? Hi
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #22 Skrevet 15. februar 2011 Mine foreldre har hatt utleie i alle år og har vært fornøyde med det pga pengene. Men det har vært et slit som de sier. Mye å passe på hele tiden. En gang var det en dame som prøvde å tenne på noe i huset, det var bare flaks at mamma oppdaget det. Ellers hadde huset brent ned. Nå som vi bygde hus valgte vi uten utleiedel. Synes det er deilig å ha huset for seg selv. Du må tenke hvordan økonomien deres er og om du vil jobbe litt ekstra med leieboere. Lykke til med nytt hus, det blir fantastisk uansett hva dere velger.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #23 Skrevet 15. februar 2011 Vi har sagt opp leieboeren og sluttet å leie ut etter 12 år. Tror ikke vi hadde gjort det igjen. Ganske tungvindt å må ta hensyn til andre i eget hus. Vi leide ut billig og hadde derfor ikke mye gjennomgang, samtidig merker vi det ikke så sterk at leieinntekten fallt bort. Bygg til 4 millioner og ha glede av ditt eget hus.
Anonym bruker Skrevet 15. februar 2011 #24 Skrevet 15. februar 2011 Hus med utleieleilighet. Den skattefrieinntekten dere får på leiligheten dekker den ekstra millionen i lån +++. Så dere kommer på ingen måte noe dyrere ut av det selv om dere tar en million mer i lån. Vi leier ut leilighet til 6500 kr i mnd og iflg min bankmannpappa dekker dette etter rentefradrag o.l. ca 1,4 mill av lånet vårt.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2011 #25 Skrevet 18. februar 2011 Ville hatt utleie. Utrolig grei og skattefri inntekt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå