Gå til innhold

Kan 2 åringen sitte på bilpute, uten rygg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg veit jo hva som er anbefalt, men blei brått litt usikker på om jeg skal ta med bilsetet for at han skal sitte bakovervendt 10 dager i Spania.

Eller skal jeg bare kjøpe ei bilpute der nede?

Gutten blir er 2 år og 10 mnd da vi reiser.

Han er 100 cm og 15 kg.

Innspill takk!

Fortsetter under...

Skrevet

Han har lov til det, men jeg hadde aldri gjort det.

Hadde da heller kjøpt et sete med rygg. Sidebeskyttelsen en minst like viktig som å komme opp i høyden.

Skrevet

I Norge har du ikke lov til det. Vet ikke med Spania, men jeg ville ikke gjort det.

Om dere skal leie bil kan dere også leie sete der.

Skrevet

I Norge har du lov til det jo- bilpute er fra 15 kg, så du kan gjøre det...

Er jo opp til deg hva du vil gjøre, men kanskje se om du kan leie bil med sete ja;)

Skrevet

Det er vist lov ja, men om det er lurt. Nei ikke til en som er så liten.

Skrevet

Han får bestemor og bestefar som sidebeskyttelse, det holder vel.

Hehe... nei, jeg får tenke litt på det. Hadde egentlig bestemt oss for å ta med sete, men det kan jo bli herpa i bagasjen.

Jeg kan undersøke hva bilsete koster der nede. Ei bilpute koster 1/3 av prisen for leie. Jeg må kjøpe bilpute til 6 og 7 åringene. Men må jo ha noe til minsten også.

Annonse

Skrevet

Jeg vet bare at jeg ikke ville gjort det.

Bilstolen sikrer jo mer en hva vi egentlig tror. En god bilstol tar også av en del av støyten ifh beltet ved en brå nedbremsing.

Bilpute gjør jo ikke noe annet enn å løfte selve barnet opp. Skulle dere bremse brått, eller enda værre faktisk kræsje så kan det jo bety utrolig mye.

Kun i verstefall tenking og forhåpentligvis noe dere ikke blir å oppleve.

Men, skulle noe slikt ha skjedd meg når jeg tok sjangsen vet jeg at jeg ikke hadde orket å leve med det selv etterpå.

Tanker som "hadde jeg bare....." hadde vært mer en bare et spøkelse.

Svigerfaren min hadde forresten barnebarnet på 4år på pute i bilen. Hun er vell omtrent i samme størrelse som 2åringen din. (Lita for 4,5år å være) Han fikk den lekre boten på 2500kr.

Etter min mening skal han være glad det bare var ei bot han fikk. (Ikke evig dårlig samvittighet, skyldfølelse osv etter en verstefall happening)

Jeg ville forresten kjøpt en lignende stol som vi har her hjemme om det var mulig å få tak i. Vi bruker vanlig 3punkt sele som er festet i selve stolen.

Gjest amandine
Skrevet

Skjønner ikke helt tankegangen, jeg? Er det mindre sannsynlig å kræsje på ferie? Hvis du mener det er så lite sannsynlig å kræsje på ferie at du ikke trenger skikkelig sikring kan du vel bare droppe hele greia? Han er jo ikke sikret i bilen for moro skyld?

Skrevet

Jeg var en uke på Kypros i høst med sønnen min på 4. På Kypros er det et selskap som heter "Cyprus with babies" som leide ut bilseter veldig billig (betalte vel ca 200,- eller noe). Da kunne de komme til flyplassen med barnesetet eller hvor eller du måtte ønske. Der kunne man leie ulike typer seter utifra størrelsen på barnet, så jeg lånte et vanlig framovervendt sete.

Det kan jo henne det finnes noe lignende i Spania?

Jeg skal nedover til Kypros igjen i sommer, og driver og vurderer om jeg skal gjøre det samme da, eller om jeg skal få tak i en pute (blir der ca en mnd denne gangen). Han er nå snart 4,5 år, 112 cm og 19 kg...

Jeg syns jo pute til en 2-åring ikke høres noe særlig ut, men det er jo bedre enn ingenting...

Skrevet

jeg ville kjøpt et billigere sete på obs eller brukt på finn.no, da har du godkjent sete og slipper å ødlegge det du bruker til vanlig. Jeg ville ikke brukt sete igjen hvis jeg måtte sendt det med bagasjen i flyet, tror det kan bli hardt behandlet, se bare på alle de som får barnevogenene sine ødelagt.

Eller lei en beskyttelse veske til bilstolen: http://www.airshells.com/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...