Gå til innhold

Er det irriterende for barnehageansatt når enkelte barn ofte blir levert sent, dvs utenom den spkalte kjernetiden?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Når du skriver under en kontrakt så forholder du deg til visse regler, det er jo sånn samfunnet er lagt opp. Hvis du har problemer med å forholde deg til barnehagens regler så får du jammen meg ordne deg selv!

Er meg som er den eneste som er uenig med alle andre her;) hehe

Det er ikke ille å ha små i barnehagen. I vår barnehage vil de så gjerne at de minste kan ha endel fri. De synes også at ettåringer er små for å ha fulle dager i barnehage.

Så derfor er de helt enige i min måte å gjøre det på.

Det er erfarne pedagoger (huff som jeg hater det ordet), og de som har noen år på baken har skjønt at all pedagogikk de har hamret inn i hudet på skolen ikke er det eneste saliggjørende.

Sunn fornuft kommer en ganske langt med også....

Jeg skjønner ikke hva som er problemet med å gi beskjed om at man blir for sen....

Skal bhg på tur, så kan de ikke vente på noen som de ikke helt vet når kommer....

Så hvis man ikke kan levere innenfor kjernetiden, må man jo si ifra om dette.. Så kan man levere barnet der de er på tur e.l.

Hvis du jobber og og nesten alltid kommer for sent, så vil du jo høre det av arb.giver. at dette går ikke ann. Du har en arbeidstid fra 8-16 f.eks.

Så man må følge de regler som er satt i bhg på samme måte som sin egen jobb.

Synes det er kjempe topp med kjernetid i bhg.

Ungene spiser alle måltider i kjernetiden, og leker masse. Og jeg ringer alltid hvis jeg ikke skulle rekke å levere i tide..

Så denne diskusjonen er jo BARE for å provosere.

Er det noen som har sagt at en ikke gir beskjed?

Problemet her er jo at man "ikke får lov" og det er "irriterende" når ungene kommer utenom kjernetiden...

Jeg leverer datteren min etter kl 10 hver dag når det er kaldt ute. Stort sett kommer hun i 10.30 tiden. Hun har astma, og går i utebarnehage, og når det er så kaldt som det har vært nå, så har hun korte dager. Henter henne senest 14.45. Da er dem ferdig med å spise youghert og frukt. Dem spiser formiddagsmaten 11.15, så hun er der i god til før den .

Dem er 14 barn, så det er en liten barnehage, med supre ansatte.

Vi har måndesplan, og de dagene dem er på tur, så møter vi i god tid før dem skal på bussen, eller om dem skal på skitur. Dette har aldri vært noe problem, og jeg regner med dem hadde sagt fra, for vi gjorde det samme i fjor. Dem har full forståelse for dette, da vi har fått beskjed av legen at hun ikke skal være lenge ute om gangen når det er over10-12 minus.

Vi er oppe i 7 tiden hver morgen, så dette har ingenting med at vi sover lenge, men vi har en kjempefin kvalitetstid hjemme om morgenen, og masse på tid på eftan, og det er ålreit, for på sommeren, drar vi i barnehagen i 8-9 tiden, og da er hun der til 15.30-16.00 :)

Da er dem på tur nesten hver dag. Barnehagen ligger landlig til, med skogen som nærmeste nabo :)

Jeg har aldri fått noen tilbakemelding på at hun ikke kommer inn i leken greit, og dem er en sammenspleiset gjeng med like mange gutter som jenter. Hun har to jenter som er spesielt gode venninner, men alle leker godt sammen :)

Annonse

Våre barnehageansatte ser hvordan barnet har det i barnehagen, og dersom det oppleves som et problem at man leverer sent vil man jo få tilbakemelding om det - det handler jo om barnets trivsel. Dersom de ansatte i vår barnehage sier at barna mine finner seg lettere til rette i leken dersom de kommer litt tidligere på dagen, så leverer jeg litt tidligere - ikke for de ansattes skyld, men for barnas skyld. Jeg respekterer også at det er aktiviteter i barnehagen som begynner rundt 9.30-10 og vil da enten ha levert barnet eller gitt beskjed om at vi blir sen. Dersom det forhold ved barnehagen som irriterer meg (som går ut over barnets velbefinnende) gir jeg selvfølgelig beskjed og forventer det samme fra de ansatte.

Dersom det hadde blitt satt som en absolutt regel at alle barn SKAL være levert før 09.30 er jeg ganske sikker på at jeg, som foreldrekontakt, hadde fått nok å gjøre - det tror jeg ikke mange ville funnet seg i.

Det kommer nok helt an på barnehagen, dette!

Jeg har snakket med ped.lederen i vår barnehage, på den avdelingen mitt barn går, og det er helt ok at jeg leverer sent.

Jeg er sykemeldt, og kan ikke bære pluss jeg må være helt i ro. Det er ikke noe gøy for jenta vår å være hjemme med meg i det hele tatt, så hun er i barnehagen. Jeg ønsker IKKE å vekke henne om morgenen når jeg selv har fri og er hjemme, så vi tar god tid!

