Gå til innhold

Hvilke tanker har dere om å gå over termindato? Jeg hørte at bl.a. i USA blir det sett på som en risiko, og i flere land blir man konsekvent satt igang på termindato. Her kan man gå i 14 (?) dager - del med meg dine tanker!

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg gikk 9 dager over og fikk en ganske komplisert fødsel. Men generelt så tror jeg ikke på å bli igangsatt. Tror det er verre for barn/mor enn at fødselen får gå naturlig. Jeg startet naturlig, men så ble tvunget til å få drypp. Etter dette ble det et smertehelvette uten like og babyen ble stresset. Han kom skjevt og jeg hadde pressrier i to timer før jeg måtte klippes for å få han ut. Da måtte de springe avgårde med han å gi han oksygen oosv. Ingen behagelig opplevelse og jeg skylder det på dryppet! Hadde vi fått vært i fred er jeg sikker på at alt hadde gått mye bedre.

til 22:28

Ble du satt i gang KUN fordi du var overtidig, eller var det andre faktorer som spillte inn?

trist å høre at du fikk en slik opplevelse av det som skal være så vakkert!

HI

til 22:29

Det mener jeg også, men hvor sikker er termindato for den med usikker mens? Hvor lenge etter antatt termindato skal man tørre å gå?

Skjer det mer dødfødsler i Norge enn i andre land, som praktiserer induksjon ved termindato?

HI

Det skjer ikke mer dødfødsler i Norge. Vi er blant de i verden som har absolutt lavest dødstall ved fødsler. både for mor og barn. Men vet ikke hvordan det forholder seg med akkurat denne problematikken.

Annonse

Min første kom 17 dager over termin.

Ble satt igang etter 14 dager, men det betyr jo ikke at ungen kommer den 14. dagen.

Endte etter mye om og men i keisersnitt.

Syntes det var mest grusomt psykisk å gå over. Ikke så mye fysisk.

Nummer 2 var spontan fødsel 5 dager før termin.

Det ar mye hyggeligere for å si det mildt!

Jeg skulle til kontroll og igangsetting den dagen fødselen startet. Prøvde å fortelle dem når jeg kom på sykehuset at fødselen var i gang men de ville ikke høre på meg. (Hadde hatt rier i 10 dager på dette tidspunktet, men nå kjente jeg at det var fødselen som var i gang) Når jeg omsider fikk de til å sjekke åpning rett før de skulle sende meg på ultralyd for å se om barnet hadde det godt nokk for igangsetting oppdaget jordmora til sin store overraskelse at jeg hadde 4 cm. (ca 12 på formiddagen)

Frem til 6-7 cm fikk jeg være i fred og jeg storkoste meg. Jeg og sambo spiste middag, så på tv og koste oss med det som var i ferd med å skje. Riene var vonde, men vi tok de sammen og det gikk bra. Jeg ikk turer for å få babyen lengre ned i bekkenet osv. Kjempeflott var det.

Når klokka nærmet deg 19 tok de vannet og halv 20 ville jordmor sette drypp slik at det skulle gå litt fortere sa hun. Hvofor må du ikke spørre meg om, Jeg var ikke sliten i det hele tatt og både jeg og babyen hadde det kjempefint. Tror rett og slett hun tenkte jeg skulle føde før hun var ferdig på vakt. Stakkar den jævelen som prøver å sett drypp på meg ved neste fødsel. Etter at det var satt var jeg i min egen smerteverden fram til mini var født. Aner ikke hvem som var i rommet eller hva som ble sagt til meg. Hadde ingen smertelindring og den lengste pausen mellom riene var på 2 min fra 1930 til litt over 01.

Itilegg gjorde dryppet at jeg var lenket fast til senga, Kunne ikke rør meg. HAdde ledninger overalt (for du og baby må nøye overvåkes ved drypp). Lå i en fantastisk grusom stilling hele fødselen og dette jorde at bekkensmertene var omtrent like jævlige som riene og de var det ikke pauser på. Så mellom riene måtte de holde føttene mine så de fikk hvile, mens jeg gråt.

Pressriene var et smertehelvette av en annen verden siden mini kom på skjeiva. Dette gjorde han mest sannsynlig pga at han ble stresset når dryppet ble satt. HAn ble tvunget feil ned i fødselskanalen. HAn var itilegg 38 cm i hodet og holdt ene hånda oppå hodet da han kom ut.

Etter alt dette ble jeg sydd i halvannen time, for så å bli sendt på operasjonsstua i full fart da morkaka ikke kom. Så så ikke sønnen min ordentlig før 6 timer etter fødselen, da jeg var ferdig operert og hadde ligget på oppvåkninga.

Så jeg er VELDIG imot igangsetting.

Jeg var ikke redd når jeg gikk over tiden med førstemann. Jeg ble satt i gang, og det var ikke en god fødsel. Min redsel er mye større for at det skal bli nødvendig å bli satt i gang neste gang enn at jeg skal gå noe over tiden. Min fødsel nr. 2 som startet helt av seg selv var en fantastisk opplevelse.

Å føde til termin er ikke å føde på termindatoen. Tre uker før, og to uker etter denne datoen er terminen. Så man er ikke på overtid før 15 dager etter termindatoen.

Jo flere inngrep i fødselen som skjer, jo større risiko. (Og det gjelder selvfølgelig ikke når det er fare for mor eller barns liv så man blir nødt til å ta keisersnitt for å redde livet dems)

Til tross for at vi i lille Norge har en tendens til å se opp til USA på mange måter, er fødselsomsorgen mange hakk bedre enn her, og antall kvinner døde i barselseng, og dødfødte er både mye høyere i USA, og det er stor underrapportering. Har ikke link til kilder på dette, men leste mye om det i forbindelse med forberedelse på fødselen min. Bla a i Ina May's Guide to Childbirth.

