morromor Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Hadde fått plass på føderiket i august.. Og gledet meg masse. Men nå har jo kommunen bestemt seg for å legge ned dette fantastiske tilbudet! Helt tragisk at rike norge ikke har råd til og opprettholde en plass som dette!! Så da føder jeg heller hjemme. Bare så synd dette er en dyr fornøyelse. Skulle jo vert motsatt synes nå jeg. Nå må jeg betale for alt dette selv, akkupunktur, fødebasseng, jordmor osv. Og jeg som betaler sinnsyke mengder med skatt fra før... Men den fine siden med alt dette er jo at jeg faktisk kan være hjemme, fyre i peisen, sette på fin musikk, tenne tusen lys og gjøre akkurat som jeg vil (= så gleder meg jo masse fortsatt.
Petrine +spire=❤ Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Er jo flott at du ser det positive midt oppi en tragisk nedleggelse Hvor mye må en betale for en hjemmefødsel? Håper uansett at dere får en fin opplevelse =)
♥bebi♥ Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Det å føde hjemme har vært så utenkelig for meg hele livet holdte jeg på å si.. Men, i det siste har jeg tenkt at det faktisk kan være ganske fint! jeg har ikke tørt å tenke på det før engang! Men, jeg hadde en ganske komplisert fødsel sist og kan derfor ikke vurdere det en gang.. Håper du får en fantastisk opplevelse! Høres veldig fint ut det du har skrevet:)
Sjørøveren&Brumlen Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Man får utbetalt en engangsstønad når man velger å føde utanfor institusjon, den er ikkje så stor, men kan jo hjelpe litt på No veit ikkje eg nøyaktig kva det koster å føde heime, det er sikkert veldig forskjellig. Stønaden er på 1765 kr, sikkert det det koster å ha en fødande på sjukehus? Ikkje veit eg Men du har krav på det i allefall Lykke til med heimefødsel, sjølv om det er ei lita stund igjenn endå her er forresten en link til nav som viser satsen for heimefødsel:) http://www.nav.no/Om+NAV/Satser+og+datoer/Satser%2C+familieomr%C3%A5det/805336954.cms
Pjuskemor Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Jeg er nysgjerrig på hvordan dere som vil føde hjemme tenker om risiko. Hvis du ikke har sterkere veer enn at du legger merke til stearinlys og fyr på peisen, så trenger du jo ikke smertelindring, men jeg tenker på hvis det oppstår en akutt situasjon? http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=233&trg=MainLeft_5669&MainLeft_5669=5544:52311::0:5696:162:::0:0&4613=5696:6
Mrs. Charming Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 jeg fikk konsultasjonstime der og fikk vite paa soendag at det skal legges ned,. det er helt tragisk. naa vurderer jeg aa fode hjemme!! kan jeg sporre hvorfor du ikke da soker pa abc paa ullevaal?
Billie Jean Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Synes det er litt rart å reagere på at du må betale akupunktur, fødebasseng (?) og jordmor selv (det engangsstønaden ikke dekker) for å gjennomføre en hjemmefødsel. Jeg ville blitt ganske provosert hvis mine skattepenger gikk til kostnader til hjemmefødsel ut over engangsstønaden. Lykke til med fødselen!
bradley 38 år Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Hei Jeg har også plass på Føderiket, men har termin i slutten av juni, ut ifra hva jeg klarte å få ut av innlegget, så blir vi overført til ABC på Ullevål.... Jeg skal på neste kontroll i beg av mars da får jeg vel vite hva som skjer med oss som har plass på føderiket......
FruFrydmedtotette Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Så flott at du skal føde hjemme,hadde det ikke vært for at huset vårt ikke er ferdig bygd når jeg skal føde så hadde jeg også lett valgt hjemmefødsel. Må være utrolig flott å kunne få oppleve å føde hjemme! Om det blir et 3. barn på oss på sikt så skal det fødes hjemme tror jeg:) Synes det er veldig merkelig at det reageres på at du synes det er teit at ikke dette blir dekt av staten,personlig så synes jeg at det er hårreisende at mine skattepenger blir brukt på slankeopperasjoner og silikonpupper. Ønsker deg masse lykke til,og må vedkjenne at jeg er litt misunnerlig!
Billie Jean Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Synes du det er hårreisende at brystkreftopererte kvinner får rekonstruert bryster av silikon? Ift slankeoperasjoner er jeg helt enig, de bør også betale en større andel selv. Det kan jo vitterlig ikke være sånn at staten skal støtte alt mulig... Man velger selv å føde hjemme, da får man vel ta de økonomiske konsekvensene av det også.
Mulline Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Til Bradley 38 år; Jeg var på kontroll på Føderiket i går, og de har åpent til 1.juli. Så føder du til termin vil du fortsatt ha fødselen din der! Heldige du! Jeg har termin i august, og får mest sannsynlig plass på ABC, men de kan ikke love noe. Min jordmor sa likevel at siden vi har fått tildelt plass skal vi være garantert på Ullevål eller Riksen, noe som er bra siden det er baby boom i sommer! Vil tro at dere som har termin rett rundt nedleggelsen vil få mer info om hva som skjer dersom dere går littt over osv. For meg er jo løpet kjørt uansett! De vil fortsatt ha lokalene, de skal stå tomme - alt er betalt for ut prøveperioden som er satt til 2012... Så hvorfor stresse med sammenslåingen vet bare de høye herrer/kvinner... Vi snakket om hjemmefødsel såvidt i går, men det er en veldig ny tanke for meg. Siden jeg er førstegangs innbiller jeg meg at jeg er tryggere i nærheten av sykehus dersom noe skulle skje... Så jeg håper på ABC, selv om jeg aller helst ville vært på Føderiket. Har en tanke om at man ikke får helt den samme roen på ABC - utfra hva jeg har lest. Har jo ingen erfaring! Men masse lykke til med hjemmefødsel! Blir sikkert en kjempe flott opplevelse!
morromor Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #12 Skrevet 16. februar 2011 WOW så mange inlegg jeg fikk på denne! Har ikke hatt tid til å logge meg på før nå, og derfor har jeg ikke fått fulgt opp inlegge. Men dette var kjempeflott jenter, takk for mange og flotte svar Grunnen til at jeg ikke kan føde på ABC er at jeg bor i iveland kommune på sørlandet. Hadde planer om å være hos min tante i oslo tiden før fødsel siden jeg fikk plass på føderiket. Men når det er stengt blir jeg jo her på sørlandet. Ellers, når det kommer til hvor mye en hjemmefødsel koster (Om man vil ha det de tilbyr) .................................................................................................... Svangerskapet 1.svangerskapskonsultasjon 60 min 650,- Svangerskapskonsultasjon 45 min 450,- Svangerskapskonsult. m/akupunktur 60 min 500,- Fødselsforberedende kurs - lørdagskurs 4timer 900,- Fødselsforberedende kurs - 2 kvelder à 3timer 1100,- Individuelt fødselsforberedende kurs 2timer 900,- Fødselsforberedende akupunktur m/samtale 60 min 500,- (modningsakupunktur) Informasjonsmøte om hjemmefødsel 60 min 650,- Fødsel Leie av fødebasseng 750,- Beskyttelsestrekk til basseng 150,- Akupunktur i fødsel (Gratis v/hjemmefødsel) Utstyrspakke til hjemmefødsel 200,- "Hjemmefødselpakke": Hjemmebesøk før fødsel,opptil 4-5 uker vaktberedskap, utstyr til bruk i fødsel og oppfølging etter fødsel/barselomsorg: Ta kontakt for mer info Barsel Barselhjelp (etter hjemreise fra sykehus) 60 min 450,- Samtale etter fødsel 60 min 450,- Ammeveiledning 60 min 450,- Ammeveiledning m/akupunktur 60 min 500,- Blodprøver av barnet v/tidlig hjemreise 350,- Barseloppfølgingspakke inkl 4 besøk, ammeveiledning, gjennomgang av fødsel, sjekk av mor og evt sting, samt vektkontroll og blodprøver (Følling test) av barnet 2000,- Ved hjemmefødsel er barselomsorg inkl i "hjemmefødselpakken" 6 ukers kontroll av mor og barn 500,- Vi kommer gjerne hjem til dere for enkelte konsultasjoner om vi har anledning, ved lang reisevei (over 30 min)kommer evt kjøreutgifter i tillegg. .................................................................................................... Så det kan jo bli dyrt om man vil føde hjemme. Synes det er forferdelig at vi ikke har et bedre opplegg for hjemmefødsler i norge. Det og føde skal jo være en flott opplevelse og synd vi må bli inlagt på institusjoner om vi i virkeligheten vil noe helt annet. Det og være gravid og føde er ikke en sykdom, og da trenger vi somregel ikke sykehus. Skjønner veldig godt at folk kan være skeptiske til hjemmefødsler, men jeg ber dere om å sette dere inn i hva en hjemmefødsel egentlig innebærer. Kanskje det er mange flere som hadde hatt en bedre opplevelse av fødselen om de fikk gjøre akkurat som de ville og bestemme fullt og helt over sin egen kropp. Og det er ikke farlig å føde hjemme. Om fødselen tar for lang tid eller om det er noe som ikke stemmer så blir man jo selvfølgelig overflyttet til nærmeste sykehus. Men i et normalt svangerskap der babyen ligger fint til og mor er frisk er faktisk dette ganske sjeldent. Gleder meg iallefall masse til og kunne føde hjemme. Det ble hjemmefødsel for pengene vi skulle bruke til oppussning av badet, men badet får vi ta til neste år (-; Det er forresten ikke alle hjemmefødsler som koster så mye, det kommer an på tilbudet og hva man vil ha.
jubalong 5+1= 6 Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Lykke til med hjemmefødsel, jeg hadde også gjort det hvis jeg ikke bodde i nærheten av ABC ullevåll. Mine 2 siste fødte jeg der, og det er virkelig en fin opplevelse, de er så stille og rolige, og bare koselige etter min erfaring!! Jeg anbefaler ABC , men uten sammenligning da jeg aldri har vært på føderiket... ;-)
FruFrydmedtotette Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Selvsagt synes ikke jeg det at kvinner får REKONSTRUERT bryster pga krefl ol er hårreisende,men å gå å syte til legen fordi man har små pupper og få det dekt synes jeg er helt bak mål.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå