Gå til innhold

noen med lavt stoffskifte her?

Anbefalte innlegg

åssen oppfølging får dere evt. ?jeg begynte på medisiner for lavt stoffskifte i begynnelsen av jan. og har hatt oppfølging hver 3 el 4 uke med blodprøver og økning av dosen. Skal til legen neste uke og legen snakket om at endokronolog skulle følge meg opp med tanke på veksten til spiren.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142910586-noen-med-lavt-stoffskifte-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er hypotyreose du har? Det har jeg også, fikk det etter jeg fikk sønnen min for 4 år siden.. Har slitt masse med å finne riktig dosering..

Men jeg visste ikke at det hadde noe å si når man var gravid.. på hvilken måte har det noe å si? Nå ble jeg litt stressa her.. :/

Heisann!

Jeg har også lavt stoffskifte og har hatt dette siden 2001 nå. Det er viktig først og fremst for din egen del at legen din følger opp stoffskiftet ditt under et svangerskap. Dette fordi stoffskiftet ofte svinger/forandrer seg under graviditeten, og dermed må det kanskje til justeringer på medisinen(e) dine. I løpet av forrige svangerskap måtte medisinen min (dosen) justeres 3 ganger. Jeg går til oppfølging hver 2. mnd med blodprøver.

Som legen min sa til meg så er man ikke i en mer spesiell risikosone enn andre i svangerskapet fordi man har stoffskiftesykdom. Det er ved en UBEHANDLET stoffskiftesykdom at det kan være farlig. Jeg råder alle som har stoffskiftesykdommer og som ikke har fått nevnt noe av legen sin etc ang oppfølging/jevnlige prøver å heller be om dette selv slik at det blir fulgt opp! :-)

For det første: Det er KJEMPEVIKTIG å følges opp med blodprøver hver 4-6 uke i svangerskapet. Dosen Levaxin skal vanligvis økes med 25 - 50 % i forhold til normal dose. Jeg fikk streng beskjed fra gynekologen om at TSH verdien skal ligge mellom 0,5 og 1,5 når man er gravid. Helst også før man blir gravid. Det har jeg også lest flere steder. Sett deg inn i blodprøvesvarene dine (spesielt de som heter Ft4 og TSH + gjerne T3) og bli kjent med hvilke verdier du føler deg frisk på. Selv om verdiene er innenfor referanseområdet, skal man helst ligge lavt i referanseområdet på TSH og i øvre tredjedel av referanseområdet på Ft4.

Jeg gikk med ubehandlet stoffskifte i svangerskapet for 5 år siden, og jeg hadde veldig mange plager. Nå blir jeg heldigvis fulgt godt opp. Det er ikke farlig å være gravid med lavt stoffskifte, men man må passe på at man er riktig dosert med Levaxin e.l.

Lykke til med spira:-)

Her er ei til med lavt stoffskifte. :-D

ikke nytt for meg heller. hatt det ca 10 år nå. Så jeg gikk igjennom det samme i forrige svangerskap som var for ca 8 år siden. Gikk fint det, men gir litt ekstra utfordringer og ekstra oppfølging. Alt gikk strålende. ;-D

Når det gjelder medisineringen under svangerskapet så måtte denne økes jevnlig.. etter svangerskapet måtte den senkes.. :-D Også denne gangen måtte jeg øke ganske masse tidlig, og regner med å måtte fortsette med det gjennom hele svangerskapet. Går til oppfølging på sykehuset og tar nå blodprøver hver 3 uke..

Det er vist at det kan være kognitivt skadelig for foster at mor har ubehandlet lavt stoffskifte, og det er viktig at fosteret følges opp så det vokser som det skal.

Men som regel går dette kjempe bra, selv om det kan være veldig slitsomt for mor...

Lykke til!!!

tusen takk, mornr2. :D Det gjorde meg mer sikker på min sak. Det var akkurat det legen min snakket om og det jeg har lest om. Jeg skal måle stoffskifte igjen til onsdag neste uke så er spent på om det blir økning igjen. Jeg hadde ikke noe med stoffskiftet med min første som ble oppdaget ihverfall i '07. Men da var det hvite blodlegemer som ble mindre og Hempglobinen var nede i 6.0 ( ref. er jo mellom 11-12,5). Konklusjonen ble da at det var babyen i magen som tok lagrene for 3 uker etter fødsel og 2 SAG med blod var det oppe i normalen igjen.

dette blir en spennende tid. godt jeg ikke har sprøyteskrekk.

Annonse

titter inn jeg og! har lavt stoffskifte og hatt dette i 5-6år. medisinert siden 08. Blir meget godt fulgt opp nå av en endokrinolog :) så føler meg trygg.

Passer på blodprøvesvar og får utskrift av de og noterer de opp.

masse lykke til alle der ute. skulle hatt en gruppe her vi :) det har jeg savnet! :) det er jo noen av oss her :)

Hvor langt er dere på vei? Og Hvor bor dere?

Jeg er 10+1 ( ifølge fastlege) , og 10+6 ( følge UL i uke 8) -- vet ikke helt hvem jeg skal følge der.. :-) Men det er jo egentlig ubetydelig, snart er vi ikke så opphengt i uker og dager lengre.. hehe

Jeg er fra Fredrikstad og 36 år. :-)

jeg er bare 6+1 så er nokså tidlig enda. Bor på sørlandet. Hadde vært greit å hatt en egen gruppe ja som f.eks. PCO har. det er jo sikkert en del som har det men som ikke går ut med det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...