Annonse

Jeg var egentlig ikke så veldig redd, da det var førstemann og hadde ikke så mye erfaring på området.

Så jeg valgte å stole på at de rundt meg gjorde jobben sin.

Dagen før jeg skulle settes i gang derimot var førstesida i VG en sak om ei som hadde mistet barnet sitt i magen på overtid, så da ble jeg litt småstressa kanskje.

Så sånn sett så gikk det greit.

Det endte i keisersnitt pga lite fremgang i fødselen.

De tok vannet klokka 10, og ble satt på drypp med en gang.

Riene begynte ikke før klokka 16, og klokka 23, etter maaange timer med intense rier, så hadde jeg ikke kommet lengre enn 4 cm.. Hurra!

Så da ble det bestemt KS, på grunn av lite fremgang.

Ikke kritisk for meg og barnet på noe tidspunkt.

KS'et var forresten veldig greit. Var oppe og gikk ganske fort, og dro hjem fra sykehuset 2 dager etterpå, i veldig fin form. Både meg og sønnen min!

http://www.nrk.no/nett-tv/klipp/22982/

Eller er det rett og slett økonomi det går på? Vi har jo sett på nyhetene idag at eldrepengene ikke går dit dem skal.

Jeg personlig syns det er helt forferdelig at kvinnene i Norge kan gå så lenge over. Jeg tror helt klart at dette er en stor risiko, og helt klart en belastning både fysisk og psysisk.

Noen kvinner har lenger svangerskap enn andre. Jeg visste at min mor hadde gått over tiden med alle sine trebarn, det samme hadde flere andre i slekta. Så jeg var helt overbevist om at jeg kom til å gå over tiden. Hadde nær null fokus på termindato, og begynte ikke å vente på ordentlig før jeg var en uke på overtid.

Var i kjempeform og gikk lange turer, ble godt fulgt opp av jordmor da jeg gikk over tida. 10 dager over termin begynte fødsel spontant, pent og forsiktig. Hadde en helt naturlig drømmefødsel uten medikamenter, barnet kom natt til den 11. dagen over termin. Barnet var perfekt, våkent,ikke overmodent. 49 cm og rett over 3 kg. Var svært våkent og tok brystet rett etter fødsel. Fantastisk opplevelse.

Jordmor sa det var sjeldent å se så god fødsel hos førstegangs, perfekt både for mor og barn.

Veldig glad for at ingen begynte å pumpe meg full av medikamenter bare fordi termindagen var passert :-)

Til 23.07

takk for flott svar! Herlig med saklige diskusjoner!!

Men jeg mener jeg har lest at man blir konsekvent indusert på terminDATO i USA. Er det pga risikoen, eller er det pga det intense rettsystemet...?

Og dersom man opplever SIDS i mors liv - vil en da anta at det uansett hadde skjedd utenfor mors liv om barnet hadde blitt forløst på termindato, eller rett rundt den?

Og hvorfor praktiserer noen sykehus 14 dager overtid som OK, mens andre praktiserer 21 dager?

HI

Jeg fødte 9 dager over termin med nr 2. Men jeg mener at termindatoen var 6 dager senere enn hva jeg regnet ut i fht eggløsning osv. Da jeg fødte barnet mitt var det nesten ikke fostervann igjen. Hvis jeg hadde gått ett par dager til gravid så kunne faktisk ungen min dødd, for jeg hadde ikke fått time til overtidskontroll før jeg 14 dager etter termin,

til 23:12 ( og når jeg skriver klokkeslettet så minner det meg på at det snart er leggetid...)

Så fantastisk du må ha opplevd det, og så trygg du må ha vært! Den følelsen, og fødselen, tror jeg mange misunner deg! :)

HI

Termindatoen blir jo satt ut ifra ultralyden i uke 17-19, og ikke ut ifra menstermin! Siden du nevner usikker menssyklus.

Med første fødte jeg dagen før ul.termin, to dager etter menstermin.

Med andre gikk jeg 13 dager over ul.termin, og 12 dager over menstermin.

Skulle inn på overtidssjekk den samme dagen jeg fødte. Var ikke redd selv om jeg gikk over tiden. Er veldig glad for at fødselen startet naturlig. Hadde ikke lyst til å bli satt i gang.

Forresten så fikk jeg drypp under første fødsel fordi riene ble dårligere (fikk ikke epidural, så dette var ikke grunnen). Synes det var helt ok med drypp, for da ble det litt fortgang igjen :)

Jeg fødte begge mine i UK.

Hadde time til igangsettelse 3 dager over termin med begge.

Tror de kjører en max 7 dager over termin strategi.

Men hvorfor tror du som skrev at fødselomsorgen er bedre i Norge ?

Jeg hadde ihvertfall jordmor i samme om som meg under hele fødselen.

I pausen hun hadde, kom en annen jordmor og var der.

I motsettning til hva jeg har lest her inne om at de fødene stort sett ligger alene. Mitt intrykk fra en annen tråd for en stund siden.

Hva som er å forerekke vet jeg ikke, men de var nå veldig sikre i at det beste var å sette igang tre dager over og jeg følte meg veldig trygg på det det hadde å si.

Men da ble du satt igang fordi legene ikke hørte på deg! Dette handler jo om hvor lenge man skal gå overtid UTEN at fødsel starter, før dem setter igang.

Trist fødselen ikke ble en fin opplevelse for deg da!

(Misforstå meg rett, men innlegg på dib har en greie for å spore av så fort syns jeg)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...