Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #1 Del Skrevet 14. februar 2011 Barnet mitt er over 3 år, jeg avbrøt lærlingetiden min når jeg ble enslig av flere grunnet, men hovedgrunnen var fordi kommunen nektet (ja, faktisk, ble en stooor sak utav det) å tilrettelegge lærlinegtiden på ungdomsdelen for meg, og det ble for meg helt umulig å jobbe kveld. Uansett, jeg flyttet og ble sendt til andre siden av byen i ny modul av lærlingetiden. Jeg måtte levere barnet klokken 7 i bhg for å rekke bussen til jobb og rakk såvidt, eller ikke, å hente han før de stengte halv fem. Ja, jeg slutta. jeg kom inn på skole, vgs igjen og går nå helseservicefag, til høsten HÅPER jeg å komme inn på vg3 helsesekretær, men...ja... Jeg er 22 år, og har ikke ungdomsrett. Jeg bare lurer, er det noen som vet om noe ''fullføringsrett'' eller noe slikt? Siden han er over tre år er det ett krav om at jeg er i en aktivitet for å motta OS, så de stopper OS'en i juni og lånekassen gir ut siste betaling i mai, så jeg går da uten penger i halve juni, hele juli og halve august. Kommer jeg inn på skole så begynner de å sende ut penegne igjen fra august. Men, ja...unnskyld, dette blir rotete! Er det noen som vet om noen mulighet jeg har for for å kan sikre meg skoleplass? Som aleneforsørger? Er dette noe NAV kan hjelpe med eller? barnet mitt har adhd diagnose og er særlig tilsynskrevende også. Jeg er bare veldig stressa for tiden nå, for jeg må også flytte ut av nåværende leilighet innen 1.mai, og jeg aner ikke hva jeg har råd til om jeg ikke har noen garanti for å komme inn på skole...=/ NOEN råd? *fortvilt* Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142908613-dere-som-har-tid-hadde-dere-orket-%C3%A5-se-hit-litt/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #2 Del Skrevet 14. februar 2011 Vet ikke hvordan reglene er, men du burde absolutt begynne å søke jobber slik at du har inntekt om du ikke skulle komme inn på skole Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142908613-dere-som-har-tid-hadde-dere-orket-%C3%A5-se-hit-litt/#findComment-142910243 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 14. februar 2011 #3 Del Skrevet 14. februar 2011 Jeg har søkt på flere jobber, men ingen har faste stillinger, så blir bare vikariat nå og da. Kanskje noen mer faste blir lyst ut til sommeren. Ikke har jeg bil heller så jeg ser for meg at det blir trøblete å ta jobb i adecco f.eks og bli sendt hit og dit. Må jo klaffe med busser og henting og bringing i bhg også...=/ Jeg skal ihvertfall ta en prat med både rådgiver på skolen og NAV: Var jo sendt søknad om omskolering til NAV og var godt i gang med mølja der når jeg plutselig kom inn på skolen ''av meg selv''. sto på venteliste, men en del takka nei så jeg kom inn alikavel. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142908613-dere-som-har-tid-hadde-dere-orket-%C3%A5-se-hit-litt/#findComment-142910352 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frk. uflaks Skrevet 15. februar 2011 #4 Del Skrevet 15. februar 2011 Heia. Ungdomsrett har du , den gjelder tilogmed fylte 25 år, men opplæringsretten din har du brukt opp "alle elever har rett til 4 års skolegang" ... Det jeg anbefaler deg å gjøre er å ta kontakt med fylkeskommunen din, de kan være behjelpelige med å svare på alle spørsmål ang videregående utdanning. Forklar situasjonen, at du ønsker og vil fullføre, men å fortsette læretida ble ukatuelt pga din livssituasjon nå. Jeg lurer på om du kan søke fortrinnsrett på grunnlag av de årene du allerede har tatt på vgs... mn er ikke sikker. Husk at søknadsfristen går ut 1. mars, så ring fylkeskommunen allerede i morgen. eller i dag =) dette ordner seg! Når det gjelder nav, så kan du få utvida OS når du begynner på skolen, å du kan også søke stipend fra lånekassen... Så mine råd er : 1. Ring fylkeskommunen din, og se om du kan få ett møte med de, eventuelt forklar situasjonen over tlf. 2. Avtal møte med nav, slik at du er sikker på hv du har rett til fra deres side, når det gjelder økonomi. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142908613-dere-som-har-tid-hadde-dere-orket-%C3%A5-se-hit-litt/#findComment-142911809 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Del Skrevet 16. februar 2011 Ah, men ja...altså. Jeg har gått GK så vk1 BUA så friår Så begynte jeg på ett nytt vk1, men avbrøt da dette ikke var noe for meg så ble jeg lærling, og avbrøt jo av grunnene i hovedinnlegget. Har allerede søkt for neste år, og de sier at sjansene for at jeg kommer inn er gode, men de kan ikke garantere noe. OS stopper de i sommer når jeg ikke lenger går skole, samme gjør jo lånekassen. I tillegg må jeg ut av leiligheten min nå i april/mai og aner jo ikke hva jeg har råd til, siden økonomien min nå blir så usikker. Skulle bare ønske jeg kunne bli garantert skoleplass, for da viste jeg jo om jeg får beholde OS'en... SKal ta meg en tur ned på NAV å høre om de har noen ideer, eller om de kan hjelpe meg med å komme inn på skolen. SKal også ta en snakk med rådgiveren om dette med fortrinssrett... Men kan du noe me rom det? På hvilket grunnlag kan jeg muligens ha fortrinssrett? Pga tidligere skolegang? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/142908613-dere-som-har-tid-hadde-dere-orket-%C3%A5-se-hit-litt/#findComment-142915273 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå