Gå til innhold

puppenekt dagtid, puppegal om natten

Anbefalte innlegg

fullammet i 6 mnd. har "slitt med" for mye melk hele ammeperioden. nå er snuppa 7,5 mnd og vil plutselig bare ha mat! grøt, middag, frukt, min mat........hun vil ikke drikke av flaske/kopp/tutekopp, noe som betyr at hun ikke drikker noe som helst mellom kl 07 og 19. spiser dog 4 måltider. blir tilbudt pupp før hvert måltid, men vrir seg unna. når det er leggetid tømmer hun nesten en pupp, også dier hun 2-3 ganger i løpet av natten. får grøt til frokost, men er da ikke veldig sulten. dette har resultert i 2 brystbetennelser fordi jeg har prøvd å "tvinge" produksjonen ned, men nå har jeg gitt opp og begynt å pumpe meg 1-2 ganger i løpet av dagen for å ta den verste sprengen.

så spørsmål nr 1: er det greit at hun ikke drikker i løpet av dagen?

spørsmål 2: vil produksjonen gå ned så lenge hun tømmer i løpet av natten?

jeg hadde håpet å amme til hun var godt over året, som med førstemann, men nå vet jeg ikke...................

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142909505-puppenekt-dagtid-puppegal-om-natten/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går nok helt fint å ikke drikke på dagen. Bleiene bør være våte innimellom, men større barn tisser sjeldnere enn spebarn, så tommelfingerregelen med 5-8 våte bleier gjelder ikke her og det er også litt farlig å si at bleiene SKAL være våte, i tilfelle du sjekker rett før tisset faktisk kom...

All moset mat inneholder mye vann, så da får det som regel bra med væske i seg likevel. Om hun spiser mye brød er det viktigere med vann - men da blir hun nok også tørst - det er ikke sikkert hun er tørst i det hele tatt dersom hun får en eller annen mosamat til hvert måltid.

Tilby henne vann uansett, prøv deg gjerne frem med ulike typer kopper med og uten tut, shot-glass, vanlig glass/kopp, Imsdalflaske (den for unger tror jeg det er jeg har hørt mye bra om) eller tåteflaske.

Produksjonen vil nok gå ned, og regulere seg etter hennes behov. Så lenge du har problemer med spreng, er det nok lurt å pumpe, men jeg tror ikke du trenger det for å opprettholde produksjonen. Du kan jo prøve å trappe ned på pumpinga, og evt bare pumpe av den verste sprengen? Selv ammer jeg morgen og kveld (6 og 19), evt også rundt 1630, og har gjort det i et par-tre måneder nå, hun er 11 mnd og virker fornøyd med den melka hun får.

Det kan kanskje være lurt å ligge på ryggen om natta, siden mageleie vil presse på brystene og melkegangene, og kan framprovosere tette melkeganger og evt brystbetennelse.

takk for svar! nå har produksjonen endelig beynt å avta noe. pumper på formiddagen fortsatt og lager grøt og middagsmat på den melken. hun får ikke brød enda, så da er det vel ikke så farlig at hun ikke drikker så mye. hun har våte bleier, så da går det vel bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...