Noen dager er vi der kl 0900, og andre dager 1030. Jeg har god samvittighet for det! Jeg henter når det passer, og leverer når det passer.

Andre foreldre som går hjemme på dagtid, og har barna i barnehage et par ganger i uka, leverer også når det passer de.

Kanskje skal det nevnes at dette er en liten men fantastisk barnehage, og at de gir beskjed om de skal på tur etc.

Jeg hadde aldri villet hatt barnet mitt i en barnehage der man MÅTTE levere innen en viss tid. ALDRI.

Jeg har flere egne barn, og er også ped.leder i en annen barnehage.

Nei, det er overhodet ikke irriterende. Såpass fleksible bør man være

MEN om det er barn som sliter med å komme med i leken eller inn i barnegruppa, bør man forholde seg til kjernetiden.

Sånn kort oppsummert. ;)

Men hva hvis barnehagen nesten aldri er på tur, og alle planlagte aktiviteter er på ettermiddagen? Bare frilek ute på formiddagen... ser ikke helt hvordan det skal ødelegge med sen levering for verken barn eller ansatte da?

Det er jo ingen som sier at man SKAL levere innen kl sånn og sånn, men det ANBEFALES. Selvsagt er det ingen som kapper hodet av deg om du leverer litt seinere men hvis det skjer hver dag så kan det gå utover både barn og personalet!

Greit at man ikke skal la verden bestemme dagsrytmen for deg, men hva da når barna begynner på skolen??? Sender man ikke barna på skolen før 11.30 fordi det er deilig med en rolig dag hjemme??? Jeg er selv i mot at man sender en 1 åring i barnehagen fra 7 til 5, men kjernetiden er som oftest fra kl 09.30 / 10.00 - kl. 13.30 /14.00 og hvis man leverer og henter til det så har ikke barna en lang dag i barnehagen!

Utrolig latterlig lesing, rett og slett. Når du skriver kontrakt må du følge reglene??? Hvilken kontrakt er det? Jeg har søkt og fått tildelt plass til barna i barnehage, men aldri gått inn i en avtale der barnehagen styrer når barna leveres. Slike "regler" kommer tidsnok når de er skolemodne!

Turdager er vel heller unntaket enn reglene i de fleste barnehager.

Jeg er sjef i arbeidslivet og blir irritert når folk er forsinket, men det er fordi jeg betaler dem for å komme!! I barnehagen betaler jeg for at noen tar vare på barna når det passer meg, ikke dem.

pft, dette her blir for dumt....

Hvis barnet ditt er med på en aktivitet, feks fotball, så er det ikke snakk om å komme på trening når man vil, begynner treningen klokka 17.00, så er man der 17.00, man kommer ikke slentrenes inn i hallen klokka 17.45! Hvorfor skal det da være anderledes med BHG? De har kjernetid for at dagene skal kunne gå rundt uten å måtte sjonglere verre.

Hvis du på død og liv vil trasse i små bokstaver rundt kjernetiden, som verken begynner for tidlig eller slutter for sent mtp morgenkos og tidlig henting, da kan det kvitte. Da får du åpne en idealistisk BHG der ungene bare flyter rundt uten faste tidsplaner, for da kan unga komme og dra akkurat når de vil....

Annonse

Hvis barnehagen ikke har planlagte aktiviteter på formiddagen og aldri er på tur så ville eg stillt et spørsmåltegn ved den bhg! Pedagogiske opplegg skal skje innen kjernetiden, det er DERFOR man har den, fordi da pleier de fleste barna være tilstede...Joda det er mye pedagogikk og utvikling i frilek, men barnehagen er pålagt pedagogiske opplegg/aktiviteter og det skal skje i kjernetiden hovedsaklig!

I barnehagen vår ser de at man helst leverer innen kl. 0930, når aktivitetene begynner. Dette begrunnes med at barn som leveres senere enn dette kan oppleve det som vanskelig, og at de aldri helt kommer med i leken.

Jeg hadde aldri kunnet ha barna mine i barnehagen om jeg ikke hadde tillit til de som jobber der. Jeg antar at de ikke har disse reglene bare for å være vanskelige - jeg stoler på dem når de sier at dette er til det beste for barna. Og ettersom jeg ønsker det beste for barnet mitt, så velger jeg å etterfølge barnehagens ønsker om dette.

Det hender selvsagt innimellom at barna blir levert senere, men da ringer jeg selvsagt og sier ifra. Det var for så vidt ingen som behøvde å fortelle meg at vi skulle ringe om vi ble veldig sene. Jeg ble da oppdratt til å skulle forstå slike selvfølgeligheter selv.

Ja, dersom det skjer hele tiden så!

Hos oss starter kjernetiden kl. 09.30, så dersom du har anledning til å levere langt på dag, stadig vekk. Sier det litt om hvor mye du har behov for plassen!

Det må da være opp til oss i barnehagen å avgjøre hvordan hverdagen våres går rundt? Er tross alt MANGE å ta hensyn til, ikke bare "ditt" barn!

Hilsen Barne- og ungdomsarbeider...

Om det er greitt å levere "for seint" vil vel i stor grad vere avhengig av DIN barnehage og DITT barn.

Då vår eldste begynte i bhg (nesten 4 år gamal) anbefalte ped leiar oss å levere han til frukost fordi dei såg at han hadde problem med å komme inn i leiken om han kom litt etter dei var ferdige med måltidet. No, halvanna år etter har han ikkje det problemet, då er det ikkje så nøye for leiken sin del om han kjem til frukost eller etter samlingsstund.

I den bhg ungane våre går i er det enkle og greie reglar, dersom barnet blir levert etter kl 10, skal vi enten ringe eller sende sms (eller gje beskjed dagen før), slik at dei slepper å gå rundt og lure på kor mange som kjem, vente med å sette i gang aktiviteter osv.

Om det er til irritasjon for personalet at barn blir levert seint? Eg jobbar sjølv i bhg, men vi er ein liten bhg med få barn, så det "problemet" er ikkje spesielt utbreidd. Men eg kan godt forstå at det er irriterande dersom dei same barna blir levert inni kjernetida gong etter gong, utan at det er gitt beskjed på førehand. Det er irriterande når ein ser det går ut over barna (både dei som blir levert seint og dei andre), f.eks. om 8 barn står ferdig påkledd og ventar på å gå på tur, og ikkje veit om foreldra til det siste barnet i gruppa finner det for godt å dukke opp med barnet eller ikkje.

Både i "min" bhg og den ungane går i skal foreldra prøve å levere enten før eller etter frukost, det skapar veldig uro rundt måltidet om det stadig kjem fleire barn dinglande inn dørene mens dei andre sit og et.

Jeg følger ikke kjernetiden. Det er fordi jeg jobber turnus. Hvorfor i alle dager skal sønnen min være i bhg når jeg er hjemme til kl 12? Om han skal leveres til 09.30 så ser jeg han ikke den dagen.

Ikke alle foreldre jobber 8-15.

Så forventer jeg såpass av bhg at de klarer å si fra om at det er et problem. Og om jeg må ringe og si fra hver bidige gang.

De gnåler om at han ikke kommer ordentlig inn i leken, men det er deres egen feil som har skilt han fra alle vennene hans, og satt han på en annen avdeling enn de andre. De dagene han er sammen med dem er det aldri noe problem om han kommer kl 10 eller 11. Sklir rett inn.

Han gjør kanskje det ut i fra hva DU ser, det er noe annet når DU går ut døren og gutten din er igjen i barnehagen og de andre barna er ferdig å si "hei" til han! Det er de som er rundt barnet ditt som ser hvordan han takler det eller ikke takler det når du ikke er der!

21:22 nå må du f meg gi deg.

Du ser ungen din i barnehagen noen minutter hver dag, barnehagen ser ham hele dagen.

Du må stole på det de sier.

"De gnåler om at han ikke kommer ordentlig inn i leken, men det er deres egen feil som har skilt han fra alle vennene hans, og satt han på en annen avdeling enn de andre. De dagene han er sammen med dem er det aldri noe problem om han kommer kl 10 eller 11. Sklir rett inn."

Dette må jo være det latterligste jeg har hørt på lenge. Man skulle vel kanskje tro at de som jobber i barnehagen ser bedre enn deg hvordan han leker der. Og nei, du kan ikke si at det er deres feil fordi han ikke er på samme avdeling som vennene sine??? Herregud, er det mulig!!?

Alle fellesaktiviteter er jo lagt til kjernetiden. Skjønner ikke at dere vil la barna gå glipp av dette? Det er da de har samling, lager morskort (f.eks), lager store felles plakater med fingermaling, lager middag på kjøkkenet, osv, osv i det uendelige.

Barnehagen vår er også ofte på tur, også spontane turer. Ikke alle turer må være planlagt;) Er det forresten bare vår barnehage som drar på båttur også? Da er det vanskelig å levere etter at de har reist. Kan ikke be de komme inn fra fisketur eller øya for å hente mitt barn liksom.

Synes dere er utrolig sære som ikke ønsker å overholde kjernetiden. En gang imellom er jo ok, men hver dag?? Eller nesten hver dag? Synes det er litt respektløst overfor de som lager et pedagogisk opplegg for alle barna (ikke bare ditt!!) å ikke møte til kjernetiden.

Jeg kan god være i barnehagen i 20 min før jeg går. Eller være der en stund når jeg henter. Å hente/levere på de to forskjellige avdelingene er som å ha to forskjellige barn. Uansett om det er sent eller tidlig. Han reagerer likt uansett, og humøret resten av dagen er det samme.

Mener dere at guttungen ikke skal se sin mamma 3 dager i uka fordi det er kjernetid i barnehagen?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...