Gå til innhold

Testing av fruktbarhet/kvaliteten på eggene

Anbefalte innlegg

Vet dere om det går ann å sjekke fruktbarheten/eggkvaliteten? Vil dette være gyneokologiske tester eller blodprøver?

Jeg har akkurat avsluttet et lengre forhold og ønsker meg veldig barn..lurer på om jeg må sette i gang barneprosessen alene :) Er "bare" i begynnelsen av 30 årene, derfor tenkte jeg å finne ut om jeg har god eller dårlig tid (i forhold til eggene mine)..

Fortsetter under...

Det finnes en prøve som du kan ta som sjekker hvordan eggreservene dine ligger ann og da tester de noe som heter Anti Muller Hormon (AMH). Har du dårlige verdier på den testen så begynner du å gå tom i eggreservene og det er vanskeligere å bli gravid. Og ellers så burde du ta generelt blodprøver av hormonverdiene dine for å se om de ligger innenfor normalverdiene. Eventueller unormale verdier kan være tegn på at det kan bli vanskeligere å bli gravid, som hvis feks. FSH er for høyt.

Lykke til :0)

Kvaliteten på eggene får du bare sjekket hvis du skal ta IVF. Da ser de på tykkelsen på eggeskallet og bruker assisted hatching hvis de er for tykke(klekker eggene før de setter dem inn slik at det blir lettere for dem å feste seg). De sjekker også eggene for fragmenter og gir dem score ut fra hvor bra kvaliteten er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...